• Fri 13 Aug 2021 14:43
    2138 visningar
    20 svar
    -2
    20
    2138

    Studsmatta, är det jag som överreagerar?

    Alltså, är det jag som överreagerar eller tänker andra som jag?

    Jag jobbar idag, sambon sover (har jobbat natt), sonens förskola är stängd för planeringsdag.

    Så det blev att sonen fick sova över hos farmor torsdag-fredag (idag).

    Mitt under förmiddagen skickar svärmor en video där min 1 ½ åriga son hoppar på en sådan där stor blå studsmatta UTAN skyddsnät och med en vilt främmande människa.

    Detta visade sig vara en kusin till min sambo, men hon är lika okänd för mig för det.

    Jag fick tuppjuck av att se detta, kvinnan höll min son i händerna men bara det att det saknades skyddsnät och att de lät detta ske gjorde mig förbannad.

    Jag tycker att han är för liten oavsett för att hoppa studsmatta.

    Det här ska svärmor få höra för, men hur hade ni ställt er till det om det varit era barn?

  • Svar på tråden Studsmatta, är det jag som överreagerar?
  • Fri 13 Aug 2021 14:48
    #1
    +1

    En vuxen hoppade alltså lite löst på mattan och höll barnet i händerna. Lyfte ungen ens på fötterna?

    Om det var riktiga hopp som utfördes så är det såklart olämpligt. Jag misstänker dock att du av nån anledning väljer att göra en höna av en fjäder. Det jag ser framför mig är en vuxen och ett litet barn som mer står och gungar på hoppmattan.

  • Anonym (Q)
    Fri 13 Aug 2021 14:51
    #2
    +1

    Så ditt barn "hoppade" i studsmattan medan en annan, vuxen person (?), höll ditt barn i händerna?

    Jag ser inte problemet...

  • Anonym (Föräl­der)
    Fri 13 Aug 2021 14:51
    #3

    Min 1,5åring får hoppa studsmatta. Dels själv med bevakning men även med syskon. Men även då under bevakning. (bevakning = någon vuxen står bredvid)

    Däremot är skyddsnät ett absolut krav för vår del. Ingen av våra barn får hoppa utan ett sådant.

  • Fri 13 Aug 2021 14:53
    #4

    Jag hade varit glad över att mitt barn får uppleva roliga saker, och glad över att svärmor tänker på att filma och skicka videon. Jag skulle tackat henne för den.

    Då föreställer jag mig också (utifrån din beskrivning) att han hoppade med en vuxen person som höll i honom hela tiden.

  • Anonym (mamma­)
    Fri 13 Aug 2021 14:53
    #5

    Jag har en 20-månaders och jag hade kunnat stå och hoppa lite löst med honom, samtidigt som jag hela tiden höll i honom, utan problem. Han hade inte fått springa runt själv.
    Iom pandemin och att han inte börjat förskola så har han aldrig blivit bortlämnad och jag känner mig kanske lite nojig över att andra ska ha ansvar över honom, så jag kan inte veta hur jag hade reagerat om jag såg någon okänd passa honom i någon situation där det finns någon form av säkerhetsrisk, men det är ju min noja. Där spelar det ju också stor roll vilken relation man har till svärföräldrarna och hur mycket man litar på deras omdöme. 

  • Anonym (japp)
    Fri 13 Aug 2021 14:57
    #6
    +1
    anonym2005 skrev 2021-08-13 14:43:05 följande:

    Alltså, är det jag som överreagerar eller tänker andra som jag?

    Jag jobbar idag, sambon sover (har jobbat natt), sonens förskola är stängd för planeringsdag.

    Så det blev att sonen fick sova över hos farmor torsdag-fredag (idag).

    Mitt under förmiddagen skickar svärmor en video där min 1 ½ åriga son hoppar på en sådan där stor blå studsmatta UTAN skyddsnät och med en vilt främmande människa.

    Detta visade sig vara en kusin till min sambo, men hon är lika okänd för mig för det.

    Jag fick tuppjuck av att se detta, kvinnan höll min son i händerna men bara det att det saknades skyddsnät och att de lät detta ske gjorde mig förbannad.

    Jag tycker att han är för liten oavsett för att hoppa studsmatta.

    Det här ska svärmor få höra för, men hur hade ni ställt er till det om det varit era barn?


    Ja, jag tycker att du överreagerar nåt kopiöst.

    Så ditt barn får aldrig träffa eller hålla i någon som du inte personligen känner? Det kommer ju att bli väldigt besvärligt.

    Och att vara på en studsmatta, med en vuxen, som håller i barnet skulle vara riskfyllt på nåt sätt alltså? 

    Hur jag hade ställt mig om det varit mitt barn? Jag hade blivit glad att mitt barn fått ha roligt, jag hade blivit glad att mitt barn fått leka med en person på en studsmatta och haft en mysig dag med sin farmor och sin pappas kusin. 
  • Anonym (L)
    Fri 13 Aug 2021 15:14
    #7
    +1

    Men snälla människa.. menar du allvar?

    Ungen hoppade lite löst på studsmattan med en vuxen person som höll honom i händerna! Ja, du överreagerar. Litar du inte på farmoderns omdömde eller vad är grejen? Det är din sambos kusin som hoppade med barnet, inte en valfri människa de plockat från gatan!

