• Anonym (TS)

Vilken utbildning att ha som säkerhet?

Jag vet inte ens om det finns någon utbildning med mina krav men jag tänker att jag testar ändå och kanske får tips.

Är hemma med barn och planerar inte att arbeta i framtiden, men skulle ändå vilja ha någon utbildning att ha som säkerhet ifall att något skulle ske i framtiden och jag kanske skulle behöva försörja mig och barnen själv.

Det måste dock vara en utbildning där man garanterat/enkelt får jobb om man vill, dvs inte mycket konkurrens. Arbetet ska även fungera bra med barn och utbildningen ska inte vara för jobbig distans då jag har barn och hem att ta hand om.

Kommer ni på något eller är kraven för höga?

• Svar på tråden Vilken utbildning att ha som säkerhet?
  • Anonym (K H)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-11 17:51:09 följande:

Jag vet inte ens om det finns någon utbildning med mina krav men jag tänker att jag testar ändå och kanske får tips.

Är hemma med barn och planerar inte att arbeta i framtiden, men skulle ändå vilja ha någon utbildning att ha som säkerhet ifall att något skulle ske i framtiden och jag kanske skulle behöva försörja mig och barnen själv.

Det måste dock vara en utbildning där man garanterat/enkelt får jobb om man vill, dvs inte mycket konkurrens. Arbetet ska även fungera bra med barn och utbildningen ska inte vara för jobbig distans då jag har barn och hem att ta hand om.

Kommer ni på något eller är kraven för höga?

Jag tänker direkt på undersköterska, vårdbiträde, dvs ganska enkla jobb som alltid har behov av folk. Kock kanske, då kan du underhålla dina kunskaper hemma under tiden. Barnskötare likaså.

Sedan finns ingen garanti, avsaknad av arbetslivserfarenhet är nästan alltid en nackdel om det finns andra sökande som har det. 
  • Aliona

Om man inte jobbar alls efter utbildningen och har varit utanför arbetsmarknaden i kanske 10-15 år, och inga referenser från tidigare jobb så skulle jag säga att det är svårt att få jobb i alla yrken.

Men du kan ju titta på listor över bristyrken och fundera på om något skulle passa dig.

• Anonym (Hej)

Förskollärare? Ansåg själv att den utbildningen var väldigt enkel. Studerade distans med två yngre barn hemma.

• Anonym (Em)

Annars kan du ju börja plugga när du vet att du måste börja jobba. Så du kan gå ut i jobb direkt efter att utbildningen är avslutad. Så kanske du vill göra något helt annat än vad du skulle välja att plugga idag.

• Anonym (TS)
    Aliona skrev 2021-08-11 18:05:34 följande:

Om man inte jobbar alls efter utbildningen och har varit utanför arbetsmarknaden i kanske 10-15 år, och inga referenser från tidigare jobb så skulle jag säga att det är svårt att få jobb i alla yrken.

Men du kan ju titta på listor över bristyrken och fundera på om något skulle passa dig.

Var lite det jag var orolig för.. Ingen arbetsgivare hade anställt mig frivilligt så måste vara någon utbildning där det på något sätt är stort behov av arbete, annars kommer andra alltid gå före. Men jag ska kolla lite listor också.
  • Anonym (Tina)

Vårdbiträde eller undersköterska. Alla utbildningar blir gamla och jag tror få är intresserade av att anställa någon som har en flera år gammal utbildning men ingen arbetslivserfarenhet. Det ser inte särskilt snyggt ut i cv:n, så att säga.

Folk i vården finns det nästan alltid behov av så det är de lägre utbildningarna inom det jag tänker kanske ändå är möjliga.

Men generellt är det en fruktansvärt sårbar sits du satt dig och barnen i genom att inte jobba. Blir du ensam blir det förmodligen jäkligt tufft. Personligen hade jag inte vågat ta den risken, i synnerhet inte när jag har barn och det är deras välmående som jag sätter på spel.

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2021-08-11 18:42:32 följande:

Har du gymnasieexamen?

Nej, har ungefär hälften kvar men det tar jag tag i om jag bestämmer mig för vad jag ska utbilda mig till så blir nog inga problem.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-11 19:26:56 följande:

Nej, har ungefär hälften kvar men det tar jag tag i om jag bestämmer mig för vad jag ska utbilda mig till så blir nog inga problem.

Du har satt barn till världen utan att öht kunna försörja dem mao?? Jag förstår inte alls hur du vågat dig på det här och hur du kan tycka att det är en ok situation att sätta dina barn i. Med föräldraskap kommer ansvar.

En släkting dog nyligen, plötsligt och helt utan förvarning och lämnade tjej och två småbarn ensamma. Han gick ut en vardagskväll och kom aldrig hem igen.

Det kan vara du som står där ensam imorgon. Hur får dina barn det i så fall?
Svar på tråden Vilken utbildning att ha som säkerhet?