Anonym (Rubiner) skrev 2021-08-12 09:30:36 följande:
Dom som har turen att bli beviljade snitt har gått igenom en ofta lång och nedvärderande övertalningskampanj för att få det, så det är inget man får för att man är rädd för att bli slapp. Det handlar om folk med ptsd från tidigare vaginala förlossningar (ja, dom flesta som vill ha snitt är omföderskor!), om folk med bagage som våldtäkt och övergrepp, eller om folk som hela sina liv känt att dom föredrar riskerna med ks jämfört med dom vid vf.
Väldigt få kan bara säga att dom vill ha snitt och så får dom det. Det krävs otroligt mkt förberedelse och kunskap.
Man kan få framfall av själva graviditeten, jag som är fobiskt rädd för vf känner dock att det kan jag acceptera, eftersom det inte beror på att mitt barn har pressats ut genom min kropp i en för mig helt onaturlig process. (Ingen behöver skrika åt mig nu att det är naturligt, naturligt för mig hade inneburit att människan födde barn som hade hälften av storleken nyfödda har idag, på ett snabbt och skonsamt sätt, utan att behöva hjälp och att processen kan ta flera dagar.) Jag har inga problem med ett operationssår i magen, men mår illa vid tanken på ett söndertrasat och skadat underliv.
Dessutom är risken att få framfall trots ks väldigt liten jämfört med vid vf.
Ja precis men det var ungefär det jag menade , alla de anledningarna som du beskriver tycker jag är bra anledningar att vilja ha snitt. Sen vet jag inte om man alltid får det beviljat pga det ändå..
Att vara rädd för att bli slapp är däremot INTE en speciellt bra anledning enligt mig (eller enligt sjukvården).
Så tyckte det lät konstigt när TS skrev att hon kanske borde välja snitt för att hon är rädd för att inte vara lika tight längre.
Sen är det en annan sak att vara rädd för att få allvarliga förlossningsskador.
Jag fick faktiskt operera en förlossningsskada (fick det av landstinget) så det var inte för att bli tightare utan för att åtgärda urinläckade när jag t.ex nyser och hostar, antagligen berodde skadan på att de behövde använda sugklocka ..det är bland annat därför det är troligt att jag kommer få snitt den här gången (finns andra anledningar också men det är en lång historia).
Men vill inte skrämma nån, det är ju långt ifrån alla som får allvarliga skador , känner många som har fött flera barn vaginalt utan att få några besvär alls efteråt.