• Anonym (Psykopat?)

Hur vet man om man är psykopat?

Hej. Jag är en tjej på 27 år som ibland blivit anklagad eller vad man ska säga för att vara psykopat och empatilös.

När jag var liten var jag bråkig och blev utredd för adhd, add osv under förskoleåren men utan att man kom fram till någonting. Detta var via bup. Det var förskolepersonalen som initierade utredningen då jag var väldigt utåtagerande och inte följde regler. jag hade en egen specialpedagog som stöd.

Började sedan även i en klass med färre barn än normalt. Har under uppväxten haft en del problem och även i vuxenåldern.

Är idag mamma och arbetar med människor och börjar därför mer och mer undra över detta... Är även i ett äktenskap. Har fått veta via mina syskon att vår mamma undrar ifall jag är psykopat och jag ärvt detta av min pappa som var mycket elak. Även min man har sagt att han tror att jag är det då jag har svårt att visa känslor vid bråk osv och svårt att visa ånger.

Så... hur vet man om man är det? Finns någon som själv är det härinne som kan berätta eller någon som levt med en psykopat som kan berätta hur det tre sig i uttryck? Kan väldigt lite om det och skulle därför vilja veta vilka tecken som kan finnas.

• Svar på tråden Hur vet man om man är psykopat?
  • Anonym (Psykopaten)
    Intressant ämne..
    Dom flesta psykopater är mitt ibland oss - tror dom flesta har träffat psykopater i skolan/jobbet/grannskapet osv.
    En psykopat har svårt med ömsesidiga relationer och ofta en agenda med allt dom gör. Det måste inte vara någon ond plan men det är viktigt att psykopatens vilja går igenom. Om man känner att någon vill trolla dig jämt och ständigt så skulle det kunna vara ett tecken. Psykopater gillar också att ljuga - även där det egentligen inte behövs. Om man kan ljuga utan att någon annan förstår, då "äger" man rummet/situationen. Om psykopaten blir utmanade så blir den rasande och ofta slutar det med att det är ditt eller någon annans fel. Finns mycket mer att säga men känner du igen dig själv i något av det här så kanske det är ett tecken...
  • Anonym (gurra)

Älskar du ditt barn? Älskar du din man? Hur hade du reagerat om du hade förlåt någon av dem?

• Anonym (gurra)
    Anonym (gurra) skrev 2021-08-11 19:51:07 följande:

Älskar du ditt barn? Älskar du din man? Hur hade du reagerat om du hade förlåt någon av dem?

förlorat, ska det stå
  • Anonym (A)
    Anonym (Nyår) skrev 2021-08-10 17:01:49 följande:
    En äkta psykopat skulle aldrig ens fundera på om h*n är psykopat. De är i sina egna ögon helt enkelt störst, bäst och vackrast och kör över alla som tycker tvärtom.
    Sant
  • Anonym (Psykopat?)
    Anonym (gurra) skrev 2021-08-11 19:51:07 följande:

Jag älskar min man djupt och känner enorm empati för honom. Känslorna är äkta. Älskar mina barn och bryr mig mycket om dem. Sätter alltid dem först och gör allt för familjen. Jag kan däremot ha ett jättejobbigt humör där jag blir helt vansinnig (har inget tålamod) och blir jättesur över vissa saker om barnen är jobbiga eller om mannen beter sig illa åt. Har heller inget överseende med när min mamma beter sig illa åt och har därför brutit all kontakt med henne.

Har även problem med mytomani och har ofta flera relationer igång samtidigt.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Psykopat?) skrev 2021-08-11 21:21:05 följande:

Jag älskar min man djupt och känner enorm empati för honom. Känslorna är äkta. Älskar mina barn och bryr mig mycket om dem. Sätter alltid dem först och gör allt för familjen.

Du är verkligen ingen psykopat. Du verkar vara en mycket fin människa!

Att ha dåligt humör kan vem som helst ha. Försök att meditera eller något annat för att stressa ner.
  • Anonym (Psykopat?)
    Anonym (Psykopaten) skrev 2021-08-11 18:43:21 följande:
    Intressant ämne..
    Dom flesta psykopater är mitt ibland oss - tror dom flesta har träffat psykopater i skolan/jobbet/grannskapet osv.
    En psykopat har svårt med ömsesidiga relationer och ofta en agenda med allt dom gör. Det måste inte vara någon ond plan men det är viktigt att psykopatens vilja går igenom. Om man känner att någon vill trolla dig jämt och ständigt så skulle det kunna vara ett tecken. Psykopater gillar också att ljuga - även där det egentligen inte behövs. Om man kan ljuga utan att någon annan förstår, då "äger" man rummet/situationen. Om psykopaten blir utmanade så blir den rasande och ofta slutar det med att det är ditt eller någon annans fel. Finns mycket mer att säga men känner du igen dig själv i något av det här så kanske det är ett tecken...
    Jag pallar ju inte alls att någon går under skinnet på mig. Har ljugit om väldigt grova grejer och ljuger alltid för att komma undan. När jag känner mig trängd speciellt.

Har speciellt svårt att *infinna mig i ledet*, för ledare (speciellt inofficiella) samt ja jag känner mig ofta trollad av samhället typ tror på politiska agendor och sådär, har extra svårt för övervakningssamhället och har exempelvis inte tagit covid-sprutan för att jag tror att det finns en dold agenda bakom.
  • Anonym (Psykopat?)

Har speciellt svårt för människor som ska veta allt och ställa massa frågor för tidigt.

Människor som stirrar provocerar mig till den milda grad att jag högljutt säger till mina barn att vi ska byta plats på tåget och varför osv osv.

• Anonym (Psykopat?)
    Anonym (Lo) skrev 2021-08-11 21:25:21 följande:

Du är verkligen ingen psykopat. Du verkar vara en mycket fin människa!

Att ha dåligt humör kan vem som helst ha. Försök att meditera eller något annat för att stressa ner.

Tack för fina ord <3
  • Anonym (M)
    Anonym (Psykopat?) skrev 2021-08-11 21:21:05 följande:

Jag älskar min man djupt och känner enorm empati för honom. Känslorna är äkta. Älskar mina barn och bryr mig mycket om dem. Sätter alltid dem först och gör allt för familjen. Jag kan däremot ha ett jättejobbigt humör där jag blir helt vansinnig (har inget tålamod) och blir jättesur över vissa saker om barnen är jobbiga eller om mannen beter sig illa åt. Har heller inget överseende med när min mamma beter sig illa åt och har därför brutit all kontakt med henne.

Har även problem med mytomani och har ofta flera relationer igång samtidigt.

Du låter inte alls som någon psykopat. Kan du ha någon annan personlighetsstörning typ borderline, eller typ bipolär sjukdom? Inte för att något av det du berättar låter klockren så för en lekman som mig, men det är ju tillstånd där folk kan reagera och spekulera på så sätt om personen, för att de kanske upplevt hänsynslösa sidor eller liknande. Jag hade tex en vän som jag ibland funderade på om hon var psykopat, sedan fick hon diagnosen borderline som sedan ändrades till bipolär.

Har du haft några vårdkontakter inom psykiatrin?
Svar på tråden Hur vet man om man är psykopat?