Inlägg från: Anonym (Rubiner) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rubiner)

Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?

Anonym (Inte bara?) skrev 2021-08-10 22:02:00 följande:

Jag har fött ett barn vaginalt och ett med snitt. Jag frågade läkaren om det här med framfall och han sa att själva förlossningssättet i princip inte har med det att göra utan att det är själva graviditeten som skapar ett tryck på bäckenbotten och muskulaturen där. Och det är det som bidrar till ev framfall senare i livet. Han sa att även de som bara gör snitt löper lika stor risk för att få det så den tanken kan du nog släppa :)

Fast då hade läkaren fel, för statistiken säger annat. 

Sida 21 längst ner, och grafen högst upp på sida 22.
    https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2018-5-20.pdf

"Tydligt att kvinnor som genomgått vaginal förlossning löper betydligt högre risk att drabbas av framfall än kvinnor som genomgått enbart kejsarsnittsförlossningar."

• Anonym (Rubiner)
    Anonym (Natasha) skrev 2021-08-12 01:34:21 följande:

Har fött ett barn vaginalt och ett med akutsnitt och tredje som jag väntar nu vet jag inte riktigt än, lutar åt snitt pga medicinska skäl.

Men alltså , på riktigt ? Sen när får man VÄLJA snitt för att man är rädd för att inte vara lika tight längre? Har jag missat nått?

Förstår att man är rädd för skador men det där var faktiskt nått av det sjukaste jag har läst..

Och jo, man kan visst få framfall om man har gjort snitt , känner en som fick det.. tyngden av graviditeten är en ganska stor påfrestning , inte bara själva förlossningen. Det finns även kvinnor utan barn som drabbas av framfall pga t.ex långvarig svår hosta eller väldigt tunga lyft.

Dom som har turen att bli beviljade snitt har gått igenom en ofta lång och nedvärderande övertalningskampanj för att få det, så det är inget man får för att man är rädd för att bli slapp. Det handlar om folk med ptsd från tidigare vaginala förlossningar (ja, dom flesta som vill ha snitt är omföderskor!), om folk med bagage som våldtäkt och övergrepp, eller om folk som hela sina liv känt att dom föredrar riskerna med ks jämfört med dom vid vf.

Väldigt få kan bara säga att dom vill ha snitt och så får dom det. Det krävs otroligt mkt förberedelse och kunskap.

Man kan få framfall av själva graviditeten, jag som är fobiskt rädd för vf känner dock att det kan jag acceptera, eftersom det inte beror på att mitt barn har pressats ut genom min kropp i en för mig helt onaturlig process. (Ingen behöver skrika åt mig nu att det är naturligt, naturligt för mig hade inneburit att människan födde barn som hade hälften av storleken nyfödda har idag, på ett snabbt och skonsamt sätt, utan att behöva hjälp och att processen kan ta flera dagar.) Jag har inga problem med ett operationssår i magen, men mår illa vid tanken på ett söndertrasat och skadat underliv.

Dessutom är risken att få framfall trots ks väldigt liten jämfört med vid vf.
  • Anonym (Rubiner)
    Anonym (Natasha) skrev 2021-08-12 12:22:47 följande:
    Ja precis men det var ungefär det jag menade , alla de anledningarna som du beskriver tycker jag är bra anledningar att vilja ha snitt. Sen vet jag inte om man alltid får det beviljat pga det ändå..

Att vara rädd för att bli slapp är däremot INTE en speciellt bra anledning enligt mig (eller enligt sjukvården).

Så tyckte det lät konstigt när TS skrev att hon kanske borde välja snitt för att hon är rädd för att inte vara lika tight längre.

Sen är det en annan sak att vara rädd för att få allvarliga förlossningsskador.

Jag fick faktiskt operera en förlossningsskada (fick det av landstinget) så det var inte för att bli tightare utan för att åtgärda urinläckade när jag t.ex nyser och hostar, antagligen berodde skadan på att de behövde använda sugklocka ..det är bland annat därför det är troligt att jag kommer få snitt den här gången (finns andra anledningar också men det är en lång historia).

Men vill inte skrämma nån, det är ju långt ifrån alla som får allvarliga skador , känner många som har fött flera barn vaginalt utan att få några besvär alls efteråt.

Ah, förlåt, jag missförstod dig nog lite! Där är jag helt med dig. 

Vad skönt att du fick din operation, hoppas det gick lätt att få hjälp också så du inte behövde stånga dig fram. :) 

• Anonym (Rubiner)
    Anonym (Öh) skrev 2021-09-18 19:28:17 följande:

Usch vilken självgod attityd. Jag har fött 2 barn utan någon smärtlindring, allt har gått otroligt snabbt och smidigt. MEN jag fick ändå en grad 2-bristning, kände akut smärta i flera månader (men blev helt återställd). Jag kände inte, som du beskriver, att jag vuxit av händelserna, tvärtom var smärtan svårt traumatisk och jag lider av PTSD nu lång tid efteråt.

Det var ju tur(!) att det blev så bra för dig, men försök inte få det att handla om att du var så duktig och att alla andra födande gör fel. Jag önskar att jag hade valt smärtlindring andra gången, då kanske jag hade fått en bra upplevelse och vågat skaffa det tredje barn jag längtar efter.

Jag skulle nästan våga påstå att det är sånt prat (även om det förstås är fantastiskt att det gick så bra i hennes fall) som gör att förlossningsskador så länge varit och delvis fortfarande är tabu och skamligt att prata om. Uppfattningen att om man skadats så har man gjort nåt fel. Beklagar din upplevelse <3
  • Anonym (Rubiner)
    Anonym (Öh) skrev 2021-09-19 10:54:17 följande:
    Tack! Ja, men också att kvinnor nästan skryter om att de inte behövde sy alls, som att det vore en bedrift. Jag kände mig också sämre och fick en klump i magen av att läsa på sociala medier om hur duktiga andra varit som samarbetade med partner och barnmorska för att inte få någon bristning. Det handlar inte om ansträngning. Också frågorna man får: "sprack du???". Varför sådant fokus? Känns verkligen som en tävling i "bästa föderska" ibland. Till stor del är det slumpen som avgör hur det går ändå.

Vill också tillägga att skadan i sig inte brukar vara något problem, oftast läker det ju fint och utan men!
    Ja, det känns verkligen som en prestigegrej. 
Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?