    Du måste alltså ha en personlig relation till alla som ditt barn träffar? Då hoppas jag att du inte heller låter sonen träffa personer du känner men som din sambo inte känner. Det vore ju hyckleri. Din sambo måste ju också känna dem innan sonen kan träffa dem, enligt ditt resonemang.

    Jag hade blivit glad om mitt barn hade haft en trevlig dag med sina släktingar som är snälla nog att ta hand om mitt barn medan jag arbetar.

    Känns som att du vill starta tjafs med barnets farmor helt i onödan.

  • Fri 13 Aug 2021 15:18
    #8
    +1

    Tänk dig för nu, innan du sätter igång något. Förstår du själv hur du kommer att framstå om du börjar tjafsa med barnets farmor om det här?

    Hade min sambo börjat tjafsa om detta så hade jag blivit helt ställd. Starta igång tjafs för att ditt barn var hos sin farmor och hoppade studsmatta med pappans kusin.. ja, herregud.

  • Fri 13 Aug 2021 15:25
    #9

    "kvinnan höll min son i händerna"
    prickade du in rätt dag eller är du en sorgligt överbeskyddande glädjedödare?

  • Fri 13 Aug 2021 17:39
    #10

    Exakt vad är problemet nu?

  • Fri 13 Aug 2021 17:43
    #11

    Ihållen av en vuxen skulle jag inte bry mig.

    Om jag känner den vuxne spelar ingen roll (förutsatt att svärmor finns till hands).

  • Fri 13 Aug 2021 17:47
    #12
    Anonym (japp) skrev 2021-08-13 14:57:08 följande:

    Så ditt barn får aldrig träffa eller hålla i någon som du inte personligen känner? Det kommer ju att bli väldigt besvärligt.

    ;


    Åh, jag kommer faktiskt ihåg känslan första gången jag insåg att min son skaffade sig relationer utan mig. Han var väl i ungefär samma ålder.

    Nej, såklart inget jag blev arg för. Men jag vet att jag reflekterade över det.
  • Anonym (Sansa dig)
    Fri 13 Aug 2021 18:16
    #13

    Ja, du överreagerar och behöver sansa dig innan du pratar med din svärmor. Hon är ju tydligen så pålitlig att du lämnar ditt barn i hennes vård så då kan hon självklart ta beslut om att din mans kusin kan klara av att roa ditt barn. Var tacksam över din svärmor och hennes engagemang i ditt barn !!

  • nernu
    Fri 13 Aug 2021 18:21
    #14

    Vad kan ens hända?

  • Anonym (Sa)
    Fri 13 Aug 2021 18:34
    #15

    Min kusins yngsta barn är snart 1,5 år och han hoppade på studsmatta tillsammans med sina 2 äldre syskon (3 och snart 5)och min dotter (5 år) sist vi var på landet för nån månad sen.. Den har iförsej skyddsnät och det var ju inte så att han verkligen hoppade men ingen vuxen var på själva studsmattan.. Men båda hans föräldrar var där och dom är jättenoga med sina barn.

    Tror faktiskt inte det är nån fara om en vuxen höll i honom :.

  • Anonym (1178)
    Fri 13 Aug 2021 18:39
    #16

    Varför inte bara nämna att studsmattan kanske skulle förses med ett skyddsnät så ingen gör illa dig?

  • Anonym (X)
    Fri 13 Aug 2021 20:28
    #17

    Ja, du överreagerar.

  • Fri 13 Aug 2021 20:35
    #18
    +1

    Det här handlar uppenbarligen om att TS sedan innan inte tycker om svärmor och söker anledning till konflikt.

    Svärmor klarar sig nog, men sånt konfliktsökande beteende mellan människor som är viktiga för barnet kommer givetvis att påverka barnet negativt i förlängningen och skapa otrygghet.

    Tänk på vad du gör TS.

  • Fri 13 Aug 2021 22:07
    #19

    Ja.    

  • Anonym (Bra)
    Sat 14 Aug 2021 11:48
    #20
    anonym2005 skrev 2021-08-13 14:43:05 följande:

    Alltså, är det jag som överreagerar eller tänker andra som jag?

    Jag jobbar idag, sambon sover (har jobbat natt), sonens förskola är stängd för planeringsdag.

    Så det blev att sonen fick sova över hos farmor torsdag-fredag (idag).

    Mitt under förmiddagen skickar svärmor en video där min 1 ½ åriga son hoppar på en sådan där stor blå studsmatta UTAN skyddsnät och med en vilt främmande människa.

    Detta visade sig vara en kusin till min sambo, men hon är lika okänd för mig för det.

    Jag fick tuppjuck av att se detta, kvinnan höll min son i händerna men bara det att det saknades skyddsnät och att de lät detta ske gjorde mig förbannad.

    Jag tycker att han är för liten oavsett för att hoppa studsmatta.

    Det här ska svärmor få höra för, men hur hade ni ställt er till det om det varit era barn?


    Klar överreaktion.

    Men då behöver ni inte ta hjälp av svärmor i framtiden heller då, om det inte passar
Svar på tråden Studsmatta, är det jag som överreagerar?