• Fri 13 Aug 2021 08:23
    2006 visningar
    12 svar
    12
    2006

    Med bebis 0-3 månader, anser du att du gärna åker och hälsar på folk eller att folk kommer hem till er och hälsar på er?

    Känner sån press från olika håll o kanter, speciellt för svärföräldrarna. De anser att vi inte kommer och hälsar på tillräckligt ofta, och jag kan erkänna att det knappt blivit någonting (bara någon enstaka gång) denna sommar. Dels efter en tuff start där vi började resan inlagda på sjukhus sedan dess har tiden med bebis bara sprungit iväg och vi har nog haft släkt och vänner över mest varje dag (då inkluderat svärföräldrar som kommit o hälsat på). Bebis är nu drygt 2 mån. Det har varit väldigt roligt men också jobbigt - ni som vet ni vet, det ska ordnas fika och fixas så helt enkelt är det inte. Dock skönt att vara på hemmaplan där man har alla saker, skötbord, babysitter, babygym etc. En trygghet att vara hemma.

    Svärmor är ledsen att vi aldrig kommer förbi dom och hos oss är de är alltid välkommen men de kan av ren tjurighet välja bort det för att det är jobbigt och inte passar (vi bor 10 min från varann) då de tycker att vi borde komma till dom för att dom ex frågade först om vi ska ses. Hon jämför gärna detta med en annan släkting till henne som bor 2 kvarter ifrån dom och har barn 1-2års åldern som kommer förbi henne titt som tätt och de går på stan och gör äventyr att inte vi gör det, medan jag menar på att dagarna bara går undan, med blöjbyte amning promenader etc. Dessutom pandemi på detta vilket gör att jag inte är jättesugen jämt att gå på stan på restaurang etc med dom.

    Vi har ju setts 1gg/vecka sen bebis kom.

    Vad tycker ni?


    Svärföräldrar press bebis ses pandemi
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Med bebis 0-3 månader, anser du att du gärna åker och hälsar på folk eller att folk kommer hem till er och hälsar på er?
  • Fri 13 Aug 2021 08:55
    #1
    Liii19 skrev 2021-08-13 08:23:52 följande:

    Känner sån press från olika håll o kanter, speciellt för svärföräldrarna. De anser att vi inte kommer och hälsar på tillräckligt ofta, och jag kan erkänna att det knappt blivit någonting (bara någon enstaka gång) denna sommar. Dels efter en tuff start där vi började resan inlagda på sjukhus sedan dess har tiden med bebis bara sprungit iväg och vi har nog haft släkt och vänner över mest varje dag (då inkluderat svärföräldrar som kommit o hälsat på). Bebis är nu drygt 2 mån. Det har varit väldigt roligt men också jobbigt - ni som vet ni vet, det ska ordnas fika och fixas så helt enkelt är det inte. Dock skönt att vara på hemmaplan där man har alla saker, skötbord, babysitter, babygym etc. En trygghet att vara hemma.

    Svärmor är ledsen att vi aldrig kommer förbi dom och hos oss är de är alltid välkommen men de kan av ren tjurighet välja bort det för att det är jobbigt och inte passar (vi bor 10 min från varann) då de tycker att vi borde komma till dom för att dom ex frågade först om vi ska ses. Hon jämför gärna detta med en annan släkting till henne som bor 2 kvarter ifrån dom och har barn 1-2års åldern som kommer förbi henne titt som tätt och de går på stan och gör äventyr att inte vi gör det, medan jag menar på att dagarna bara går undan, med blöjbyte amning promenader etc. Dessutom pandemi på detta vilket gör att jag inte är jättesugen jämt att gå på stan på restaurang etc med dom.

    Vi har ju setts 1gg/vecka sen bebis kom.

    Vad tycker ni?


    Har inga barn ännu men tänkte ändå bidra med lite tankar. Vad jobbigt för dig att du känner press att åka och hälsa på! När jag läser dit inlägg så tänker jag spontant att dina svärföräldrar verkar ju rätt fåniga som tycker att det är "jobbigt" att åka tio minuter för att hälsa på sitt barnbarn. Jag förstår, och håller med dig, om att det självklart är enklare och tryggare om de kommer över till er nu när bebis är så liten! Och självklart, i detta dagsläge, vill man ju inte uppehålla sig på stan längre än nödvändigt, särskilt med en liten!! 

    Tycker att du ska prata med din sambo/man om det här och be honom förklara  (om inte du känner att du kan göra det själv förstås) läget, men säga att de självklart är välkomna hem till er. 

    För övrigt så är en gång i veckan sedan bebis kom väldigt mycket ändå, och jag skulle nog inte själv göra det till mer än det så där i början när man fortfarande håller på att komma in i föräldrarollen.

    Lycka till med svärisarna!
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Fri 13 Aug 2021 09:49
    #2

    Jag förstår inte hur folk inte kan fatta att deras umgänge kanske inte alltid är prioritet nummer ett, med ett nyfött barn! Jag valde alternativ 2, att det såklart är enklare att dom kommer till er, men vill också säga att ni ses ju alldeles tillräckligt mycket, för mig hade det där varit FÖR mycket! 


