• Anonym (TS)

Äktenskap och pengar

Jag och min sambo planerar bröllop och har börjat prata om hur vi vill ha vår ekonomi som gifta. Vi har väl mer eller mindre separat ekonomi idag, men vi tycker om tanken om att skaffa ett gemensamt konto och ha helt gemensam ekonomi efter bröllopet. Men vad är praktiskt att ha i en sån situation? Ett gemensamt konto + varsitt eget för "fickpengar"? Vi båda känner att vi behöver ju inte granska varenda inköp den andre gör, speciellt vid födelsedagar och jul Flört. Hur gör ni? Har ni några bra tips med sånt som fungerat för er?

• Svar på tråden Äktenskap och pengar
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-11 17:04:19 följande:

Jag och min sambo planerar bröllop och har börjat prata om hur vi vill ha vår ekonomi som gifta. Vi har väl mer eller mindre separat ekonomi idag, men vi tycker om tanken om att skaffa ett gemensamt konto och ha helt gemensam ekonomi efter bröllopet. Men vad är praktiskt att ha i en sån situation? Ett gemensamt konto + varsitt eget för "fickpengar"? Vi båda känner att vi behöver ju inte granska varenda inköp den andre gör, speciellt vid födelsedagar och jul Flört. Hur gör ni? Har ni några bra tips med sånt som fungerat för er?

Vi har helt gemensam ekonomi, har alltid haft det.

Vi behöll våra lönekonton, det ena har vi till räkningar, det andra var vi vars ett kort kopplat till så det använder vi till löpande  kostnader, typ mat, presenter, kläder osv. Så båda har tillgång till varandras lönekonto.
    Sedan stuvar jag om pengarna när lönerna kommer in. Min lön överförs till Avanza, och en del av mannens lön förs över till mitt lönekonto, där vi har våra kort,  förutom det som ska stanna kvar på räkningskontot. 

Hur man gör med kort och konton är en smaksak, man ska göra det som man tycker är enklast och smidigast. 
  • Anonym (Lisa)

Glömde skriva att vi hade samma bank när vi träffades. Därför blev det enklast att bara behålla redan befintliga lönekonton. 

• Jemp

Vi har gemensam ekonomi med egna "fickpengar". Tycker det är perfekt. Lätt att leva på "samma villkor" oavsett lön/sjukdom/föräldraledighet etc, lätt att dela på gemensamma utgifter men ger samtidigt utrymme till egna prioriteringar och hobbys utan att behöva få utgifter godkända av den andre.

• Anonym (Sågörvi)

Vi lägger alla pengar i en "hög". Betalar gemensamma räkningar och sparande. Därefter lämplig summa på ett gemensamt kort (som också är kopplat till ica-kortet). Det använder vi till gemensamma inköp + bensin. Resten delas på två och vi har det på var sitt eget konto som fickpengar, egna räkningar eller eget sparande.

I praktiken går det till så att jag betalar alla gemensamma räkningar med autogiro och vi drar bort den summan från det totala när vi slår ihop och delar upp.

Vi tjänar väldigt olika, men jobbar bägge heltid. Hade någon jobbat lägre grad för att ha mer fritid hade vi kanske tänkt om.

• Anotherone

Vi har varsitt separat lönekonto med varsitt kort kopplat till. Vi har också ett gemensamt buffertkonto. Alla tre är i samma bank vilket förenklar.
    Några av räkningarna är autogiro på honom, andra på mig.
    Men när båda fått in sin lön och alla räkningar dragits så lägger vi över allt utom ca 4000kr per person på det gemensamma.
    Det ska täcka mat, bensin, luncher, klädinköp etc under månaden vilket det oftast gör. Måste man så kan man via appen sätta över pengar från det gemensamma kontot till sitt eget.

Vi försöker alltså spara undan så mycket som möjligt direkt när lönen kommer. Istället för att spara det som eventuellt finns kvar när nästa lön kommer. Jag har inga problem med att spara, medan min man gärna handlar (villhöver) en massa saker om han ser att han har pengar på kontot Så det är jag som har huvudansvaret, har lagt upp automatiska överföringar till pensions-och barnsparande, har koll på lån osv.

Nu har vi ganska lika lön och ingen av oss har dyra hobbies. Hade någon av oss tex hållit på med motorsport eller hästar så kanske vi fått fundera över om hen hade fått ta av "sina" pengar till det i så fall. Men det vet jag inte. I vårt fall har alla pengar alltid varit allas pengar, och ingen behöver stämma av om man vill köpa något lite dyrare. Det är frihet under ansvar.

• Anonym (A)
    Jemp skrev 2021-08-11 17:23:09 följande:
    Vi har gemensam ekonomi med egna "fickpengar". Tycker det är perfekt. Lätt att leva på "samma villkor" oavsett lön/sjukdom/föräldraledighet etc, lätt att dela på gemensamma utgifter men ger samtidigt utrymme till egna prioriteringar och hobbys utan att behöva få utgifter godkända av den andre.
    Samma här
  • Anonym (flera konton)

Vi har varsitt eget konto där lönen kommer in. Sen flyttar man det mesta av pengarna till ett gemensamt konto vi betalar räkningarna från och ett annat konto som vi betalar allt annat ifrån och har varsitt kort kopplat till. 

Att inte ha ett eget bankkonto är för mig helt främmande, man vill ju verkligen inte redovisa varenda krona och speciellt inte i presentväg...

• Anonym (Lisa)
    Anonym (flera konton) skrev 2021-08-11 19:50:11 följande:

Vi har varsitt eget konto där lönen kommer in. Sen flyttar man det mesta av pengarna till ett gemensamt konto vi betalar räkningarna från och ett annat konto som vi betalar allt annat ifrån och har varsitt kort kopplat till. 

Att inte ha ett eget bankkonto är för mig helt främmande, man vill ju verkligen inte redovisa varenda krona och speciellt inte i presentväg...

Men om ni har era kort på ett gemensamt konto,  så ser ni ju vad den andre använder kortet till?
  • Anonym (lillen)

Jag hade uppdelat så här

Hushållskassa, dit ska alla utgifter som räkningar, mat och sjukvård, kläder, tidningar osv hamna. Här bestämmer man gemensamt angående pengarna

Ett gemensamt sparande - till hus, pension semester eller vad man nu vill

Ett mindre enskilt sparande - om en vill ha en lite dyrare drömbil men den andra inte är intresserad, ja man sparar till vad man vill som den andra inte har något att säga till om, en dyrare dator än vad man behöver osv

En varsin summa som man gör vad man vill med vare månad, köper teknikprylar, snus, lite dyrare kläder, gods, restaurang med tjej/kill kompisar eller triss lotter eller vad man nu vill

Så 4 poster varav dom två första är viktigast men dom andra två behövs för individens skull

• Anonym (Donna)

Jag skulle välja bort gemensam ekonomi om vi inte tjänade mer eller mindre exakt lika mycket.
    Utöver det skulle mitt sparkapital skrivas som enskild egendom.

Min erfarenhet säger att man inte kan lita på någon, oftas den man minst anar lurar brallorna av en.

Svar på tråden Äktenskap och pengar