Inlägg från: Anonym (Natasha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Natasha)

Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?

Har fött ett barn vaginalt och ett med akutsnitt och tredje som jag väntar nu vet jag inte riktigt än, lutar åt snitt pga medicinska skäl.

Men alltså , på riktigt ? Sen när får man VÄLJA snitt för att man är rädd för att inte vara lika tight längre? Har jag missat nått?

Förstår att man är rädd för skador men det där var faktiskt nått av det sjukaste jag har läst..

Och jo, man kan visst få framfall om man har gjort snitt , känner en som fick det.. tyngden av graviditeten är en ganska stor påfrestning , inte bara själva förlossningen. Det finns även kvinnor utan barn som drabbas av framfall pga t.ex långvarig svår hosta eller väldigt tunga lyft.

• Anonym (Natasha)
    Anonym (Natasha) skrev 2021-08-12 01:34:21 följande:

Har fött ett barn vaginalt och ett med akutsnitt och tredje som jag väntar nu vet jag inte riktigt än, lutar åt snitt pga medicinska skäl.

Men alltså , på riktigt ? Sen när får man VÄLJA snitt för att man är rädd för att inte vara lika tight längre? Har jag missat nått?

Förstår att man är rädd för skador men det där var faktiskt nått av det sjukaste jag har läst..

Och jo, man kan visst få framfall om man har gjort snitt , känner en som fick det.. tyngden av graviditeten är en ganska stor påfrestning , inte bara själva förlossningen. Det finns även kvinnor utan barn som drabbas av framfall pga t.ex långvarig svår hosta eller väldigt tunga lyft.

Inte meningen att låta otrevlig men det är ju absolut inte så det funkar. Det är svårt att få snitt överhuvudtaget och man får det ABSOLUT inte pga att man är lite rädd för att bli uttöjd. Så blev bara väldigt förvånad när jag läste ?Vet inte om man ska VÄLJA snitt nästa gång? och ?Ångrar nästan att jag inte VALDE snitt?.

Om det inte är så att TS har något annat skäl som gör att hon faktiskt får välja själv.
  • Anonym (Natasha)
    Anonym (Rubiner) skrev 2021-08-12 09:30:36 följande:

Dom som har turen att bli beviljade snitt har gått igenom en ofta lång och nedvärderande övertalningskampanj för att få det, så det är inget man får för att man är rädd för att bli slapp. Det handlar om folk med ptsd från tidigare vaginala förlossningar (ja, dom flesta som vill ha snitt är omföderskor!), om folk med bagage som våldtäkt och övergrepp, eller om folk som hela sina liv känt att dom föredrar riskerna med ks jämfört med dom vid vf.

Väldigt få kan bara säga att dom vill ha snitt och så får dom det. Det krävs otroligt mkt förberedelse och kunskap.

Man kan få framfall av själva graviditeten, jag som är fobiskt rädd för vf känner dock att det kan jag acceptera, eftersom det inte beror på att mitt barn har pressats ut genom min kropp i en för mig helt onaturlig process. (Ingen behöver skrika åt mig nu att det är naturligt, naturligt för mig hade inneburit att människan födde barn som hade hälften av storleken nyfödda har idag, på ett snabbt och skonsamt sätt, utan att behöva hjälp och att processen kan ta flera dagar.) Jag har inga problem med ett operationssår i magen, men mår illa vid tanken på ett söndertrasat och skadat underliv.

Dessutom är risken att få framfall trots ks väldigt liten jämfört med vid vf.

Ja precis men det var ungefär det jag menade , alla de anledningarna som du beskriver tycker jag är bra anledningar att vilja ha snitt. Sen vet jag inte om man alltid får det beviljat pga det ändå..

Att vara rädd för att bli slapp är däremot INTE en speciellt bra anledning enligt mig (eller enligt sjukvården).

Så tyckte det lät konstigt när TS skrev att hon kanske borde välja snitt för att hon är rädd för att inte vara lika tight längre.

Sen är det en annan sak att vara rädd för att få allvarliga förlossningsskador.

Jag fick faktiskt operera en förlossningsskada (fick det av landstinget) så det var inte för att bli tightare utan för att åtgärda urinläckade när jag t.ex nyser och hostar, antagligen berodde skadan på att de behövde använda sugklocka ..det är bland annat därför det är troligt att jag kommer få snitt den här gången (finns andra anledningar också men det är en lång historia).