    Om din partner inte klarar av att säga det själv till sina föräldrar, så hoppas jag iaf att det är han som står för att fixa fika, och "underhålla" sina egna föräldrar, så du bara kan ta det lugnt med bebisen? 

  • Magica­l
    Fri 13 Aug 2021 10:04
    #3

    En gång i veckan är jätteofta! Ni bestämmer, och som du säger är ju första tiden rätt intensiv. Om svärmor kan gå på stan med lite äldre barnbarn har inget med saken att göra. Det kanske blir så med ert barn senare men just nu får hon nog ändå inse att det inte är läge. 

    Hur känner din man? Det är han som i första hand får reda upp detta med sina föräldrar. 

  • Fri 13 Aug 2021 10:20
    #4
    +1

    Ni har en 2-månaders bebis mitt under en pandemi och dom klagar över att ni inte hälsar på när ni ändå faktiskt träffats en gång i veckan?

    Jag blir helt mindblown ärligt talat.

    Skit i dom säger jag.

  • Fri 13 Aug 2021 18:36
    #5

    De låter hysteriska. Skit i hur andra gör, gör det som passar er.

    Hela första året var det så att den som ville träffa oss fick komma hem till oss om det inte handlade om ett par timmar bara på stan. För vi ska inte behöva forsla med oss ett halvt bohag och ombyten och nappar och flaskor och snuttar och vagnar, och vi var inte intresserade av att rubba bebisens rutiner när det väl började komma lite sådana.

    Sover barnet så sover barnet, du får träffa hen när hen är vaken.

    Just nu hade jag dessutom inte hälsat på någon med ett så litet barn, då det är pandemi om de har missat det.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Fri 13 Aug 2021 20:20
    #6

    De ska komma till er om de vill ses. Ni ska dessutom inte behöva fixa något alls, snarare borde svärföräldrarna erbjuda sig att ta med fika/mat, städa hos er eller tvätta så ni slipper och kan fokusera på bebis. Säg det nästa gång, ja ni får jättegärna komma hit, vi behöver hjälp att dammsuga.

    En gång i veckan är svinmycket, hade aldrig pallat ha folk hemma eller gå på besök så ofta när bebis var så liten. TS, säg nej! Skit i om de blir sura. Den här tiden med bebis kommer aldrig igen, ni får göra exakt som ni behagar.

  • Sat 14 Aug 2021 06:36
    #7

    Inget av det. Med ett så litet barn skulle jag helst avstå besök. Näst bästa är väl att besökarna kommer till oss isf.

  • nernu
    Sat 14 Aug 2021 10:27
    #8

    Nej nej. Såna energitjuvar får man hålla undan. Våra föräldrar och svärföräldrar har kommit och tagit med mat och fika och hjälpt till att fixa och ordna och tagit hand om bebisen en stund så jag får sova osv. Då får de gärna komma. Hade vi behövt städa och fixa och anstränga oss en massa så hade de absolut inte fått komma ofta.

  • Sat 14 Aug 2021 22:05
    #9

    Nej, med nyfödd baby har jag helst hållit mig hemma. Jag har däremot gärna tagit emot besök, men då fanns inte Corona. Skulle jag haft en liten baby nu, så hade jag bara tagit emot besök av mor- och farföräldrar till babyn och väntat med andra besökare tills babyn var större och starkare.

  • Sun 15 Aug 2021 00:50
    #10

    1 gång/vecka känns väl inte som lite.

    Sen tycker jag att de gott kan ta med fika när de kommer.

    Det gjorde mina svärföräldrar och alla vänner som själva har barn också. Säg det nästa gång nån vill ses, vi kan vara hos oss men du/ni får gärna fixa fika.

  • GGN
    Sun 15 Aug 2021 10:00
    #11

    En gång i veckan anser jag är mycket! Var vi ses hade dock inte spelat någon roll.

  • Sun 15 Aug 2021 11:41
    #12
    +1
    10 minuter med bil eller per promenad?

    Om ni ändå är ute och går (som du skriver) så tycker jag absolut att man kan gå 10 minuter hem till farmor någon gång, om det skulle göra henne glad. Skulle nog också bli lite ledsen och känna mig bortvald om en nära släkting valde att promenera rakt åt andra hållet istället för förbi, om det var lika nära. 

    Men förstår absolut att dagarna bara rinner iväg! Tänker dock att farmor tjatar för att hon är så lycklig över barnbarnet, hon vill träffas och kanske skämma bort med lite fika hemma hos sig? Kanske du kan föreslå att lämna några blöjor och ett ombyte hemma hos dem, så du inte behöver planera så mycket utan bara kan kika förbi om du ändå är ute och går?

    Hur ofta träffar du dina egna föräldrar? 
Svar på tråden Med bebis 0-3 månader, anser du att du gärna åker och hälsar på folk eller att folk kommer hem till er och hälsar på er?