• Anonym (Handikappad)

Handikappad - får ingen hjälp

Jag vet snart inte vad jag ska göra, tappar all lust och motivation till allt.

Mitt hem är i kaos. Kartonger staplade på varandra, möbler står huller om buller, saker jag har nerpackat och inte hittar när jag behöver dem. Har inte förvaringsutrymme för alla kläder, böcker mm. Har inga gardiner eller taklampor uppe.
    Så här har det sett ut sedan jag flyttade in för över ett år sedan. Jag har sökt hjälp hos socialtjänsten flera gånger eftersom jag p.g.a. handikapp inte klarar av att göra jobbet för att komma iordning, men få bara avslag på avslag. Jag ska tydligen leva i det här kaoset tycker de ("skälig levnadsnivå").

Hur fan gör jag?
    Har överklagat, men rätten hittar alltid på skäl att inte godta min överklagan, som jag sedan aldrig får möjlighet att bemöta. Socialtjänsten struntar i behovsbedömning gång på gång. Senast så lämnade man en utredning till mig att bemöta, men skiter i allt jag påpekar och lägger dessutom till två sidor när beslutet tas.
    Släkt och vänner (de få jag har i närheten) har för länge sedan ledsnat på att hjälpa mig.

Meningen är att jag ska genomgå rehabilitering för att förbättra min hälsa och komma ut i arbete, men istället har jag fått lägga all tid och energi på flyttar och att kämpa för den hjälp jag behöver.

Den enda lösning jag nu kan komma på är att avsluta mitt liv, för så här vill jag inte leva.

• Svar på tråden Handikappad - får ingen hjälp
  • Anonym (Handikappad)
    Anonym (L) skrev 2021-08-12 17:52:29 följande:
    Varför tackade du nej till den hjälpen då? Då hade du ju haft en sak avklarad åtminstone.
    Jag tackade inte nej. Men hjälpen var ju meningslös och löste inga problem, eftersom han inte själv kunde hjälpa mig med möblerna och utan möblerna på plats fanns ju ingenstans att förvara sakerna.
  • neverpreggo

En arbetsterapeut från psykiatrin eller VC kanske kan komma hem till dig (se hur svårnavigerat det är) och sedan ge påtryckningar till rätt insats?

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 18:08:30 följande:
    Jag har presenterat lösningar. Vad jag behöver hjälp med, ansökt om sådan hjälp, eller ta mitt liv (det sista är inget jag är öppen med dock). Jag har faktiskt inga andra alternativ tillgängliga och jag orkar inte längre hålla på och tjafsa om rena självklarheter med myndigheter som inte vill. Det är nog nu.

Jag har varit i kontakt med psyk och även psykolog och kurator via VC. De erbjuder bara behandling med terapi och psykofarmaka. De praktiska problemen som får mig att må dåligt är det ingen som bryr sig om.
    Du måste hitta andra lösningar. Att fortsätta köra huvudet i väggen och tjafsa med soc leder ingenvart. Bra iaf att du verkar inse det. Alltså, spara ihop en slant och be utomstående om hjälp.

Fast det är inte deras skyldighet att lösa dina praktiska problem. Deras jobb är ju att ta itu med ditt emotionella mående och din tankevärld, just då med terapi och medicin.

Om du frånsäger dig erbjuden hjälp från både vården och soc så kan man säga att du får skylla dig själv lite grann också om de bitarna inte blir bättre.
  • Anonym (Hjälp)

Du kan inte be dina släktingar/vänner om hjälp en sista gång?

Tänker att om du får möbler fixade så du blir självgående efter det så kanske de tycker det är ok att hjälpa.

Sen kostar väll även hjälp från kommunen?

Man betalar ju för tex hemtjänst.

Annars släng ut frågan i någon lokalgrupp på facebook och se om någon kan hjälpa dig extremt billigt/gratis, men får du gratis hjälp så ställ inga direkta krav för så kanske de går mitt i allt

• Anonym (L)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 18:09:06 följande:

Nej, jag har ingen inkomst.

Så du är alltså helt pank? Du får inga pengar från försäkringskassan eller så? Försörjningsstöd?
  • Anonym (Ghost)
    Och vad betalar du hyra och mat med?
  • Tow2Mater
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:31:18 följande:
    Ska jag sälja saker jag behöver? Då kan jag ju lika gärna ta mitt liv.
    Har du inte packat upp och använt dem sen du  flyttade in för över ett år sedan behover du dem inte.

Orkar du overklaga och ha dig borde du orka ta tag i ditt hem. Du får väl hyra en firma och hjälpa dig om du inte klarar det själv. Man blir ju arg av att du anser skattepengar ska betala sånt for dig.
  • Paradisee

Har du inga pengar alls?

Nog måste du väl kunna annonsera på facebook efter någon som kan komma och hjälpa dig med detta? Det finns säkerligen någon som kan komma och hjälpa dig för en väldigt liten peng. Behöver inte handla om stora summor alls.

• Paradisee

Hur betalar du då hyra, mat och kläder?
  • Anonym (Handikappad)
    Tow2Mater skrev 2021-08-12 18:18:44 följande:
    Har du inte packat upp och använt dem sen du  flyttade in för över ett år sedan behover du dem inte.

Orkar du overklaga och ha dig borde du orka ta tag i ditt hem. Du får väl hyra en firma och hjälpa dig om du inte klarar det själv. Man blir ju arg av att du anser skattepengar ska betala sånt for dig.
    Läs vad jag skriver och återkom med en relevant kommentar sedan.
Svar på tråden Handikappad - får ingen hjälp