• Gabby76

    Klimakteriet någon?

    Jag är 52 år och min senaste mens var i december. Jag har inte haft några direkta symtom av klimakteriet, mer än nu under sommaren att jag svettas mer än tidigare då jag aldrig någonsin svettades eller var för varm. Ibland får jag också värmevallningar nu på sommaren. Annars märker jag inga symptom. Är inte torr eller så. Har alltid varit modellsmal och vägt 53-55 kg, men sedan några år har kilona smugit sig på och nu väger jag strax under 60 kg. Det är omöjligt att gå ner i vikt vad jag än gör. Och alla kilon sätter sig på min bakdel tyvärr.

    Nu till frågan; ska man ändå ta några mediciner, östrogen eller andra preparat i förebyggande syfte eller ska man bara låta det vara sålänge man inte har värre besvär än såhär?

    Vad har ni andra för besvär? Vad tar ni för mediciner? Eller hjälper viss kost?

    Jag tränar ingenting, och vet att jag måste börja nu då alla muskler i princip förtvinat.

  • Svar på tråden Klimakteriet någon?
  • Duckan

    Om du inte har några större besvär finns väl ingen större anledning till östrogen men bäst är väl att rådgöra med din gyn.

    Jag äter östrogen sen många år tillbaka men jag var väldigt tidig och då anses man behöva tillföra östrogen för att förebygga benskörhet ex. Hjälper även mot de enorma svettningarna jag får annars.

  • sextiotalist
    Gabby76 skrev 2021-08-10 15:26:38 följande:

    Jag är 52 år och min senaste mens var i december. Jag har inte haft några direkta symtom av klimakteriet, mer än nu under sommaren att jag svettas mer än tidigare då jag aldrig någonsin svettades eller var för varm. Ibland får jag också värmevallningar nu på sommaren. Annars märker jag inga symptom. Är inte torr eller så. Har alltid varit modellsmal och vägt 53-55 kg, men sedan några år har kilona smugit sig på och nu väger jag strax under 60 kg. Det är omöjligt att gå ner i vikt vad jag än gör. Och alla kilon sätter sig på min bakdel tyvärr.

    Nu till frågan; ska man ändå ta några mediciner, östrogen eller andra preparat i förebyggande syfte eller ska man bara låta det vara sålänge man inte har värre besvär än såhär?

    Vad har ni andra för besvär? Vad tar ni för mediciner? Eller hjälper viss kost?

    Jag tränar ingenting, och vet att jag måste börja nu då alla muskler i princip förtvinat.


    OK, var nog i din sits ungefär i din ålder. även när det gäller vikt  (men de kilona satte sig på magen istället) och besvär.
    Så nu mina tips
    Börja träna, hitta en träningsform som passar dig (jag började springa, vilket jag inte hade gjort innan, cyklade till arbetet). Det gör att man stoppar de där klimakteriekilona faktiskt.
    Promenader i kuperad terräng är inte att förringa, i bra tempo, då får rätt många muskler arbeta.
    Något som brukar avta med åldern är balansen. Den håller jag igång genom att använda bosuboll på gymmet (mycket bättre än en vanlig balansplatta). 
    Investera in PT om du vill ha en kickstart. 
    Jag började med lokalt östrogen (finns på apoteket), för att förebygga torra slemhinnor, inte bara för det intima, utan att även förebygga UVI, som kan ha ett samband med torra slemhinnor
    Det jag råkade ut för under en period var inkontinens, det avtog sedan (och har inga problem längre), men inköp av lite skydd kan vara bra (och skippa inte knipövningarna, de är fortfarande lika viktiga)
  • Gabby76

    Dålig sömn har jag haft sedan 2004, så den har inte förändrats. Däremot börjar jag också få såna där knutor på fingrarna, som typ artros. Det är nog ärftligt.

  • Jag är bara jag
    Gabby76 skrev 2021-08-10 16:01:53 följande:
    Dålig sömn har jag haft sedan 2004, så den har inte förändrats. Däremot börjar jag också få såna där knutor på fingrarna, som typ artros. Det är nog ärftligt.
    Det låter mer som gikt. Det har min mamma. Inte jag än så länge, vi får väl se. Vad gäller dina övriga funderingar tycker jag faktiskt det bara är skönt att passera klimakteriet. Jag frös nästan året om innan och att nu vara varmare gör mig ingenting. Visst, jag får vallningar, men då går jag ut helt enkelt.
  • C och A

    Kan känna igen de som känner saker i lederna.
    Jag tror inte att jag motionerat så mkt som det sista året med mer el mindre dagliga promenader och lite löpning men inte mycket justering på vågen dock ökar det snabbt igen.
    Har fortfarande mens men lite mer oregelbundet. I övrigt funkar det mesta

  • Gabby76
    C och A skrev 2021-08-10 19:00:07 följande:

    Kan känna igen de som känner saker i lederna.
    Jag tror inte att jag motionerat så mkt som det sista året med mer el mindre dagliga promenader och lite löpning men inte mycket justering på vågen dock ökar det snabbt igen.
    Har fortfarande mens men lite mer oregelbundet. I övrigt funkar det mesta


    Är det något speciellt man ska äta eller träna för att må bättre utan östrogen under klimakteriet.
  • C och A
    Gabby76 skrev 2021-08-11 12:21:28 följande:

    Är det något speciellt man ska äta eller träna för att må bättre utan östrogen under klimakteriet.


    Vet ej när det gäller mat men träning tror jag på hela kroppen med lite kondition. Avslappning tror jag också på då man sover lite sämre. Det kan vara svårt att få till men personligen har jag goda möjligheter just nu.
Svar på tråden Klimakteriet någon?