• Nemanja

Komvux

Hej! Det är som så att jag har under gymnasiet floppat helt och hållet. Har enbart 900 poäng från gymnasiet läste el och energi programmet. Nu behöver jag läsa 1500 poäng för att avsluta skiten på komvux och jag bytte till handel och administration programmet istället. Kommer jag få ett gymnasieexamen ifrån komvux? När man ska söka högskolan tex kommer jag hamna i b1 eller b2 grupp?

• Svar på tråden Komvux
  • Magical
    Nemanja skrev 2021-08-18 19:51:33 följande:

Hej! Det är som så att jag har under gymnasiet floppat helt och hållet. Har enbart 900 poäng från gymnasiet läste el och energi programmet. Nu behöver jag läsa 1500 poäng för att avsluta skiten på komvux och jag bytte till handel och administration programmet istället. Kommer jag få ett gymnasieexamen ifrån komvux? När man ska söka högskolan tex kommer jag hamna i b1 eller b2 grupp?

Du ska kontakta en SYV på komvux, så hjälper denne dig med allt du behöver veta. 
  • Nemanja

Alla är på semester och återkommer om några veckor . Vem orkar vänta tills det

• Vladdis

Urvalsgrupp b2 är att man söker in med kompletterande betyg(komvux) tror jag.

B1 är utan komplettering

• pyssel

Betygsgrupp I: Här ingår du som har gymnasieexamen och är behörig utan att komplettera. Du med yrkesexamen som har kompletterat för grundläggande behörighet ingår också här. I denna grupp ingår även andra sökande med gymnasiebetyg utan kompletteringar *.

Betygsgrupp II: Här ingår du som har gymnasieexamen och som kompletterat för behörighet. Om du har gymnasieexamen och är behörig utan komplettering men har kompletterat för att höja ditt meritvärde är du med i denna grupp samt även i BI.

BF: Här ingår du som har läst på folkhögskola och där fått ett studieomdöme.

*) Om du har utökade kurser i din examen som krävs för behörighet eller ger meritpoäng, konkurrerar du i BI med de utökade kurserna.

BII alltså :)

• Nemanja
    pyssel skrev 2021-08-18 20:29:46 följande:

Från antagning.se

Stod också där att I betygsgrupp I ingår du som är behörig och har:

gymnasieexamen/slutbetyg/avgångsbetyg från gymnasieskolan. gymnasieexamen/slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning där minst 2/3 av gymnasiepoängen är från vuxenutbildningen. Vad menas med minst 2/3 av gymnasiepoäng från vuxenutbildningen
  • pyssel
    Nemanja skrev 2021-08-18 22:08:04 följande:

Stod också där att I betygsgrupp I ingår du som är behörig och har:

gymnasieexamen/slutbetyg/avgångsbetyg från gymnasieskolan. gymnasieexamen/slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning där minst 2/3 av gymnasiepoängen är från vuxenutbildningen. Vad menas med minst 2/3 av gymnasiepoäng från vuxenutbildningen

2/3 är strax under 1700 poäng från komvux om din blivande examen är på 2500. (1600 om den är på 2400 poäng).
  • Nemanja
    pyssel skrev 2021-08-18 22:17:35 följande:

2/3 är strax under 1700 poäng från komvux om din blivande examen är på 2500. (1600 om den är på 2400 poäng).

Jag behöver läsa 1500 och min blivande examen är 2400 eftersom man kan ej läsa idrott och hälsa . Så eftersom jag har 1500 poäng kvar så kommer jag att hamna i b2?
  • pyssel
    Nemanja skrev 2021-08-18 22:41:53 följande:

Jag behöver läsa 1500 och min blivande examen är 2400 eftersom man kan ej läsa idrott och hälsa . Så eftersom jag har 1500 poäng kvar så kommer jag att hamna i b2?

Jag tror det, eftersom det blir lite mindre än 2/3 på komvux. Det går kanske att läsa lite mer på komvux om du vill. Det finns en hel del frågesajter där du kan komma i kontakt med syv:are, kanske prova?
  • Nemanja
    QueenS skrev 2021-08-19 21:57:44 följande:

Gå in på snackamedsyv.se/ och boka en tid. Helt gratis :)

Förstår inte ens varför vi har studie och yrkesvägledare i Sverige . Alla som jag har kontaktat idag har inte kunnat svara ordentligt på frågan utan man hör de klassiska ?jag vet inte? . Varför finns ens sånna typer av folk i samhället där de inte kan vägleda eller förvarna om detta redan i gymnasiet så man slipper all detta hyckleri . Sorgligt nog att folk som jobbar som syv hatar på sina jobb
Svar på tråden Komvux