Men vill inte skrämma nån, det är ju långt ifrån alla som får allvarliga skador , känner många som har fött flera barn vaginalt utan att få några besvär alls efteråt.
  • Anonym (Natasha)
    Anonym (Rubiner) skrev 2021-08-12 09:30:36 följande:

Dom som har turen att bli beviljade snitt har gått igenom en ofta lång och nedvärderande övertalningskampanj för att få det, så det är inget man får för att man är rädd för att bli slapp. Det handlar om folk med ptsd från tidigare vaginala förlossningar (ja, dom flesta som vill ha snitt är omföderskor!), om folk med bagage som våldtäkt och övergrepp, eller om folk som hela sina liv känt att dom föredrar riskerna med ks jämfört med dom vid vf.

Väldigt få kan bara säga att dom vill ha snitt och så får dom det. Det krävs otroligt mkt förberedelse och kunskap.

Man kan få framfall av själva graviditeten, jag som är fobiskt rädd för vf känner dock att det kan jag acceptera, eftersom det inte beror på att mitt barn har pressats ut genom min kropp i en för mig helt onaturlig process. (Ingen behöver skrika åt mig nu att det är naturligt, naturligt för mig hade inneburit att människan födde barn som hade hälften av storleken nyfödda har idag, på ett snabbt och skonsamt sätt, utan att behöva hjälp och att processen kan ta flera dagar.) Jag har inga problem med ett operationssår i magen, men mår illa vid tanken på ett söndertrasat och skadat underliv.

Dessutom är risken att få framfall trots ks väldigt liten jämfört med vid vf.

Och min operation var förresten efter jag hade fött andra barnet med akutsnitt .. det var en gammal förlossningsskada från första förlossningen, en muskel som tydligen inte hade läkt ihop riktigt som den skulle men jag fick mer besvär efter andra barnet eftersom tyngden av graviditeten var en påfrestning på den inte helt läkta muskeln och då fick jag opereras.

Och när det gäller att bli slapp.. jag har aldrig fått höra att jag är det efter jag födde barn , däremot tvärtom både före och efter operationen.. så tycker som sagt inte det är en bra anledning att vägra föda vaginalt eftersom det vad jag vet oftast inte blir så stor skillnad.
  • Anonym (Natasha)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-12 15:25:28 följande:

Min barnmorska och Aurora-kurator har båda sagt att i min kommun är man inte så restriktiva med snitt och tillåter alla kvinnor med någon typ av svår rädsla snitt. Hon sa till och med ?Får du panik på förlossningen och skriker att du vill ha snitt så ska du självklart inte bli tvingad att föda vaginalt mot din rädsla?. Så jo, det räcker att säga att man är rädd så får man. VAD man är rädd för spelar väl ingen roll. Rädsla som

Rädsla och all rädsla ska respekteras!

Om det verkligen är så i din kommun så är det något allvarligt fel på sjukvården i Sverige.

Med mitt andra barn grät jag i 10 timmar med värkar innan jag fick akutsnitt (pga cerklage som inte gick att få bort).

Men du får snitt direkt för att du är rädd för att inte vara lika tight där nere?

Låter superbra verkligen.. Jämlik vård. Blir lite nyfiken på vilken kommun det är faktiskt?
  • Anonym (Natasha)
    sextiotalist skrev 2021-08-13 14:43:42 följande:

Nu är det inte ens en kommunal angelägenhet, eftersom den vården är regional. Dvs det spelar ingen roll om MVC är i kommunen A eller B, det är fortfarande region C som hanterar detta

Sant.. låter ändå väldigt märkligt och absolut inte ok att det är såna skillnader. Det var TS som pratade om kommun men det spelar ju ingen roll. Undrar vilket landsting det är..

Kan ju också vara så att den personen (var det kurator?) som TS pratade om helt enkelt hade fel.
  • Anonym (Natasha)
    Anonym (L) skrev 2021-08-13 16:16:44 följande:

Som bm på förlossningen kan jag säga att 8 av 10 någon gång under förlossningen får panik och önskar bli snittade. Inklusive jag själv. Självklart bryter man inte då och snittar. Man lugnar, pushar och stärker så att kvinnan kan fortsätta att föda sitt barn och få tillbaka tron på att hon klarar av det hon håller på med.

Har en släkting som jobbar på förlossning också och vad jag har förstått är det som du säger. Jag kunde inte föda mitt andra barn vaginalt eftersom mitt cerklage inte gick att få bort (lång historia) så det blev akutsnitt till slut (hade önskat att det blev lite tidigare men allt slutade ju bra iallafall) men har aldrig nånsin hört talas om att man skulle få snitt på en gång så fort man ber om det när man håller på att föda.

Det gör ju liksom ont att föda barn, så är det..
Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?