Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Hur gör jag nu?

Anonym (***) skrev 2021-08-11 11:49:16 följande:

Varför är barnen inte inskrivna ännu, om man måste ansöka i förväg? Din man är ju arbetslös, då får ni ha barnen på fritids, så han kan söka jobb ordentligt.

Kan du be jobbet om ett förskott?

Våra barn har aldrig behövt fritids. Därför är de inte inskrivna. Känns onödigt att ha barn på fritids som sköter hemgång och sådant själva. Och det är ju bara en dryg vecka nu som det krisar med pengar, så att skriva in på fritids för en vecka känns bara konstigt.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 11:49:16 följande:

Varför är barnen inte inskrivna ännu, om man måste ansöka i förväg? Din man är ju arbetslös, då får ni ha barnen på fritids, så han kan söka jobb ordentligt.

Kan du be jobbet om ett förskott?

Och så löser det sig som sagt med matkasse nu, så nu är allt än mer ok!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Va) skrev 2021-08-11 12:01:26 följande:

Bara efterhandskonstruktioner, det är först när du får kritik du börjar försöka snurra på situationen och helt plötsligt har det hänt en massa annat.

Vill du tro det så varsågod. Inget som drabbar mig. Måste vara tråkigt att se på människor på det sättet.
  • Anonym (Orolig)
    Mrs Moneybags skrev 2021-08-11 12:02:25 följande:

Så de är normalt hemma ensamma på eftermiddagarna? Eller med din arbetslösa make?

Om man inte har pengar till mat, fritids etc överhuvudtaget så gäller det ju inte bara en vecka - om ni inte har någon buffert eller sparade pengar så har ni pengabrist hela året runt. Tror du får släppa tanken om att det bara gäller en vecka. Hade ni haft en ordnad ekonomi hade ni haft en buffert för katten och pengar över till mat, räkningar och nöjen. Har man inte det är man i riskzonen för akut fattigdom, precis som det blev nu. Man får tänka långsiktigt och försöka bygga upp ett sparkapital, även om det bara är några hundralappar i taget. 

Förstår att det inte är lätt. 

De är hemma ensamma i ca en timme innan någon av oss andra är hemma igen. Nu när min man blev av med jobbet så har de dock inte behövt vara ensamma öht.

Läser du allt jag skrivit så kan du även förstå att vi hade en buffert, om än inte jättestor, som vi behövt delvis leva på sen han blev av med jobbet. Vi klarar oss alldeles utmärkt i normala fall, men för tillfället kan vi inte lägga undan pengar. Det lilla vi kunnat lägga undan har redan gått åt. Så jo, jag skulle säga att det här akuta skedet bara varar i drygt en vecka nu. Om inget annat hemskt skulle hända dvs. Men då får vi tänka om i det fallet. Såklart.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Isa) skrev 2021-08-11 12:32:27 följande:

Ts ta inte åt dig av folk som försöker trycka ner. De tycks glömma att alla inte kan spara, och att även en buffert kan ta slut.

Lever man på marginalen är det inte lätt att spara. Och även om man har sparat så kan det hända något som gör att pengarna försvinner. För ett tag sedan var det en annan mamma här i samma situation som du, som hade fått lägga sina pengar på en trasig tand.

Såhär i corona är det säkert jättemånga som fått ta av sina buffertpengar för att överleva, corona har pågått i mer än ett år, och en rekommenderad buffert är 3 månadslöner. Det säger sig ju självt i att i en tid med kris så kan en buffert försvinna.

De flesta veterinärer tar inte faktura och ger man inte sitt djur vård så kan man bli anmäld för djurplågeri. Du gjorde helt rätt som försökte hjälpa er katt, och folk verkar inte förstå hur det känns att behöva ta bort ett älskat husdjur - då är man kanske inte heller helt klar i huvudet att orka stå och tjafsa med kassören om att få faktura eller dela upp betalning. Själv stod jag och storgrät när jag betalade avlivningen av min kisse, hade liksom noll koll på vad summan var eller någonting.

Skönt att ni fick en matkasse! Ha det bra nu och hoppas att ekonomin ordnar sig för er framöver.

