• Anonym (Näringsriktigt)

    Verktyg för att hålla koll på maten?

    Hej alla!

    Jag skulle vilja ha tips på appar eller sidor på nätet som man kan använda för att hålla koll på att man får i sig rätt mängd av olika saker i maten. Jag bryr mig inte så mycket om just energimängd, det har jag rätt bra koll på, men jag har väldigt dålig koll på om dwet finns nåt jag kanske äter för lite eller för mycket av, om jag får i mig det jag behöver när det gäller näringsämnen, vitaminer och mineraler helt enkelt.

    Så, finns det nåt verktyg man kan använda där man t ex kan skriva in all mat man äter under en dag, och sen få ett resultat som talar om för en att "du behöver äta så här mycket mer kolhydrater" eller "du har brist på vitamin A" eller vad som helst? Och kanske även att det kommer upp tips på mat som innehåller mycket av det man kanske har underskott av?

    Nån som har några tips? Jag är väl inte egentligen beredd att betala för detta, så det är främst gratisverktyg jag är ute efter.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Verktyg för att hålla koll på maten?
  • Aniiee

    Matkalkyl.se är bästa stället om du vill ha koll på vitaminer och mineraler helt gratis. Deras databas är livsmedelsverkets fast några år gammal. Önskar själv att de kunde uppdatera den....

    Alternativet är så klart Livsmedelsverket och ett Excelark.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Lifesum)

    Har för mig att det finns nåt som heter Lifesum, men har dålig koll på exakt vad det är/gör, men nån annan kanske vet, eller annars kan du ju själv kolla upp om det är nåt för dig.

  • Anonym (Näringsriktigt)
    Aniiee skrev 2021-08-11 18:22:04 följande:

    Matkalkyl.se är bästa stället om du vill ha koll på vitaminer och mineraler helt gratis. Deras databas är livsmedelsverkets fast några år gammal. Önskar själv att de kunde uppdatera den....

    Alternativet är så klart Livsmedelsverket och ett Excelark.


    Tack så mycket!! Har nu kollat lite hastigt på den, men lyckades inte begripa den alls... men jag lär mig förhoppningsvis :) Det verkar dock som att man själv bestämmer vad man vill ha för fördelning mellan olika näringsvärden (och nåt om mineraler och vitaminer hittade jag överhuvudtaget inte), medan jag ju vill ha reda på om den fördelning jag har är bra eller dålig, dvs jag skulle vilja att det gick på andra hållet, att sajten talar om för mig vilken fördelning jag bör ha, och om det jag äter nu stämmer överens med det jag bör ha. Men absolut bättre än ingenting, och jag lär mig den som sagt förhoppningsvis :)
  • Anonym (Näringsriktigt)
    Anonym (Lifesum) skrev 2021-08-11 18:27:49 följande:

    Har för mig att det finns nåt som heter Lifesum, men har dålig koll på exakt vad det är/gör, men nån annan kanske vet, eller annars kan du ju själv kolla upp om det är nåt för dig.


    Ok, tack! Den verkar främst vara inriktad på viktminskning, men samtidigt verkar det ju som att den gör just uträkningar på hur man bör äta för att det ska bli hälsosamt! Enda problemet är ju att det är en app och jag vet att jag bad om tips på appar också, men helst skulle jag ju vilja ha nåt som man bara kan göra direkt på en sida på nätet, typ som det Anilee tipsa om (haha jag blir visst aldrig nöjd...) Men jag ska fundera på om jag ska ta o ladda ner den här appen trots allt :)
  • Anonym (Hmm...)

    Problemet är väl att alla uträkningar tar ett genomsnitt på vad folk behöver få i sig. Det finns ju RDI på alla vitaminer och mineraler och de flesta som äter varierad kost får ju i sig allt. Undantag gravida som behöver folsyra och oftast järn och de flesta nordbor som behöver d-vitamin vintertid. Känns det som du äter för "ovarierad" kost verkligen för att inte få i dig tillräckligt? Du kanske skulle testa dina nivåer rent av så du vet? Min syster tex saknar magsäck så hon har brist på B12. Hon har även hb på runt 80 för jämnan. Mitt hb ligger på över 140 jämt så extra järn är nästan skadligt.

  • Aniiee
    Anonym (Lifesum) skrev 2021-08-11 18:27:49 följande:

    Har för mig att det finns nåt som heter Lifesum, men har dålig koll på exakt vad det är/gör, men nån annan kanske vet, eller annars kan du ju själv kolla upp om det är nåt för dig.


    Lifesum visar inte vitaminer och mineraler förutom C och Järn, tror jag, om man inte betalar.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (aaa)

    Jag använder matdagboken.se. Den är mycket enklare och inte lika bra kanske, men räcker åt mig. Man ser hur stor del av dagens intag som är protein, fett och kolhydrater. 
    Alla livsmedel finns inte där men jag brukar fylla i något som är snarlikt i de fallen. Om man blir betalmedlen kan man göra fler saker. 

  • oWillSelfo

    Det finns en app som heter chronometer som jag hört gott om. Den ska tydligen göra det du pratar om, har bara hört den pratas om i amerikanska medier, så jag vet inte om den funkar i Sverige, eller om den går att använda gratis - tänker ändå det kan vara värt att kolla upp!

    Sen ska tilläggas att vi i västvärlden har ganska liten risk för bristsjukdomar. Det ska mycket till om man ska lyckas ha en så ensidig och restriktiv kost att man faktiskt påverkas av det. Lyssna på kroppen och ät allsidigt så är du 99% safe!

  • Anonym (Olika)

    Har både lifesum och appen ate installerad på mobilen.

    Båda är gratis och har även premium versioner som "ger mer".

    Lifesum har fokus på innehåll och jag tror att betal-versionen håller koll på vitaminer.

    Ate handlar mer om att själv ta ställning till om måltiden är on eller off track och om hur man åt, varför osv.

    Ingen koll på kallorier, eller vitaminer. Utan fokus på upplevelsen och om man är nöjd med det man åt och om hur långt det är mellan måltiderna.

  • Anonym (Näringsriktigt)

    Tack så jättemycket för alla svar! Jag ska kolla upp era förslag! Verkligen tack!


    Anonym (Hmm...) skrev 2021-08-11 19:04:56 följande:

    Känns det som du äter för "ovarierad" kost verkligen för att inte få i dig tillräckligt? Du kanske skulle testa dina nivåer rent av så du vet? 


    oWillSelfo skrev 2021-08-11 19:43:00 följande:

    Sen ska tilläggas att vi i västvärlden har ganska liten risk för bristsjukdomar. Det ska mycket till om man ska lyckas ha en så ensidig och restriktiv kost att man faktiskt påverkas av det. Lyssna på kroppen och ät allsidigt så är du 99% safe!


    Ja, alltså, jag är väldigt, väldigt dålig på att äta varierat, så det är därför jag tänker att det nog är bra att få lite bättre koll, om inte annat så jag har nåt konkret att säga till dem som är bekymrade för min mat :)
Svar på tråden Verktyg för att hålla koll på maten?