• midoldman

    3000:- kvar i månaden... För lite???

    Jag har tankar att köpa ett hus, dock har jag ett blanco som jag satte på börsen och har totala tilgångar till huset + alla kostnader som tillkommer så som pantbrev och lagfart. MEN....

    Jag kommer bara få 3000:- kvar ca per månad om jag köper huset. Värt det? Efter blanco är avbetalt så kommer jag få 6000:- över per månad. Dock kommer detta dröja många år.

    3000:- efter ALLT är betalt så det inte uppstår några oklarheter kring detta.

    *Amorteringar på alla lån

    * Driftkostnader för ev hus. (Vatten sop internet el osv.)

    * Transport med bensin o försäkring

    * Egna räkningar typ telefon , föräkringar a-kassa osv.

    * Mat

    * Nöje..... Har jag inte råd med om jag ska ha 3000:- över per månad.

    Jag har dock räknat högt på både bolånsamortering (2% ränta och några 100.000 mer än vad jag tänkt) och transport så som bensinen men antar att det går åt i pengar så som service o allmänt slitage.

    Kan man på nått vis få låna mer på bolånet så jag kan baka in blancot i köpet om man talar med banken? Vad gäller egentligen lagfart och pantbrev kan jag låna det i samband med bolån? Det skulle göra så min bidget för oförutsedda händelser kan villa ut från 30.000 till 75.000 ca vilket är välkommet då jag bara som sagt kan lägga undan 3000:- per månad efter ev husköp.

    Vad tycker ni andra ekonomisk insatta skulle detta funka?

    Jag tycker personligen att det känns lite lågt med 36.000 undanlagt per år när man har hus men de e klart då amorterar man ju iof ca 30.000 på huset per år också...

  • Svar på tråden 3000:- kvar i månaden... För lite???
  • midoldman

    Kanske var lite otydligt i starten.

    Jag har alltså räknat högt på allt och efter huset är köpt med lagfart o pantbrev har jag ca 30.000 kvar i sparande/buffert. Om man även lånar till lagfart och pantbrev så har jag runt 75000 kvar i runda slängar. Men det vet jag ej om man får låna till?

    OCH sen kan jag spara 3000 kr (säkert 5000) i månaden då jag räknat högt på både huset och alla kostnader. Men jag räknar ändå på 3000:- hellre räkna högre budget än för låg.

    Jag vet att de smarta vore att spara mer men jag orkar inte bo kvar där jag gör just nu.... Och att byta lgh är svårt, dessutom så vill jag ha hus o bo för mig själv. Kommer bli sjuk snart om jag inte får lugn o ro så hälsan är viktigt likaså som ekonomin. Dessutom kanske man inte bor själv i huset hela livet och då blir ju kostnaderna halverade :) Framtidstänk!!!! ;)

  • Anonym (Elin)
    midoldman skrev 2021-08-20 14:09:58 följande:

    Kanske var lite otydligt i starten.

    Jag har alltså räknat högt på allt och efter huset är köpt med lagfart o pantbrev har jag ca 30.000 kvar i sparande/buffert. Om man även lånar till lagfart och pantbrev så har jag runt 75000 kvar i runda slängar. Men det vet jag ej om man får låna till?

    OCH sen kan jag spara 3000 kr (säkert 5000) i månaden då jag räknat högt på både huset och alla kostnader. Men jag räknar ändå på 3000:- hellre räkna högre budget än för låg.

    Jag vet att de smarta vore att spara mer men jag orkar inte bo kvar där jag gör just nu.... Och att byta lgh är svårt, dessutom så vill jag ha hus o bo för mig själv. Kommer bli sjuk snart om jag inte får lugn o ro så hälsan är viktigt likaså som ekonomin. Dessutom kanske man inte bor själv i huset hela livet och då blir ju kostnaderna halverade :) Framtidstänk!!!! ;)


    Hur stort är ditt blancolån och hur mkt ränta respektive amortering betalar du varje månad?
  • midoldman
    Törstiga tuppen skrev 2021-08-20 14:17:57 följande:

    Har du pengar till insatsen? Får du ihop budgeten med 6% ränta? 6% kommer banken att räkna med så börja med det.


    Jag har såklart pengarna till insatsen. Har fått lånelöfte från 2 banker redan.
  • midoldman
    Anonym (Elin) skrev 2021-08-20 14:22:53 följande:

    Hur stort är ditt blancolån och hur mkt ränta respektive amortering betalar du varje månad?


    Blancot är på 150.000 ca :( 3200 ish 6% ränta

    Det jag önskar är att banken kunde sänka räntan på det alöra helst baka in det på nåt vis i samband med bolån. Risken är ju att en annan bank tar mig som kund o då tappar ju min bank runt 2 mille med ränta 2% bolån för ett lån på 150.000 med 6% ränta, en jävligt dålig deal för dom kan jag tycka (dom skulle ju tjäna på att höja mitt lån med betydligt längre avbetalning men med mindre ränta) Men de kanske inte går till så men jag har som sagt lånelöfte från 2 banker och tänkte spela ut dom mot varandra. Den som fixar blacot väljer jag som min framtida bank :)
  • midoldman

    Ska även tillägga att blacot togs för flera år sen så inte lånat i avseende till detta huset. Dessa pengar jag har nu kommer från rent sparande.

