• SweetJune

Kan man lämna på förskolan men vara föräldraledig?

Hej!

Min man är föräldraledig en dag i veckan med vår yngsta men kan man lämna på förskolan 9-14 och ta ut dag på lägsta nivå? Dvs han behöver en dag göra ett undantag och lämna honom på förskolan men går det om han är föräldraledig för detta barn? Men att man håller sig då 9-14 och tar ut på lägstanivå och inte sjukpenning?

• Svar på tråden Kan man lämna på förskolan men vara föräldraledig?
  • Anonym (?)

Hänger inte riktigt med? Är han fl med yngsta och lämnar storasyskon på förskolan?

• Anonym (Q)

Din text är lite förvirrande.

Menar du att han ska lämna det yngsta barnet på förskolan men samtidigt ta ut föräldrapenning för den dagen? Nej, det får man inte.

• Anonym (?)
    Anonym (Q) skrev 2021-08-20 08:30:04 följande:

Din text är lite förvirrande.

Menar du att han ska lämna det yngsta barnet på förskolan men samtidigt ta ut föräldrapenning för den dagen? Nej, det får man inte.

På vår förskola får man vara föräldraledig med småsyskon om man tar ut på småsyskonets dagar och då ha storasyskon vissa timmar på förskolan.
  • Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2021-08-20 08:33:43 följande:

På vår förskola får man vara föräldraledig med småsyskon om man tar ut på småsyskonets dagar och då ha storasyskon vissa timmar på förskolan.

Ja, det får man på vår förskola också (jag är förskollärare) men jag tyckte det inte riktigt framgick i Ts text om det är den yngsta (den mannen är föräldraledig med) som ska vara på förskola eller om det handlar om ett äldre syskon där Ts man kommer vara hemma med den yngsta. Därför valde jag att ställa frågan.
  • Jemp

Två aspekter av frågan.

Dels vad som är ok för försäkringskassan för att ta lägstanivå. Det verkar vara ok om man avstår minst 1/8 arbetsdag för att ta hand om barnet.

Och sen om man har rätt till förskola om man är föräldraledig med samma barn. Det brukar man inte få, om det inte rör sig om inskolning.

• Anonym (?)
    Anonym (Q) skrev 2021-08-20 08:39:33 följande:

Ja, det får man på vår förskola också (jag är förskollärare) men jag tyckte det inte riktigt framgick i Ts text om det är den yngsta (den mannen är föräldraledig med) som ska vara på förskola eller om det handlar om ett äldre syskon där Ts man kommer vara hemma med den yngsta. Därför valde jag att ställa frågan.

Väldigt otydlig trådstart, ja?.. Det var därför jag undrade om han ska ta ut fl på yngsta och lämna storasyskon på förskolan.
  • nernu

Din man vill vara hemma med ett barn och lämna det andra på förskolan. Troligtvis är svaret nej. Man har ju rätt till att ha det äldre barnet på förskolan ett visst antal timmar i veckan. Nu är det olika tider i olika kommuner men stockholm har väl flest och det är 30 timmar i veckan. Vilket jag utgår från att barnet kommer upp i när pappan jobbar.

• SweetJune

Tack för svar och ursäkta om det var förvirrande.

Inget barn hemma, lämna det barn som han är föräldraledig för på förskolan den dagen han är föräldraledig och ta ut då lägstanivå. Så om jag förstått rätt får man inte det?

• Anonym (?)
    SweetJune skrev 2021-08-20 18:42:27 följande:

Tack för svar och ursäkta om det var förvirrande.

Inget barn hemma, lämna det barn som han är föräldraledig för på förskolan den dagen han är föräldraledig och ta ut då lägstanivå. Så om jag förstått rätt får man inte det?

Han kan inte vara föräldraledig utan att ha barnet, nej, hur tänkte du nu?
  • SweetJune
    Anonym (?) skrev 2021-08-20 19:02:51 följande:

Han kan inte vara föräldraledig utan att ha barnet, nej, hur tänkte du nu?

Jag hade för mig att han kunde lämna men inte en hel dag och ta ut på lägsta nivå. Då avstår han jobb 8 tim men barnet är inte på förskola hela dagen.
  • nnnnnnnn

lågnivådagar får man ta ut på helgerna även om man jobbar heltid, men det är ju oerhört konstigt att ta ut dagarna utan att vara med sitt barn.
    Man vill ju vara ledig från jobbet och vara med barnet...

• Anonym (?)
    SweetJune skrev 2021-08-20 19:32:43 följande:

Jag hade för mig att han kunde lämna men inte en hel dag och ta ut på lägsta nivå. Då avstår han jobb 8 tim men barnet är inte på förskola hela dagen.

Är barnet på förskola så måste han jobba när barnet är där. Däremot så kan han jobba tex 4h, barnet går 4h (+restid) på förskolan och han tar ut en hel fp-dag på lägstanivå. Tror du blandat ihop det lite.
  • Anonym (55)

Fpdagarna är till för att vara med sitt barn, inte för att lämna bort det.

• Anonym (Xia)

Är det ett enstaka tillfälle alltså?

• Anonym (Fia)

Är det en kris? En begravning? Prata med förskolan så går det säkert bra om barnet går där i vanliga fall övriga dagar. Är inte barnet inskrivet och inskolat på förskolan går det inte. Sen hur ni gör med ersättning så verkar det gå på FK. Så det är två instanser som måste godkänna. Dels förskolan efter deras regler och dels FK.

• Anonym (Fia)

En sak till går barnet på förskolan övriga dagar så har ni ju alltid rätt att ändra schema och sluta vara hemma en dag i veckan, även tillfälligt. Men då är det nog så att de vill ha schemaändring 2veckor innan.

Svar på tråden Kan man lämna på förskolan men vara föräldraledig?