• RoyTheKing

    Barn i mopedbil

    Hej

    Jag och min sambo har blivit gravida. Dock så har hon inte körkort för bil. Men hon har en mopedbil. Hur ser ni på det att köra bebis i en moped bil.

    Den har ju inte samma säkerhet som en vanlig bil. Dock är det ju inte dom hastigheterna som det är i en vanlig bil.

    Känner mig lite kluven om jag ska försöka få henne att ta b körkort eller om hon ska ha kvar sin mopedbil.

    Det är en modern mopedbil så inga konstigheter så. Borde ju va lika säkert med babyskydd och barnstol i en sådan eller va tycker ni ?

  • Svar på tråden Barn i mopedbil
  • caveat emptor

    Givetvis är det inte samma säkerhet i en mopedbil som i en vanlig bil. Har du sett hur en krockad mopedbil ser ut? Som ett dragspel, oavsett hastighet. Jag hade aldrig satt mitt barn i en mopedbil.

  • Ruter

    Jag hade försökt stötta sambon så hon tar ett riktigt b-kort. Dels för att jag har sett hur mopedbilar ser ut efter en trafikolycka. Är inget kvar av dom mer än en hög av skrot. Ja dom går sakta och inga höga hastigheter men de andra bilarna på vägarna håller betydligt högre hastighet och det är så lätt att en förare är lite ouppmärksam och inte märker att bilen framför går så mycket saktare och kör på den. Så nej jag hade aldrig satt mitt barn i en sådan bil, inte heller min sambo om jag ska vara ärligt. Antingen hade hon fått ta riktigt körkort eller åkt buss.

  • Jennjenn91
    Ruter skrev 2021-08-18 08:17:57 följande:

    Jag hade försökt stötta sambon så hon tar ett riktigt b-kort. Dels för att jag har sett hur mopedbilar ser ut efter en trafikolycka. Är inget kvar av dom mer än en hög av skrot. Ja dom går sakta och inga höga hastigheter men de andra bilarna på vägarna håller betydligt högre hastighet och det är så lätt att en förare är lite ouppmärksam och inte märker att bilen framför går så mycket saktare och kör på den. Så nej jag hade aldrig satt mitt barn i en sådan bil, inte heller min sambo om jag ska vara ärligt. Antingen hade hon fått ta riktigt körkort eller åkt buss.


    Nu har förvisso även mopedbilar en triangel för långsamtgående fordon för andra bilister att hålla avstånd till framförvarande.


    Men håller med ovan! Skulle inte sätta mitt barn i en mopedbil, tycker det bör vara en logisk tanke för alla småbarnsföräldrar. Sätt henne i bussen ett tag och tycker hon det är jobbigt så har hon ju motivation till att skaffa ett riktigt B-kort.

  • Dockan

    Okej.

    1. Hon är ju knappast livegen så är ju inte tal om ?att sätta henne på bussen ett tag?.

    2. Jag hade försökt pratat med henne om bristen på säkerhet och tillsammans resonerat om riskerna. Personligen hade min ståndpunkt varit att det inte var lämpligt ur säkerhetssynpunkt.

    Hur är kollektivtrafiken hos er? Är den ett alternativ? Med barnvagn osv är det inte ens säkert att hon får plats i en mopedbil.

    Jag bodde på landet med sådär 7-8 bussar/dag som föräldraledig utan körkort. Min BVC sköterska fixade med tider som lirade med bussen och ofta passade jag på att promenera lite för att få tiden gå, fikade med en kompis eller helt enkelt satt kvar på BVC vilket var okej för min sköterska. Däremot så tog jag körkort medans barnets andra förälder var hemma och hade ett körkort till start på förskola. Vi hade inte fått en rimlig vardag annars. Så övningskör ihop kanske? Om det funkar för er då. :)

  • cosinus

    Nä jag hade inte satt barnet i en mopedbil.

    Är inte vanligt körkort ett alternativ hade jag satsat på en EPA (och nu gör det ont i hela mig av att skriva det då jag genuint och innerligt hatar EPA-traktorer). De är iaf riktiga bilar som bara går långsamt och klart mer krocksäkra.

  • Mandelskorpan
    cosinus skrev 2021-08-18 10:05:04 följande:

    Nä jag hade inte satt barnet i en mopedbil.

    Är inte vanligt körkort ett alternativ hade jag satsat på en EPA (och nu gör det ont i hela mig av att skriva det då jag genuint och innerligt hatar EPA-traktorer). De är iaf riktiga bilar som bara går långsamt och klart mer krocksäkra.


    Så resonerar vi om vår dotter, hon är 15?. Mopedbil går bort pga låg säkerhet.

    TS kan hon inte bussen? Det är faktiskt rätt bekvämt, man slipper lyfta barn och vagn i/ur bilen. Är det inte ett alternativ så satsa på en EPA.
  • Jonnynilsson

    Det är obegripligt att mopedbilar får säljas eftersom säkerheten i en mopedbil är den samma som i en cykelvagn man hänger efter cykeln.

    Och det är tyvärr lagstiftarna som sätter stopp för det skulle gå att bygga säkra mopedbilar men då skulle de bli tyngre än vad som medges. Korkad lag de luxe.

    Ta bussen eller åk taxi om det nu är så svårt att ta ett körkort.

  • Ruter
    Jennjenn91 skrev 2021-08-18 09:04:35 följande:

    Nu har förvisso även mopedbilar en triangel för långsamtgående fordon för andra bilister att hålla avstånd till framförvarande.

    Men håller med ovan! Skulle inte sätta mitt barn i en mopedbil, tycker det bör vara en logisk tanke för alla småbarnsföräldrar. Sätt henne i bussen ett tag och tycker hon det är jobbigt så har hon ju motivation till att skaffa ett riktigt B-kort.


    Självklart vet jag att även dessa bilar har en varningstriangel backpå men det hindrar ju inte andra bilister för att köra in i dom för det. Denna triangel syns inte alltid från långt håll och det händer att bilister missar skylten och då inte hinner bromsa/under hur fort de kommer ifatt mopedbilen. Här varit på flertalet trafikolyckor där mopedbilar varit inblandade och dessa har bara varit en hög med skrot medans det knappt varit en skråma på det "riktiga" bilen. Så skulle aldrig sätta mitt barn i en plastlåda och skicka ut dom på vägarna.
  • Litorina

    Många, däribland jag själv, cyklar med barnet bakpå. Så det låter helt ok tycker jag.

    Men då förutsätter jag att hon inte ger sig ut på landsvägen.

  • Elin pelin

    Aldrig. Någonsin.

    Spelar ingen roll att de är långsamma, de är bara av plast. Om inget annat alternativ är bra så skaffa en epa, det är högre krocksäkerhet på dem.

  • Jonnynilsson
    Litorina skrev 2021-08-18 20:12:15 följande:

    Många, däribland jag själv, cyklar med barnet bakpå. Så det låter helt ok tycker jag.

    Men då förutsätter jag att hon inte ger sig ut på landsvägen.


    Mopedbilar är oftast av klass 1 och får ej framföras på cykel/gångväg. Så det är ut i snabba trafiken som gäller för dem. 
Svar på tråden Barn i mopedbil