Inlägg från: Anonym (Öh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Öh)

Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?

Anonym (Naturlig förlossning) skrev 2021-08-12 00:05:40 följande:

Låt mig gissa, du fick epiduralbedövning under din förlossning? Det är orsaken till att du krystade sönder ditt underliv!

Jag har fött två barn vaginalt helt utan smärtlindring.

Mitt första barn föddes på ABC-klinik (Alternative Birth Center) och jag, som var endast 20 år då, fick fantastisk guidning av barnmorskorna som uppmanade mig att lyssna till min kropp och lita på mina instinkter. Visualisera smärtan och möta den, lita på mig själv. Jag stod upp om jag tyckte det kändes bäst, om jag kände att barnet kom ut för snabbt lade jag mig ner. Kröp på alla fyra, vaggade, stod på huk, skrek och grät. Hade dödsångest en stund men barnet kom ut och jävlar vad jag växte av den händelsen. Jag klarade det! Precis som kvinnor gjort i alla tider. Vi är skapta för att föda barn, våra kroppar är gjorda för det bokstavligt talat. Förlossningen var en fantastisk vacker upplevelse som jag aldrig kommer att glömma, jag skulle faktiskt väldigt gärna vilja uppleva det igen. Jag fick lite små, små sprickningar i underlivet och den smärtan alltså - jag kan bara föreställa mig hur vansinnigt ont det måste göra om man varit bedövad under förlossningen och man har spruckit upp mycket!

Mitt andra barn föddes på vanligt BB och det var en helt annan upplevelse. Barnmorskan höll koll på värkarna med ctg och när en värk kom hojtade hon åt mig att krysta, men jag var tack och lov självsäker nog att känna efter själv - som jag gjorde vid min första förlossning. På efterkontrollen dagen därpå var barnmorskan förundrad, det syntes inte ens att jag hade fött barn sade hon! Jag sprack ingenting. Var öm och hade ont ett par veckor efter såklart men inte värre än att jag ville ha sex med min sambo en vecka efter förlossningen (vi höll oss ett par veckor till för att minska risken för infektioner men jag var sugen:))

Jag har inga problem alls med underlivet och det är jag oerhört tacksam för. Jag tar mycket hellre smärtan under några timmars förlossning än att lida resten av livet av ett förstört underliv.

Usch vilken självgod attityd. Jag har fött 2 barn utan någon smärtlindring, allt har gått otroligt snabbt och smidigt. MEN jag fick ändå en grad 2-bristning, kände akut smärta i flera månader (men blev helt återställd). Jag kände inte, som du beskriver, att jag vuxit av händelserna, tvärtom var smärtan svårt traumatisk och jag lider av PTSD nu lång tid efteråt.

Det var ju tur(!) att det blev så bra för dig, men försök inte få det att handla om att du var så duktig och att alla andra födande gör fel. Jag önskar att jag hade valt smärtlindring andra gången, då kanske jag hade fått en bra upplevelse och vågat skaffa det tredje barn jag längtar efter.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Rubiner) skrev 2021-09-18 19:48:47 följande:

Jag skulle nästan våga påstå att det är sånt prat (även om det förstås är fantastiskt att det gick så bra i hennes fall) som gör att förlossningsskador så länge varit och delvis fortfarande är tabu och skamligt att prata om. Uppfattningen att om man skadats så har man gjort nåt fel. Beklagar din upplevelse <3

Tack! Ja, men också att kvinnor nästan skryter om att de inte behövde sy alls, som att det vore en bedrift. Jag kände mig också sämre och fick en klump i magen av att läsa på sociala medier om hur duktiga andra varit som samarbetade med partner och barnmorska för att inte få någon bristning. Det handlar inte om ansträngning. Också frågorna man får: "sprack du???". Varför sådant fokus? Känns verkligen som en tävling i "bästa föderska" ibland. Till stor del är det slumpen som avgör hur det går ändå.

Vill också tillägga att skadan i sig inte brukar vara något problem, oftast läker det ju fint och utan men!
Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?