• Wed 11 Aug 2021 12:39
    2174 visningar
    44 svar
    44
    2174

    Doktor som blev irriterad

    Hej.

    Jag har varit hos doktorn idag pga magproblem. Jag mår bra idag, själva besöket handlade om ett problem jag hade förra veckan, men jag fick inte tid förrän idag.

    Jag kan skriva händelsen här så kanske ni orkar läsa????

    Jag anländer hos doktorn och sitter i väntrummet tills jag blir kallad. Jag stiger in hos den manliga doktorn och försöker beskriva mitt problem som jag hade. Har inte den längre nu alltså.

    Jag har skrivit en lista med möjliga orsaker men doktorn lyssnar inte alls, och avbryter mig och ber mig hoppa upp på britsen, vilket jag gör.

    Han trycker lite på magen, och ber mig helt sonika lägga mig på sidan för att, och jag citerar: ?köra upp ett finger i rumpan?.

    Så jag ber om ursäkt och säger att jag inte alls är bekväm med det, varpå han himlar med ögonen och säger irriterat ?men det får du ju komma över?. Jag sätter mig upp på britsen och ber om ursäkt igen och han säger att han ska tillkalla en kvinnlig läkare, vilket jag accepterar. Han kliver ut och hämtar en kvinnlig sjuksköterska. Jag tror fortfarande att hon ska genomföra undersökningen och tackar henne för hjälpen och att de anpassar detta. Men nej, hon ska bara stå bredvid. Den manlige doktorn tar på sig nya handskar och ber mig lägga mig på sidan och dra ner byxorna, vilket jag inte ville. Jag bad ännu en gång om ursäkt och bad om att få boka om tiden och be om en kvinnlig doktor, och då börjar doktorn himla med ögonen och sjuksköterskan skrattar åt mig medan hon tittar på doktorn.

    Jag kände mig sjukt kränkt och jag vet inte om jag överreagerar?

    Jag ville inte få ett ?finger uppkört i rumpan? av en manlig doktor, och dom skrattar åt mig. Alltså jag vet att det kanske är löjligt men jag har en rätt dålig historik av sådant (dock inte hos just en doktor), och där står dom och skrattar..

  • Svar på tråden Doktor som blev irriterad
  • Anonym (....)
    Wed 11 Aug 2021 12:42
    #1
    -1 +2

    Varför avbokade du inte tiden om problemet du sökte för hade gått över? Onödigt att ta upp en läkares tid då.

  • Anonym (Kärri­ng mot strömm­en)
    Wed 11 Aug 2021 12:44
    #2
    +1

    Prata med chefen på det där stället, så där ska man absolut inte bli behandlad, varken av läkaren eller sköterskan!! Och personligen skulle jag direkt lämna en recension på Google om deras usla bemötande!

  • Anonym (B)
    Wed 11 Aug 2021 12:44
    #3
    -1

    Ja det var oproffsigt av dom att skratta. Dåligt.

    Varför avbokade du inte tiden om problemet var borta?

    Hur kunde du tro att ssk skulle göra undersökningen?

    Det var väl jättebra att han hämtade henne. Det skulle han gjort från första början.

  • Anonym (Laura­)
    Wed 11 Aug 2021 12:49
    #4

    Självklart är det oprofessionellt och jag skulle vara tydlig med att ett sånt beteende inte är okej. Prata med chefen på stället du var på. Helt sjukt.

    Fattar inte heller varför folk tycker att du skulle ha avbokat tiden. Problemet kanske kommer tillbaka? Bara för att du inte hade problem just den dagen, betyder ju inte att hela problemet automatiskt är borta.

  • Wed 11 Aug 2021 12:52
    #5

    Jag ringde och bokade när problemet fanns där, men den enda tiden de kunde ge var idag. Så då tänkte jag att de ska ta blodprov och liknande. Tänk så är det något allvarligt fel som finns i kroppen. Så därför tog jag endå emot tiden.

    Jag noterade inte att det var en sjuksköterska direkt när hon kom in. Det var när de båda kom in i rummet (efter att han steg ut för att hämta en kvinnlig personal), och han bad mig lägga mig ner för att han skulle köra upp fingrarna som jag fattade att hon var sjuksköterska. Där och då tog det väl längre tid för mig att fatta, mitt i allt...

    Jag söker typ aldrig vård annars. Sist var väl minst 3 år sen när jag skulle göra cellprovtagning (standard som de flesta kvinnor gör regelbundet). Innan dess var det måmga många år sen sist.

  • Anonym (E)
    Wed 11 Aug 2021 13:00
    #6

    De ska absolut inte himla med ögonen eller skratta åt dig. Men är också förvirrad över att problemet gått över? Om det krävs en tarmundersökning för att utreda så måste den ju göras?

  • Wed 11 Aug 2021 13:02
    #7

    Ja precis. Jag motstår inte själva undersökningen men jag skulle föredra en kvinnlig doktor som utför den. Och iallafall lite ?fingertoppskänsla? i situationen, så att säga.

  • Anonym (E)
    Wed 11 Aug 2021 13:11
    #8

    Jag tänker att de tänker mer logiskt och behöver undersökningar medans du varit lite hypokondrisk( inte illa menat) för att ha googlat fram flera alternativ?

  • Anonym (E)
    Wed 11 Aug 2021 13:14
    #9
    byrålåda1 skrev 2021-08-11 13:02:12 följande:

    Ja precis. Jag motstår inte själva undersökningen men jag skulle föredra en kvinnlig doktor som utför den. Och iallafall lite ?fingertoppskänsla? i situationen, så att säga.


    Fördröjningarna i mina inlägg är för att jag gör annat samtidigt så missar lite info :)


    Då det var första tanken läkaren hade så borde du tyvärr nog kunnat gissa detta pga besväret och isåfall enbart bokat med kvinnlig om det var möjligt. Är inte alltid möjligt eller med betydligt längre väntetid. Svårt när vi inte vet vad problemet är :) 


    Många läkare tappar tyvärr fingertoppskänslan, VC är mer som löpande band ibland.


     

  • Anonym (I)
    Wed 11 Aug 2021 13:46
    #10

    Även om jag tycker att du är löjlig så ska de inte skratta eller himla med ögonen åt dig, nej.

    Om det nu var så viktigt för dig att ha en kvinnlig läkare så borde du ha tagit upp detta när du ringde och bokade tid. Nu slösade du deras tid eftersom att undersökningen inte kunde genomföras och du tog tiden från någon annan som kanske hade behövt den mer.

    Att de inte lyssnar på en när man kommer till vårdcentralen känner jag också igen. De har nog inte tid att sitta och lyssna på allt man har att säga. De vill att det ska gå fort. Som på löpande band.

    Doktorn tyckte förmodligen att du var lite hypokondrisk eftersom att du hade googlat dig fram och skrivit en lista på tänkbara orsaker. När jag besökte en läkare på vårdcentralen så uttryckte jag en oro för cancer och hon hade en elev med sig som skulle bli läkare. Eleven skrattade åt mig när jag uttryckte min oro för cancer. Det var dåligt gjort av henne men orka bry sig. Det är inget som jag väljer att lägga energi på eller starta en tråd om.

Svar på tråden Doktor som blev irriterad