• Anonym (Lover)

Kysser ni med tungan bara när ni ligger?

Hej. 
    Tungkyssar är mysigt, men min sambo har påmint mig om att jag bara vill det när vi har sex. Och så är det nog, fast jag inte tänkt så mycket på det. Och börjar hon kyssas så tror jag alltid att hon vill ha sex, säger hon.

Är jag ensam om detta fenomen med tungkyssar eller är det en s.k mansgrej?

• Svar på tråden Kysser ni med tungan bara när ni ligger?
  • Anonym (NN)

Låter som en rent personlig egenhet snarare än könsbaserad. När min man och jag kysser varandra använda tungan flitigt - alltid. För mig - och honom, är det liksom det som ÄR att kyssas, annars pussas man, tänker jag. Och vi pussas också, men mer hej och hejdå.

Men det där med att din tjej tycker att du bara tror att hon vill ha sex när ni kysser varandra, det ska du nog ta på allvar. Det finns få saker som jag personligen tycker är så erotikdödande som ständig press på att leverera sex. Att kunna hångla lite i vardagen utan att det förväntas leda till mer är som kittet i den intima relationen, för min man och mig. Han inleder gärna hångel för att sedan nöja sig där, vilket lämnar lusten levande hos mig. Och ibland vill jag bara hångla utan att han ska tänka att vi måste göra mer, om jag kände den pressen hade jag avstått från att ens inleda någonting alls. Värt att tänka på menar jag, om hon uttrycker sig så!

• Tukt

När läppar berörs är det en puss, men med öppen mun, en kyss.
    Att det skulle vara baserat på kön har jag svårt att förstå.

• Anonym (Lover)
    Anonym (NN) skrev 2021-08-19 08:23:22 följande:

Låter som en rent personlig egenhet snarare än könsbaserad. När min man och jag kysser varandra använda tungan flitigt - alltid. För mig - och honom, är det liksom det som ÄR att kyssas, annars pussas man, tänker jag. Och vi pussas också, men mer hej och hejdå.

Men det där med att din tjej tycker att du bara tror att hon vill ha sex när ni kysser varandra, det ska du nog ta på allvar. Det finns få saker som jag personligen tycker är så erotikdödande som ständig press på att leverera sex. Att kunna hångla lite i vardagen utan att det förväntas leda till mer är som kittet i den intima relationen, för min man och mig. Han inleder gärna hångel för att sedan nöja sig där, vilket lämnar lusten levande hos mig. Och ibland vill jag bara hångla utan att han ska tänka att vi måste göra mer, om jag kände den pressen hade jag avstått från att ens inleda någonting alls. Värt att tänka på menar jag, om hon uttrycker sig så!

Nja, det här med hångel har vi inga problem med, detta handlade mer om kapitlet som avser tungkyssen. Vi tar mycket på varandra och hånglar upp varandra dagligen, men då kanske mer med pussar. Ständig press på att leverera sex tror jag ingen av oss känner, då vi dels har det frekvent men också där båda faktiskt kan avsäga sig inviter om man inte har lust. Där är vi nog 50/50.
  • Anonym (Puss/kyss)
    Anonym (NN) skrev 2021-08-19 08:23:22 följande:

Håller med till 100. Jag älskar att kyssas vill jag börja med. Men det var så jobbigt att när vi kysstes maken och jag upplevde jag press på mer. Han blev hård och jag blev avtänd. Han kunde inte rå för det men det blev jobbigt för mig. Han trodde nog jag skulle blir glad och fortsätta men det passar kunde alltid. Vi pratade ofta om det men det blev aldrig bra. Ibland tryckte han sig mot mig eller ville jag skulle känna...kolla vad du gör med mig typ....Det är inte alltid lyckas att göra så...så det blev att jag drog mig undan.inte heller bra.
  • Anonym (Utan tunga)

Intressant. Min fru kysser/ hånglar aldrig med tunga. Hon gör det ganska motvilligt när vi har sex en gång i månaden. Sanningen är att jag går igång på tungkyssar. Sorgligt......det är en sak som jag saknar oerhört. 

• Anonym (Finn)

Glömmer bort det, men jag har nog inte kysst min tjej med tungan på flera år. Sex har vi inte haft på över ett år. Innan dess kysstes vi med tungan både under och utanför sex.

• KimLinnefeldt

Gift sen 20 år. Jag tog upp det med min fru härom dagen, att hon aldrig kysser mig. Aldrig. En puss när vi ses och när vi skiljs. Hon tar aldrig initiativ till en rejäl tungkyss, inte ens i sängen. Hon svarar på mina kyssar, men lite motvilligt, känns det som ibland. Annars har vi bra sexliv.

Sen jag pratade med henne har det blivit lite bättre, pussarna blir ibland lite kyssigare.

Jag förstår (av egen erfarenhet) att kvinnor kan känna sig invaderade när mannen visar kåthet. Män uppfostras att ta för sig, att överskrida gränser, att bejaka sina önskningar, att alltid vara kåta. Men det är inte biologiskt (hävdar jag) och alla såna kontakter måste inte leda till samlag. 

Det är nog som alltid viktigt att man pratar om det. Att kvinnan talar om vad hon vill och vad hon inte vill, att hon låter honom bli lite kåt men att de har en gemensam signal om att "inte ikväll, men gärna någon annan gång..."

• Fjäril kär

Jag älskar kyssar och kan gärna sitta i soffan och kyssas utan tanke på något annat.

• Stefano82
    Fjäril kär skrev 2021-08-19 09:23:31 följande:

Jag älskar kyssar och kan gärna sitta i soffan och kyssas utan tanke på något annat.

Finns inget härligare än att sitta i soffan och kvinnan gränslar mig så vi bara kan kyssas länge.
  • Anonym (NN)
    Anonym (Lover) skrev 2021-08-19 08:31:02 följande:

Nja, det här med hångel har vi inga problem med, detta handlade mer om kapitlet som avser tungkyssen. Vi tar mycket på varandra och hånglar upp varandra dagligen, men då kanske mer med pussar. Ständig press på att leverera sex tror jag ingen av oss känner, då vi dels har det frekvent men också där båda faktiskt kan avsäga sig inviter om man inte har lust. Där är vi nog 50/50.

Tänkte mest på det du sa om att din tjej uttryckt att hon upplever att du tror hon vill ha sex varje gång hon kysser dig. Ville ge dig ett perspektiv från en som varit med en man där jag faktiskt upplevde det som skitjobbigt, och jag försökte uttrycka det. I längden bidrog det till att jag undvek att kyssas i vardagen, för jag pallade inte att det alltid fanns en förväntan på att det skulle leda till mer. Att han sedan liksom Wow, så här kåt gör du mig, men visst, vill du inte behöver vi inte? Sagt med glimten i ögat men ändå med en underton av besvikelse.
Svar på tråden Kysser ni med tungan bara när ni ligger?