• Anonym (Handikappad)

Handikappad - får ingen hjälp

Jag vet snart inte vad jag ska göra, tappar all lust och motivation till allt.

Mitt hem är i kaos. Kartonger staplade på varandra, möbler står huller om buller, saker jag har nerpackat och inte hittar när jag behöver dem. Har inte förvaringsutrymme för alla kläder, böcker mm. Har inga gardiner eller taklampor uppe.
    Så här har det sett ut sedan jag flyttade in för över ett år sedan. Jag har sökt hjälp hos socialtjänsten flera gånger eftersom jag p.g.a. handikapp inte klarar av att göra jobbet för att komma iordning, men få bara avslag på avslag. Jag ska tydligen leva i det här kaoset tycker de ("skälig levnadsnivå").

Hur fan gör jag?
    Har överklagat, men rätten hittar alltid på skäl att inte godta min överklagan, som jag sedan aldrig får möjlighet att bemöta. Socialtjänsten struntar i behovsbedömning gång på gång. Senast så lämnade man en utredning till mig att bemöta, men skiter i allt jag påpekar och lägger dessutom till två sidor när beslutet tas.
    Släkt och vänner (de få jag har i närheten) har för länge sedan ledsnat på att hjälpa mig.

Meningen är att jag ska genomgå rehabilitering för att förbättra min hälsa och komma ut i arbete, men istället har jag fått lägga all tid och energi på flyttar och att kämpa för den hjälp jag behöver.

Den enda lösning jag nu kan komma på är att avsluta mitt liv, för så här vill jag inte leva.

• Svar på tråden Handikappad - får ingen hjälp
  • Anonym (L)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:23:53 följande:

Nej, det skrev jag ju.Jag har blivit erbjuden hjälp av kommunen att packa upp, men det är inte främst det jag behöver hjälp med. Jag behöver få ordning på mitt möblemang så att jag kan förvara saker. Jag kan ju inte bara packa upp och låta sakerna bli liggande på golvet.

Varför tackade du nej till den hjälpen då? Då hade du ju haft en sak avklarad åtminstone.
  • Anonym (G)

I många städer finns veteranpooler, pensionärer som jobbar lite extra några timmar här och där. Två sådana får dina grejer på plats på 2-3 timmar. Mot betalning förståss men det är inte så dyrt.

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:49:25 följande:
    Glöm det där med "arbetsuppgifter", det är inte relevant. Vad som är väsentligt är vilken hjälp som behövs och vilket ansvar kommunen har enligt lag.
    Med tanke på att du får avslag även på överklagan så är det bevisligen inte deras ansvar. Du måste hitta egna lösningar istället för att dra ner dig i ett emotionellt träsk. Och om du på riktigt är så instabil att du seriöst funderar på självmord för det här så behöver du söka hjälp hos öppenpsyk eller om din vc kan slussa dig vidare.
  • Anonym (Handikappad)
    Anonym (Om) skrev 2021-08-12 17:48:36 följande:

Vad har dina anhöriga gjort innan de tröttnade? Det verkar som om inte mycket är gjort. Du kan alltid lägga ut en förfrågan på fb om någon kan hjälpa dig mot en peng.

Jag har fått mycket hjälp genom åren som handikappad, hjälp jag aldrig kan återgälda.
    Kunde jag betala för hjälpen så hade jag bara behövt lyfta telefonen och ringa en firma som fixar allt.
  • Anonym (Handikappad)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-08-12 17:52:48 följande:
    Med tanke på att du får avslag även på överklagan så är det bevisligen inte deras ansvar. 
    Om det ändå vore så att det bevisades genom rättens domar... I själva verket baserar de sina beslut på usla utredningar.
  • Anonym (L)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:49:25 följande:

Glöm det där med "arbetsuppgifter", det är inte relevant. Vad som är väsentligt är vilken hjälp som behövs och vilket ansvar kommunen har enligt lag. Sedan är det upp till varje kommun att lösa det på sitt sätt. En kommun väljer således själva om ett behov kommunen ansvarar för ska vara kommunens arbetsuppgift eller någon annans arbetsuppgift. Kommunen kan leja ut allt arbete om de vill.

Tydligen så är det inte deras ansvar eftersom att du får avslag även på överklagan, vilket då betyder att du måste hitta egna lösningar.

Vad säger du om mitt förslag angående att leta efter någon på facebook som kan komma och hjälpa dig med dessa saker mot betalning? Du kanske inte vill säga var du bor men om du hade bott i min stad så hade jag kunnat komma och hjälpa till.
  • Anonym (G)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:54:46 följande:

Jag har fått mycket hjälp genom åren som handikappad, hjälp jag aldrig kan återgälda.

Kunde jag betala för hjälpen så hade jag bara behövt lyfta telefonen och ringa en firma som fixar allt.

Se här som exempel:

veteranpoolen.se/privattjanster/moblering-mobelmontering/

Det kostar ingenting att fråga. Någon inkomst har du väl?
  • Anonym (L)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:54:46 följande:

Letar du efter någon på typ facebook så finns det säkert någon som kan komma och hjälpa dig med dessa saker för en liten peng. Någon slags inkomst har du väl?
  • Anonym (Handikappad)
     Du måste hitta egna lösningar istället för att dra ner dig i ett emotionellt träsk. 
    Jag har presenterat lösningar. Vad jag behöver hjälp med, ansökt om sådan hjälp, eller ta mitt liv (det sista är inget jag är öppen med dock). Jag har faktiskt inga andra alternativ tillgängliga och jag orkar inte längre hålla på och tjafsa om rena självklarheter med myndigheter som inte vill. Det är nog nu. Tro mig, jag har haft så många problem under 10 år som handikappad och 6 år där jag saknat stabilt boende, varav jag har fått trolla med knäna för att lösa saker och där vänner och anhöriga fått rycka in för sådant som egentligen inte är deras ansvar men som de betalar skatt till samhället för. Det här är bara toppen på isberget, droppen som får bägaren att rinna över.
    . Och om du på riktigt är så instabil att du seriöst funderar på självmord för det här så behöver du söka hjälp hos öppenpsyk eller om din vc kan slussa dig vidare.
    Jag har varit i kontakt med psyk och även psykolog och kurator via VC. De erbjuder bara behandling med terapi och psykofarmaka. De praktiska problemen som får mig att må dåligt är det ingen som bryr sig om.
Svar på tråden Handikappad - får ingen hjälp