Anonym (Natasha) skrev 2021-08-12 01:34:21 följande:
Har fött ett barn vaginalt och ett med akutsnitt och tredje som jag väntar nu vet jag inte riktigt än, lutar åt snitt pga medicinska skäl.
Men alltså , på riktigt ? Sen när får man VÄLJA snitt för att man är rädd för att inte vara lika tight längre? Har jag missat nått?
Förstår att man är rädd för skador men det där var faktiskt nått av det sjukaste jag har läst..
Och jo, man kan visst få framfall om man har gjort snitt , känner en som fick det.. tyngden av graviditeten är en ganska stor påfrestning , inte bara själva förlossningen. Det finns även kvinnor utan barn som drabbas av framfall pga t.ex långvarig svår hosta eller väldigt tunga lyft.
Dom som har turen att bli beviljade snitt har gått igenom en ofta lång och nedvärderande övertalningskampanj för att få det, så det är inget man får för att man är rädd för att bli slapp. Det handlar om folk med ptsd från tidigare vaginala förlossningar (ja, dom flesta som vill ha snitt är omföderskor!), om folk med bagage som våldtäkt och övergrepp, eller om folk som hela sina liv känt att dom föredrar riskerna med ks jämfört med dom vid vf.
Väldigt få kan bara säga att dom vill ha snitt och så får dom det. Det krävs otroligt mkt förberedelse och kunskap.
Man kan få framfall av själva graviditeten, jag som är fobiskt rädd för vf känner dock att det kan jag acceptera, eftersom det inte beror på att mitt barn har pressats ut genom min kropp i en för mig helt onaturlig process. (Ingen behöver skrika åt mig nu att det är naturligt, naturligt för mig hade inneburit att människan födde barn som hade hälften av storleken nyfödda har idag, på ett snabbt och skonsamt sätt, utan att behöva hjälp och att processen kan ta flera dagar.) Jag har inga problem med ett operationssår i magen, men mår illa vid tanken på ett söndertrasat och skadat underliv.
Dessutom är risken att få framfall trots ks väldigt liten jämfört med vid vf.