• Anonym (Utmattningssyndrom)

Säga upp en fast tjänst för att bli timvikarie ?

Har varit deprimerad och utmattad.

Är äntligen snart på banan i gen.

Men känner Press på jobbet, varannan helg och kvällar (har småbarn), ansvarsområde och kontaktperson. (Jobbar äldreomsorgen).

Älskar mitt jobb! Men känner att jag vill testa att vara timvikarie..

Sätta upp mig på dagtider, kanske ev någon helg eller kväll. Men då självvalt. Fattas alltid folk hos oss, så jobb finns ju.

Har inga tankar på att ta lån eller så. Min man har fast inkomst.

Ringde försäkringskassan nu, och frågade vad som händer om man blir sjuk . Men de går efter inkomst bakåt.

Så det finns ju säkerhet om man nu tex skulle bryta benet.

Mår man dåligt en dag , så kan man säga nej.

Att få jobba med det man älskar men också kunna välja sina tider själv lite. Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar.

Jag vill inte vara sjukskriven, och känner att det kanske släpper lite av ett måste. Såklart att jobba är ett måste. Men man kan styra lite själv. Någon som gjort något liknade ? :)

• Svar på tråden Säga upp en fast tjänst för att bli timvikarie ?
  • Jemp

Låter som konstigt besked från FK, eller så missförstår jag? Om du inte skyddar din SGI på annat sätt (tex som arbetssökande eller föräldradagar) så sänks din sgi om du jobbar mindre. Den kommer alltså inte baseras på din nuvarande inkomst. Men du kanske menar att de räknar snitt bakåt även om du inte är inbokad på pass?

Är ni beroende av din inkomst?

Är det ett alternativ att istället gå ner i tid och/eller avsäga sig ansvarsområden, men att du har kvar anställningen i grunden?

Hur är det på din/dina arbetsplatser, får man fortsatta förfrågningar även om man ofta säger nej? Lika lätt att få dagpass som helgpass?

• Anonym (Isa)

Vet många inom äo som sagt upp sig för att gå på timmar.

Är du uska är det inga problem att få fast jobb igen om du skulle ångra dig/börja må bättre. Det är sjukt vad dåligt det blivit inom äo, så dåliga scheman med ingen återhämtning och personalbrist.

• Anonym (Ellen)

Jag säger som ovan. Ersättningen när en timavlönad blir sjuk räknas bakåt på arbetade timmar. Men det förutsätter att du har rätt till sjuklön. Som timavlönad intermittent ska du ha jobbat 14 dagar enligt sjuklönelagen och det får inte vara mer än 14 kalenderdagar mellan tillfällena. 
    Så skulle du "unna dig" en ledig period på ett par veckor och har oturen att bli sjuk så har du ingen sjuklön från arbetsgivaren och FK kommer räkna på din intjänade timlön.

Annars finns inget som säger att man inte kan eller får, inom denna sektorn finns alltid jobb och du kan bättre styra din tid och hur du vill arbeta. Även ta jobb på privata enheter, andra kommuner (om bisyssla är ok) osv.

• Anonym (Lisa)

Jag jobbade länge som timmis inom äldreomsorgen, just för att jag inte klarade en fast anställning där.

Man ska jobba dag och kväll varje vecka. Sedan varannan helg. Mycket ansvar i form av kontaktpersoner och beställningar. Det var full rulle hela passet och den där halvtimmes rasten tummades det ofta på.

Jag la schema med planeraren för 3-4 veckor framåt. Såg alltid till att jag max la tre dagar i rad, sen en dag ledigt osv. Vi hade också alltid många pass lediga så det funkade.

I ditt fall så undrar jag om du kan gå ner i tid? Att släppa en fast anställning nu när det är så osäkra tider är inte det bästa, men självklart ska hälsan gå först. Kan ni ta bort en dag i veckan tex?

Du kan även ringa till facket och rådgöra med dom om vilka möjligheter du har.

• Anonym (S)

Om du har utmattningssyndrom så är det utmärkt att göra konkreta förändringar.

Men, du måste även tänka framåt. På din pension, på vad som händer om ni skiljer er osv. 

Jag hade nog hellre gått ner i tid, jag tror det är lättare att gå upp i heltid om man har en fast anställning om man skulle behöva det/vilja det.

Förutom att du ändrar på hur mkt du jobbar så tänk på att även din man kan gå ner i tid, att ni kan göra förändringar hemma som underlättar för er (dra ner på aktiviteter, börja träna t ex). 

Ta ett helhetsgrepp om ert liv, finns nog många energitjuvar man skala bort. 

• Anonym (Anna)

Om du tror att du är påväg in i väggen så gör vad du kan för att inte hamna där. När du väl är där är det försent.

Men, kolla upp om du kommer få tjänstepension som timmis. Dels påverkar det ersättning om du blir långtidssjuk och sedan så klart vad du får som pensionär.

Ur den aspekten är deltid kanske bättre även om du kanske inte slipper att vara kontaktperson och helgpass.

• Anonym (G)

Du har fått ett märkligt svar från fk.

När du går som timvikarie kommer din sgi räknas 6 månader bakåt utifrån det du då arbetat. Men. Du kommer ganska snabbt sänka din sgi om du kommer ha lägre lön än du har nu (till slut kommer du arbetar på timme 6 månader och sgi blir då enbart utifrån den inkomst du då haft).

Dessutom får du bara sjukpenning utifrån din sgi för pass du varit bokad på. Om du bryter benet och blir sjukskriven 6 veckor men bara har pass 2 veckor framåt inbokade så kommer du få sjukpenning de sista 4 veckorna utifrån vad man får som arvetslös då f-kassan räknar dig som detta när du inte har bokade pass. Som arbetslös är sjukpenningen lägre

Svar på tråden Säga upp en fast tjänst för att bli timvikarie ?