• Anonym (Psykopat?)

Hur vet man om man är psykopat?

Hej. Jag är en tjej på 27 år som ibland blivit anklagad eller vad man ska säga för att vara psykopat och empatilös.

När jag var liten var jag bråkig och blev utredd för adhd, add osv under förskoleåren men utan att man kom fram till någonting. Detta var via bup. Det var förskolepersonalen som initierade utredningen då jag var väldigt utåtagerande och inte följde regler. jag hade en egen specialpedagog som stöd.

Började sedan även i en klass med färre barn än normalt. Har under uppväxten haft en del problem och även i vuxenåldern.

Är idag mamma och arbetar med människor och börjar därför mer och mer undra över detta... Är även i ett äktenskap. Har fått veta via mina syskon att vår mamma undrar ifall jag är psykopat och jag ärvt detta av min pappa som var mycket elak. Även min man har sagt att han tror att jag är det då jag har svårt att visa känslor vid bråk osv och svårt att visa ånger.

Så... hur vet man om man är det? Finns någon som själv är det härinne som kan berätta eller någon som levt med en psykopat som kan berätta hur det tre sig i uttryck? Kan väldigt lite om det och skulle därför vilja veta vilka tecken som kan finnas.

• Svar på tråden Hur vet man om man är psykopat?
  • CitronTulo

Det första jag tänker på är att en psykopat inte känner empati för andra människor eller djur.

• Anonym (L)

Jag har googlat och som jag förstår det så går det inte att ställa diagnosen psykopati. Däremot kan personer med psykopatiska drag få diagnosen antisocial personlighetsstörning, vilket beskriver de drag som folk brukar kalla psykopatiska. För att få diagnosen antisocial personlighetsstörning så måste man ha ett kriminellt eller fientligt beteende. Psykopati är ett begrepp som man använder för att beskriva en hänsynslös person men det måste inte vara ett kriminellt beteende.

Psykopati räknas inte som en sjukdom eller diagnos.

Tecken på psykopati enligt Wikipedia:

Talför/ytlig charmig

Förhöjd självuppfattning/grandios

Behov av spänning/blir lätt uttråkad

Patologiskt lögnaktig

Bedräglig/manipulativ

Saknar ånger och skuldkänslor

Flackt, ytligt känsloliv

Kall/bristande empatisk förmåga

Parasiterande livsstil

Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet

Promiskuöst och egoistiskt sexualliv

Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)

Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt

Impulsiv

Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef

Tar inte ansvar för sina handlingar

Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden

Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder)

Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission

Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)

Man är kall och empatilös och utnyttjar andra människor för egen vinning. Man har i princip inga skuldkänslor alls.

• Anonym (Nyår)

En äkta psykopat skulle aldrig ens fundera på om h*n är psykopat. De är i sina egna ögon helt enkelt störst, bäst och vackrast och kör över alla som tycker tvärtom.

• Inteutanproblem

? Ytligt charmig.

? Grandios personlighet.

? Lögnaktig och manipulativ.

? Saknar skuldkänslor och empati.

? Tar inte ansvar för sina handlingar.

? Impulsiv och har dålig självkontroll.

Charmerande och planerande.

Till skillnad från sociopater kan psykopater inte bilda känslomässiga band eller känna verklig empati för andra. De ser andra som föremål för deras nöjen. Även om de saknar empati, har psykopater ofta avväpnande eller till och med charmiga personligheter. De är manipulativa och kan enkelt få andra människors förtroende.

Psykopater är ofta välutbildade och har ofta ett fast jobb. Vissa psykopater är så bra på att manipulera och efterlikna att de har familjer och andra långsiktiga relationer utan att personerna omkring dem någonsin misstänker deras sanna natur.

Det är ovanligt att en psykopat funderar kring sitt eget beteende, eller själv anser att hen är psykopat. Det förekommer, men är riktigt ovanligt. Vad är det som gör att du tänker att där kanske finns någonting i det som sägs om dig?

