Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?

Vilken himla tur du inte snittades om du nu vill ha många barn!!

• Anonym (L)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-08-10 20:32:21 följande:

Känner en som fick fyra snitt beviljat.Allt gick bra.

Och jag träffar dagligen kvinnor som inte rekommenderas att föda ett tredje barn pga två tidigare snitt och mycket tunn livmoder/sammanväxningar.
  • Anonym (L)
    violis skrev 2021-08-11 08:15:48 följande:

Med tanke på att medellivslängden i mitten av 1800-talet låg på ca 44 år så jo jag tror nog att det då var ganska ovanligt att en förstföderska var närmare 30  

Du har fel. En snabb titt på SCB bekräftar det.
  • Anonym (L)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-12 15:25:28 följande:

Min barnmorska och Aurora-kurator har båda sagt att i min kommun är man inte så restriktiva med snitt och tillåter alla kvinnor med någon typ av svår rädsla snitt. Hon sa till och med ?Får du panik på förlossningen och skriker att du vill ha snitt så ska du självklart inte bli tvingad att föda vaginalt mot din rädsla?. Så jo, det räcker att säga att man är rädd så får man. VAD man är rädd för spelar väl ingen roll. Rädsla som

Rädsla och all rädsla ska respekteras!

Som bm på förlossningen kan jag säga att 8 av 10 någon gång under förlossningen får panik och önskar bli snittade. Inklusive jag själv. Självklart bryter man inte då och snittar. Man lugnar, pushar och stärker så att kvinnan kan fortsätta att föda sitt barn och få tillbaka tron på att hon klarar av det hon håller på med.
Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?