Tack snälla för alla dina ord och tack för att du förstår utan att döma. I mina ögon är det självklart att ett lidande husdjur ska ha samma rätt till vård som mina barn hade haft. Nu gick det inte vägen ändå, men självklart försöker man.

Nu har vi en himla massa (nåja, i mina ögon för tillfället) vitkål, morötter, potatis, pasta, MJÖLK till barnens stora förtjusning, havregryn, mjöl, jäst, korv, bacon, linser, bönor, kikärter, buljong?ja, herregud. Fick till och med med ett stort paket havrekuddar och ett paket kaffe. Tänk så glad man kan bli av att ha mat hemma, haha.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (*-*) skrev 2021-08-11 13:04:10 följande:

Vilket besked fick du av veterinären när du först kom in?

Fick du ingen som helst uppskattning om hur stor kostnad det skulle kunna bli? Kostnad för första undersökning?

Eller sa du bara att det får kosta hur mycket som helst?

Hur gammal var katten?

Det var så pass akut så det fanns liksom ingen tid att få besked när vi kom in. Så nej, tyvärr. Katten var knappt 5år.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (*-*) skrev 2021-08-11 13:06:27 följande:

Nej det kan inte hända mig.

Jag tog en gerbil till veterinären nyligen. Inga problem med mat till barnen efter det. Märktes faktiskt knappt på mitt sparande som fortsatt växer varje månad.

Jag hade oxå ett hyfsat sparande innan och började bli insatt i mina aktier och fonder. Det är bara det att jag blev tvungen att använda alla mina besparingar under den här tiden sambon har gått hemma. Förstår du fortfarande inte?

Och jo. Det kan absolut hända dig.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 13:07:47 följande:

Det har varit akut i en vecka men först i gårkväll frågade du om hjälp? 

Näe, vet inte varför du fått för dig att det varit akut i en vecka?

Det hade blivit akut i en vecka (från nu till barnbidrag) om det inte vore för matkassen som jag fick skänkt av en fin organisation här. Men inget har vart akut sen en vecka tillbaks? Då får du nog läsa om.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 13:46:12 följande:

Jag tror att många som är i TS sits, är människor som gör en del fel genom åren, rent ekonomiskt. Man väljer att inte vara med i a-kassa, man väljer att skaffa djur, man väljer att inte jobba heltid osv osv. Man ser inte den större bilden och inser inte att man måste ha livlinor. Många skulle må bra av att stresstesta sin ekonomi, då hade de insett att man måste ha en bra buffert  samt inte mer kostnader än att man har råd med sjukskrivning eller a-kassa.

TS jobba och mannen har a-kassa. Har han valt att vara med i facket har han även en inkomstförsäkring i bästa fall. De borde kunna hantera både det löpande och oförberedda händelser. Nu vill TS inte berätta vad som hänt, vilket i alla fall får mig att tro att det inte gynnar hennes sak. 

Vi hade en buffert, som sagt. Du borde läsa lite noggrannare om du inte förstått det. Den har tagit slut under pandemin pga att sambon förlorat jobbet. Och nu blev vi av med det sista på katten och i samband med att vi blev utsatta för ett brott.

Nej. Jag vill inte berätta vad som hänt just för att det handlar om ett brott som ligger hos polisen, jag tror inte ens att jag får diskutera det i nuläget. Det här kommer ta lång tid att komma över för hela familjen. Men vill du ändå fortsätta att vara dryg och trycka ner folk så tycker jag du kan göra det någon annan stans.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (***) skrev 2021-08-11 18:09:25 följande:

Nu har ju aktiemarknaden gått bra, men varför i all sin dar har du bufferten i fonder och aktier?

Har din man ingen ersättning alls? Vad jobbar han med, är det så svårt att få  nytt jobb?

Ja, det gick bra. Jag hade inte just bufferten i fonder och aktier såklart. Men jag hade ju ett sparande där med, det var mest det jag menade. Allt som går att använda är dock använt nu. Blev liksom tvungen till det.

Han har faktiskt två bra utbildningar men ändå är det svårt att få jobb just nu. Det börjar nog lätta lite nu dock, han får allt fler intervjuer. Så vi får hoppas han får något nytt snart.
Svar på tråden Hur gör jag nu?