Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Jag har panik. 20kr på kontot och mat för max 2-3 dagar hemma. Inget till frukost hemma heller.

Barnbidrag om 10 dagar. Normalt har vi så vi klarar oss men den här månaden blev inget som det skulle. Hur gör jag nu?

Tidigare idag stod barnen vid kylen och var hungriga men hittade inget. De delade en morot till slut? Själv gick jag undan för jag bröt ihop totalt. Mina barn ska inte gå hungriga ????

Som om det inte vore nog fyller ena barnet år i helgen. Men det finns ju inte en chans att vi kan fixa presenter eller ens ett kalas eller en tårta till helgen. Det går väl att skjuta upp. Även om det inte känns bra.

Men att inte ha mat hemma, det ger mig verkligen panik. Vad kan man göra? Finns det något man kan göra? Som sagt klarar vi oss normalt så soc kan ju inte direkt hjälpa i denna sitsen. Och även om de kunde det så hade ju de pengarna inte hunnit in före barnbidraget ändå så det hade inte gjort någon skillnad?

Hjälp mig, hur gör jag nu? ????

• Svar på tråden Hur gör jag nu?
  • Anonym (Orolig)

Haha, man kunde tydligen inte göra emojis här?ni får försöka bortse från alla frågetecken som hamnade där istället.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (HL) skrev 2021-08-10 22:13:23 följande:

En hård fråga..hur kan det gå så långt innan du försökt lösa det? Det föll väl inte från en klar himmel att du inte kommer ha mat eller pengar? För det låter så i din TS. Du måste ju sett det komma. Varför inte gå till kyrkan, soc, familj/vänner tidigare?

Ha det i åtanke om det händer fler gånger. Så fort du ser att det krisar så sök hjälp. Eftersom hjälp tar några dagar.

Så börja där. Soc, kyrkan, vänner/familj. Fråga barnens kompisars föräldrar om en måltid om dom ändå är iväg och leker?

Giving People, bortskänkesgrupper, swish/gåvogrupper på fb

Jag är långt ifrån dum i huvudet. Vi har som sagt normalt så vi klarar oss. Men nu blev det kris. Och jo, det föll från klar himmel, tro det eller ej! Jag har inte skrivit något om vad som hänt utan du bara antar att jag bör ha sett det här tidigare? Medan det i verkligheten har hänt en rad grejer som jag inte kunnat styra över.

Självklart har jag bett mina närmsta om hjälp. Men de jag frågat har inte heller mycket för tillfället.

Självklart kan barnen äta hos kompisar någon dag, men de är ju inte hos kompisar varje dag i 10 dagar?

Tack för hjälpen med att trycka ner mig ännu mer. Precis vad jag behövde.
  • Anonym (Orolig)
    Irkutsk skrev 2021-08-10 22:09:57 följande:

Kyrkan brukar kunna ge matkassar.

Ska kolla upp det. Tack!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Olivia) skrev 2021-08-10 22:10:31 följande:

Du kontaktat soc så fort du kan och ber om nödhjälp.

Kyrkan har ibland fika och soppluncher. Kan vara värt att kolla upp.

Majblomman kanske kan hjälpa till med present till födelsedagsbarnet. Kanske inte redan till helgen, men lite senare.

Kan de verkligen hjälpa så snabbt?

Ska absolut kolla upp kyrkan, det visste jag inte om. Tack för svar!

Som sagt så är det mest maten jag är orolig över. Födelsedagsbarnet kan nog stå ut med att vänta en vecka om det betyder att det blir ett bättre kalas då!
  • Anonym (Orolig)
    Alexi skrev 2021-08-10 22:29:49 följande:

Ring soc imorgon och be om nödpengar. Du måste vara tydlig med att du har barn och att ni helt saknar mat och pengar!

Trodde inte de kunde hjälpa så snabbt. Men då ska jag absolut testa det. Tack!
  • Anonym (Orolig)
    Drottningen1970 skrev 2021-08-10 22:33:39 följande:

Sälj nåt på blocket. Ni har säkert nån tv, surfplatta, dator etc.

Har försökt med det lilla vi har men inget napp ännu. Hoppas såklart på det dock!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (HL) skrev 2021-08-10 22:34:44 följande:

Nej jag sa inte att du borde sett det tidigare utan att du borde sökt hjälpa tidigare OM du sett det. Det är helt ologiskt att man går till 20kr på kontot under en natt..

Fast vad som är logiskt och ej vet du ju inte då du inte har en aning om vilka förutsättningar jag hade innan.

Jag hade inte mycket pengar innan heller, dålig månad som sagt. Men det fanns så vi klarade oss.

Sen blev en katt dålig, veterinärbesök är inte billiga även om man har försäkring, sedan behövde vi ändå avliva katten. Vilket också kostar pengar.

Så där sa alla pengar poff och hejdå, och nu sitter vi där vi sitter.
  • Anonym (Orolig)
    IceKitten skrev 2021-08-10 22:38:53 följande:

Shit happens. Min hund blev akut sjuk förra månaden och behövdes läggas in hos veterinären samt att spisen gick sönder. Allt under samma helg... Nu klarade vi oss iaf men om jag inte varit så noga med att alltid ha sparade pengar för nödfall så hade blivit väldigt tufft...

Precis vad jag menar. Vi har inte haft så mycket pengar att vi kunnat spara under det senaste året, tyvärr, annars hade det vart en annan sak nu.

Tack. Skönt att se någon som förstår.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Usch) skrev 2021-08-10 22:45:32 följande:

Oj, hur kunde du försätta dig i denna situation? Börja med att sälja datorn så får ni in ett par tusen iaf

Haha. Trevlig. Någon dator har jag inte tyvärr.
Svar på tråden Hur gör jag nu?