• violis

Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?

sextiotalist skrev 2021-08-10 14:41:02 följande:
    Du bör tillägga en komplikationsfri förlossning är bäst för mamma och barn. För hade det alltid varit bäst, då hade vi inte haft kejsarsnitt, sugklockor eller annat.
    Med tanke på att 20% av förlossningarna sker med KS, och att av dessa är den allra största majoriteten pga medicinska orsaker så kan vi nog lugnt konstatera att minst 20% av oss kvinnor inte är skapade att föda barn (men för ett par hundra år sedan, så hade vi och/eller barnet inte överlevt)
    Jag blir lite trött på detta att vi är skapade att föda barn, för vi är faktiskt det däggdjuret som är sämst på att föda våra avkommor (tillsammans med hyenan), det beror bla på att barnets huvud är väldigt stort samt att vi är tvåbenta (dvs vi måste fram tills det är dags kunna hålla barnet tillbaka)
    Nu har ju detta även med att det saknas bra förlossningsvård, men det säger ju också en del. Vi behöver en bra förlossningsvård för att den sk naturliga förlossningen är en så stor risk, för mamman och barnet.
  • violis

Blev ju lite intressant där… 
    enligt den statistik jag kan hitta så är det  ca 10% som får ett akutsnitt och ca 8% som får ett planerat snitt..av dessa 8% är det en del som får det pga att de väntar  tvillingar och endel pga att barnet trots försök inte går att vända rätt  och endel  får det pga förlossningsrädsla ,en annan orsak var mammans ålder -vanligare bland äldre mödrar, övervikt var också en orsak.
    En annan sak jag kan se i statistiken är att andelen igångsättningar ökat och att andelen kejsarsnitt bland dessa är mycket högre än bland förlossningar som startat naturligt .
    Så med tanke på att mammornas vikt ökat de senaste tjugo åren ( precis som genomsnittsvärden för hela befolkningen) och att ålder för förstföderskor i dag ligger på närmare 30 så är det inte så konstigt att andelen kejsarsnitt ökar och att förlossingskompikationerna ökar då kvinnornas kroppar är äldre och inte lika ” formbara” i brist på bättre ord… 
    Sen är det inte bra att vara för ung heller eller för smal  det är ju också en risk
    …utan för att få en komplikationsfri förlossning ska man helst vara ” lagom”    

• violis
    sextiotalist skrev 2021-08-11 08:08:38 följande:
    Som jag skrivit innan. För 200 år sedan så var kvinnorna inte mycket yngre när de födde barn.
    Med tanke på att medellivslängden i mitten av 1800-talet låg på ca 44 år så jo jag tror nog att det då var ganska ovanligt att en förstföderska var närmare 30  
Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?