• Anonym (Tyra)

Jag kommer att tänka på en dokumentär jag såg om psykopater. En forskare hade tittat på vissa områden i hjärnan som såg annorlunda ut på psykopater än på andra. Sen scannade han sin egna hjärna och hittade samma drag där. Han hade psykopat-hjärna. Han konstaterade att det finns fysiska förutsättningar för psykopatiska drag men att miljön påverkar hur de visar sig. Med en kärleksfull uppfostran kan personen bli tex en tävlingsmänniska, med dålig uppfostran kan det bli en mördare istället.

Som vanligt alltså, arv och miljö.

Din pappas gener kan ju delvis ha gått i arv (kort stubin och långsint kanske?), men din uppfostran och uppväxtmiljö, där du tex fick hjälp som barn, har gjort att du ändå utvecklat empati tex.

I samma dokumentär beskrevs människors olika empati i form av årsringar i ett träd. En del har ringar som går lååångt ut från jaget. De räddar utrotningshotade grodor, samlar in julklappar till fattiga barnfamiljer mm. Andra har snävare ringar och bryr sig bara om människor som liknar de själva, ytterligare andra bryr sig bara om sin familj. Psykopater bryr sig bara om kärnan, jaget.

Men framför allt: du är värd att behandlas med respekt och kärlek. Det är ok att på grund av omtanke diskutera någons personlighet för att man bryr sig om dem. Men det är inte ok att försöka trycka ner någon och försöka få dem att må dåligt genom att sätta stämplar på dem.

• Anonym (N)

Det är snarare din mamma som är psykopat som lägger skulden på ditt beteende i barndomen på dig istället för att fundera på om hon som förälder gjort något fel i uppfostran.

För övrigt hemskt att en förälder talar så om sitt barn.

• Anonym (Psykopat?)
    Anonym (Usch) skrev 2021-08-11 00:40:38 följande:

Jag är psykopat, fick diagnosen när jag var 12.

Tack för svar. Kan inte du beskriva typ (om du vill alltså) hur du fungerar i relationer? Både kärleksrelationer och vänskapsrelationer? Vad värdesätter du och hur är du som partner o vän? Ljuger du mycket?
  • AndreaBD
    Anonym (Usch) skrev 2021-08-11 00:40:38 följande:
    Jag är psykopat, fick diagnosen när jag var 12.
    Det finns ingen psykopatdiagnos, och man kan inte få en diagnos av personlighetsstörning (så som antisocial personlighetsstörning, som kanske är närmast psykopat) får man inte innan man är 18! 

Men du kanske är mytoman också? 
  • Anonym (Psykopat?)
    Anonym (Usch) skrev 2021-08-11 13:06:38 följande:

Värdesätter mig själv i relationer. Bryr mig om mina behov och får inte ut något av att se en partner njuta eller må bra. Därför är det viktigaste i mina relationer att jag får min vilja igenom, och går inte det så har jag inga problem med att kapa banden. Har sagt upp kontakten med säkert 50 personer sedan jag fyllde 20. Är 27 idag. Alla sårades på något sätt, men bryr mig inte. Jag ljuger, mest för att gynnas själv. Men njuter också av att undanhålla sanningen och veta saker som folk borde få reda på, men som jag kan hålla hemligt tills jag kan använda vetskapen för att uppnå mina mål. 

Men känner du typ att om någon du varit med länge som gör mycket för dig och sådär - att det känns hemskt att såra den personen och lämna den ensam kvar?

Har du barn? Hur känner du inför utsatta barn om du tänker på till exempel Bobby?
  • Anonym (Psykopat?)
    AndreaBD skrev 2021-08-11 13:10:48 följande:

Det finns ingen psykopatdiagnos, och man kan inte få en diagnos av personlighetsstörning (så som antisocial personlighetsstörning, som kanske är närmast psykopat) får man inte innan man är 18! 

Men du kanske är mytoman också? 

Lyssnade på en podd i veckan då jag börjat intresserad mig för ämnet som heter älskade psykopat. Den finns på Spotify. Där finns ett avsnitt som heter nånting Kalle är psykopat. Han berättar att han fick den diagnosen.
Svar på tråden Hur vet man om man är psykopat?