• Mon 16 Aug 2021 15:19
    3671 visningar
    32 svar
    32
    3671

    Sjuk djur

    Jag har blivit tvungen att stanna hemma från jobbet grund av sjuka katt. Det händer första gång i mitt liv. Jag behöver mata min katt varandra timme , 24 timmar framöver. Jag ringde min arbetsgivare, de blev inte glada, men fick jag stanna hemma utan betalt. Det var ju jätte bra och glädjer mig samtidigt skapar ångest. Jag kunde inte ljuga till de att jag är sjuk, det ville inte göra.Jag tänker på denna sak första gången. Vad får man göra om vårat djur blir sjuka och finns ingen hjälp att få för vårda de? Min katt är min familje medlem, jag har skyldigheter mot flera myndigheter, de har också deras regler, samtidigt känns att finns en lucka i systemet.Behöver man må dåligt grund av sjuka djur och för att gör mitt bästa för de? Vad tror ni ?

  • Svar på tråden Sjuk djur
  • Mon 16 Aug 2021 15:23
    #1
    +1

    Jag förstår hur du känner men nej det finns inget vård av djur. Man får ta ledigt utan lön eller ta

    semesterdagar. Alternativt ha någon som kan hjälpa till med katten.

    Som tur är så är det ju inte ofta sånt händer att djuret måste ha den hjälpen.

  • Mon 16 Aug 2021 15:26
    #2

    Det finns djurskyddslagar som måste följas. Du kan hänvisa din arbetsgivare om dessa om personen säger emot. Men som sagt, du får inte betalt när du är borta. Såna smällar man får ta.

    Min hund blev akut sjuk när jag jobbade hemma. Ringde min chef och sa att jag kommer flexa ut tidigare än vad som är tillåtet pga hunden. Det var inga problem. Sedan jobbar jag ju inom djur så förståelsen är nog bra mycket högre här.

  • Mon 16 Aug 2021 15:31
    #3

    Man tar semester

  • Mon 16 Aug 2021 15:33
    #4
    +1
    Emerencia skrev 2021-08-16 15:26:55 följande:

    Det finns djurskyddslagar som måste följas. Du kan hänvisa din arbetsgivare om dessa om personen säger emot. Men som sagt, du får inte betalt när du är borta. Såna smällar man får ta.

    Min hund blev akut sjuk när jag jobbade hemma. Ringde min chef och sa att jag kommer flexa ut tidigare än vad som är tillåtet pga hunden. Det var inga problem. Sedan jobbar jag ju inom djur så förståelsen är nog bra mycket högre här.


    Arbetsgivaren har såklart ingen skyldighet att ge ledigt för att en arbetstagare ska kunna följa djurskyddslagen. Man har en skyldighet att besikta bilen också, men det innebär inte att arbetsgivaren måste bevilja ledighet.
  • Mon 16 Aug 2021 16:05
    #5

    Tyvärr finns ingen ledighet . Som sagt någonting behöver ju ändras i framtiden. Jag fick obetalt frånvaro, min chef var supersnäll, samtidigt tänker jag på stackars ensamstående personer som kan inte lösa dagen.

  • Mon 16 Aug 2021 16:11
    #6
    +1
    Doris1982 skrev 2021-08-16 16:05:25 följande:

    Tyvärr finns ingen ledighet . Som sagt någonting behöver ju ändras i framtiden. Jag fick obetalt frånvaro, min chef var supersnäll, samtidigt tänker jag på stackars ensamstående personer som kan inte lösa dagen.


    Nej jag hoppas verkligen inget kommer ändras i framtiden så folk kan vara hemma när husdjuren är sjuka.

    Oavsett om man är ensamstående eller ej. . Klarar man inte en akutsituation med sitt djur så ska man inte ha djur. Det är en av sakerna man får ta i beräkning. Jag har/har haft häst, hundar, katter och allt som flyger och kryper och sjuka djur är sånt man måste klara.
  • Mon 16 Aug 2021 16:40
    #7
    Drottningen1970 skrev 2021-08-16 15:33:34 följande:

    Arbetsgivaren har såklart ingen skyldighet att ge ledigt för att en arbetstagare ska kunna följa djurskyddslagen. Man har en skyldighet att besikta bilen också, men det innebär inte att arbetsgivaren måste bevilja ledighet.


    Du kan inte jämföra ett levande djur som blir akut sjuk och behöver vård direkt och en bil, fruktansvärd jämförelse. Och jo, enligt djurskyddslagen MÅSTE ägaren söka vård när ett djur lider, annars kan man bli anmäld. Har man något vett i huvudet så ger arbetsgivaren en ledigt, jag hade sagt upp mig på minuten annars. Ingen person jag skulle vilja ha som chef i annat fall heller.
  • Mon 16 Aug 2021 17:46
    #8

    Jag har haft arbetsgivare som varit förstående och då varit ärlig med att mitt djur är sjukt och jag behöver semester med väldigt kort varsel men jag har även haft en arbetsgivare som hotade med arbetsvägran om jag inte kom till jobbet och hade det hänt igen att jag behövt vara hemma pga sjukt djur hade jag sagt att jag var sjuk utan dåligt samvete.

  • Mon 16 Aug 2021 17:50
    #9
    Drottningen1970 skrev 2021-08-16 15:33:34 följande:
    Arbetsgivaren har såklart ingen skyldighet att ge ledigt för att en arbetstagare ska kunna följa djurskyddslagen. Man har en skyldighet att besikta bilen också, men det innebär inte att arbetsgivaren måste bevilja ledighet.
    Besikta bilen är ju något man kan planera in på ledig tid i månader och går inte att jämföra med att ett djur blir akut sjukt utan förvarning.
  • Mon 16 Aug 2021 21:19
    #10
    Doris1982 skrev 2021-08-16 15:19:04 följande:

    Jag har blivit tvungen att stanna hemma från jobbet grund av sjuka katt. Det händer första gång i mitt liv. Jag behöver mata min katt varandra timme , 24 timmar framöver. Jag ringde min arbetsgivare, de blev inte glada, men fick jag stanna hemma utan betalt. Det var ju jätte bra och glädjer mig samtidigt skapar ångest. Jag kunde inte ljuga till de att jag är sjuk, det ville inte göra.Jag tänker på denna sak första gången. Vad får man göra om vårat djur blir sjuka och finns ingen hjälp att få för vårda de? Min katt är min familje medlem, jag har skyldigheter mot flera myndigheter, de har också deras regler, samtidigt känns att finns en lucka i systemet.Behöver man må dåligt grund av sjuka djur och för att gör mitt bästa för de? Vad tror ni ?


    Fint att läsa att du är så kärleksfull mot din sjuka katt och tar hand om den så bra. Respekt till dig! Bra också att din arbetsgivare va så förstående.

    Från en kattvän till en annan dvs. dig hoppas jag din katt snart ska bli frisk igen och önskar er båda allt gott! <3
    Doris1982 skrev 2021-08-16 16:05:25 följande:

    Tyvärr finns ingen ledighet . Som sagt någonting behöver ju ändras i framtiden. Jag fick obetalt frånvaro, min chef var supersnäll, samtidigt tänker jag på stackars ensamstående personer som kan inte lösa dagen.


    Jag håller med dig om det borde gå att skapa nån lösning för såna här situationer. För det är ju som du skriver familjemedlemmar, våra djur. Levande varelser som betyder så mycket. :/
Svar på tråden Sjuk djur