Inlägg från: Anonym (K2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K2)

Sambo, barn och dödsfall?

Anonym (TS) skrev 2021-08-11 10:53:26 följande:

Hej

TS här

Tack för svar

Inga barn är minderåriga. Frågade enbart om barn för att se så inte sambons barn får ngt. Får sambon även en del av arvet så går det per automatik till sambon och dennes barn, istället för till sina egna barn.

Japp, det lär säkert inte bli kul efteråt och därför vill jag prata med min förälder utan att hen blir sur och arg. Vet inte om jag ska säga att jag hade tankar kring det han sagt, och att jag skulle kolla om de gift sig i smyg eller liknande. Hmmm eller att jag bara googlade förälderns adress och såg att någon just skrivit sig där.

De har varit särbos i alla år, men den ena har sovit och varit i lägenheten (och haft en egen lägenhet den varit skriven i, i alla år med sina vuxna barn) men det är min förälder som stått på kontraktet och varit den enda som på pappret bott och haft adress på lägenheten.

För några dagar sedan skrev den ?nyblivna sambon? sig i min förälders lägenhet.

Det är ok om anledningen är för att få fortsätta bo där och istället lämna sin lägenhet.

Men om det finns andra anledningar är det inte så kul.

Måste ta upp detta med min förälder innan det är för sent. Även om hen nog blir sur och arg över att jag googlat och sett den andra just skrivit sig på adressen.

Eftersom min förälder sa att det finns ett testamente som hen vill vi ska respektera o hen gjort rättvist tycker hen, så handlar det gissningsvis om mer än bara att överta bostaden. Det var mer som en heads up. Annars hade hen inte behövt nämna något specifikt utan allt tillfaller hens barn.

Därför är jag orolig att alla prylar i lägenheten som är min förälders, ska ingå i bostaden och tillfalla sambon först. Att sambon får välja osv och bestämma över de efterlevande barnen och de närmaste släktingar till den döende. (Mor/Farföräldrar, syskon)

Är mån om att det helst stannar inom familjen.

Jag fattar det som att om det finns ett testamente så gäller det, men ni har alltid rätt till er laglott, dvs 50% av vad din förälder efterlämnar. 
  • Anonym (K2)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-11 20:33:20 följande:

De har varit ihop i några år men aldrig varit skriva på samma ställe förrän nu nyligen. Det är bara bra om lgh kan tas över men undrar om det även gäller något annat.

Eftersom jag fick höra att ?där finns ett testamente och jag vill inte att det blir bråk?.

Det känns som en flaggning för ngt personen vet vi inte skulle uppskatta?

Alternativt att vi får olika mycket vilket är ok då allt stannar inom släkten åtminstone.

Som sagt, finns testamente så får ni ut er laglott. Resten bestämmer din pappa själv hur det ska fördelas, det står i testamentet. Tycker du ska respektera din fars vilja, vare sig ni får dela på allt  eller om hans sambo får en del. 
Svar på tråden Sambo, barn och dödsfall?