  • Anonym (Elin)
    midoldman skrev 2021-08-20 15:29:44 följande:
    Blancot är på 150.000 ca :( 3200 ish 6% ränta

    Det jag önskar är att banken kunde sänka räntan på det alöra helst baka in det på nåt vis i samband med bolån. Risken är ju att en annan bank tar mig som kund o då tappar ju min bank runt 2 mille med ränta 2% bolån för ett lån på 150.000 med 6% ränta, en jävligt dålig deal för dom kan jag tycka (dom skulle ju tjäna på att höja mitt lån med betydligt längre avbetalning men med mindre ränta) Men de kanske inte går till så men jag har som sagt lånelöfte från 2 banker och tänkte spela ut dom mot varandra. Den som fixar blacot väljer jag som min framtida bank :)
    Så du har alltså minst 300 000 till insats samt 75 000 utöver det som ska gå till pantbrev mm, men du du betalar inte av ditt blancolån på 150 000 kr?

    Vet bankerna om ditt blancolån? Eller har du undanhållit det när du sökte om lånelöfte?
  • midoldman
    Anonym (Elin) skrev 2021-08-20 15:40:06 följande:

    Så du har alltså minst 300 000 till insats samt 75 000 utöver det som ska gå till pantbrev mm, men du du betalar inte av ditt blancolån på 150 000 kr?

    Vet bankerna om ditt blancolån? Eller har du undanhållit det när du sökte om lånelöfte?


    Nej dom vet om det båda bankerna.
  • Anonym (Elin)
    midoldman skrev 2021-08-20 15:55:14 följande:
    Nej dom vet om det båda bankerna.
    Varför har du inte betalat av ditt blancolån då?

    Och har du fått lånelöfte så förstår jag inte ditt problem. Då tycker banken att det är ok, och det verkar du ju också tycka. Vad vi andra tycker spelar väl ingen roll, det är ju ändå bara du som vet hur du lever och hur du sköter din ekonomi. 
  • Törstiga tuppen

    Då förstår jag inte frågan. Om banken har gett dig lånelöfte anser de att din ekonomi är ok. Men varför vill du dra på dig mera lån om du nu har pengar?

  • Anonym (Tror jag inte på)

    Tror inte du fått lånelöfte med dom siffrorna du hänvisar till.

    1. Kontantinsats är för låg

    2. Du får inte belåna mer än en viss procent av din inkomst

    3. Bankerna räknar på att du måste ha en betalningsgrad på 7-8%

    Bankerna har lagar att följa huruvida dom får låna ut.

    I övrigt är 3000kr i månaden alldeles för lite.

  • Anonym (.)

    Låter snävt, särskilt om du bara amorterar 30.000. Samtidigt tycker jag det är för lite information, är huset nytt, gammalt, renoverat eller ett ruckel? 45 kvm eller 230? Vad blir boendekostnaden jmf med vad du har idag, vad blir det för belåningsgrad på kåken osv osv. Men spontant låter det som en bättre idé att sopa in blancolånet och spara mer innan du slår till.

  • Törstiga tuppen

    Kommer du att lägga mer än 75% i insats eftersom du bara ska amortera 30/ år? Ingen bank kommer att låta dig låna mer än husets värde-kontantinsats som bolån.

  • Hotelliggaren

    Om du fått lånelöfte är det som sagt inga problem då bankerna har ganska hårda krav på hur mkt man ska ha över efter amortering o ränta. 13000 tror jag de brukar räkna med och det låter rimligt när du beskriver dina utgifter. Ang amortering är flera skeptiska till summan men jag amorterade 20 loppor om året när jag hade huslån för nåt år sen. Tycker det ser bra ut jag....

  • mari123
    midoldman skrev 2021-08-20 10:49:27 följande:

    Jag har tankar att köpa ett hus, dock har jag ett blanco som jag satte på börsen och har totala tilgångar till huset + alla kostnader som tillkommer så som pantbrev och lagfart. MEN....

    Jag kommer bara få 3000:- kvar ca per månad om jag köper huset. Värt det? Efter blanco är avbetalt så kommer jag få 6000:- över per månad. Dock kommer detta dröja många år.

    3000:- efter ALLT är betalt så det inte uppstår några oklarheter kring detta.

    *Amorteringar på alla lån

    * Driftkostnader för ev hus. (Vatten sop internet el osv.)

    * Transport med bensin o försäkring

    * Egna räkningar typ telefon , föräkringar a-kassa osv.

    * Mat

    * Nöje..... Har jag inte råd med om jag ska ha 3000:- över per månad.

    Jag har dock räknat högt på både bolånsamortering (2% ränta och några 100.000 mer än vad jag tänkt) och transport så som bensinen men antar att det går åt i pengar så som service o allmänt slitage.

    Kan man på nått vis få låna mer på bolånet så jag kan baka in blancot i köpet om man talar med banken? Vad gäller egentligen lagfart och pantbrev kan jag låna det i samband med bolån? Det skulle göra så min bidget för oförutsedda händelser kan villa ut från 30.000 till 75.000 ca vilket är välkommet då jag bara som sagt kan lägga undan 3000:- per månad efter ev husköp.

    Vad tycker ni andra ekonomisk insatta skulle detta funka?

    Jag tycker personligen att det känns lite lågt med 36.000 undanlagt per år när man har hus men de e klart då amorterar man ju iof ca 30.000 på huset per år också...


    Frågar du en seriös bank får du NEJ. 
  • FannyN

    Vad har du använt blancolånet till? Om du köpt aktier skulle jag ta bort det först. Hur mycket tjänar du? Jag tycker du verkar ha en väldigt låg inkomst.

Svar på tråden 3000:- kvar i månaden... För lite???