• Linafs

    Skam och skuld pga sjukskrivning

    Hej!

    Jag är sjukskriven en kortare period pga utmattningssymptom. Första veckan sov jag i princip konstant. Andra veckan började jag få tillbaka lite energi genom motion. Nu är jag i fasen där jag vill börja utmana mig lite smått socialt igen MEN jag känner en sån otrolig skam/skuld. Får jag ens gå till gymmet? (Det enda som för tillfället får mig att må bra där tankarna får ta en paus). Får jag en sminka mig innan jag ska handla? Tänk om någon ser mig på affären och ifrågasätter varför jag är hemma när jag ser så pigg ut? (Som att jag inte ligger nätterna igenom och gråter). Dessa tankegångar gör att jag för tillfället isolerar mig helt. Jag vågar inte göra något som får mig att må bra för att jag är så rädd att någon ska ifrågasätta mig. Vilket har gjort mig psyke 100 ggr värre. Hur ska man tänka? Hur kan man lätta på rädslan/skulden?

  • Svar på tråden Skam och skuld pga sjukskrivning
  • Anonym (village wisdom)

    Jag var också sån i nästan tre veckor.

    Men både läkaren och psykologen på vårdcentralen sa att jag skulle göra sånt jag mådde bra av, vad jag orkade. Gå och träna, gå ut promenera och andas kontrollerat lugnt, se på allt grönt i naturen osv osv.

    För att man vet att det hjälper vid utmattning. Det är en del av din medicin, och det är väl dumt att inte testa sånt som är en bra och biverkningsfri medicin?

    Den farligaste fällan är att gå tillbaka för snabbt och för hårt. Varje gång jag ökade med 25% så återkom stressymptomen till en del, och det tog tid att vänja in sig. Och då hade jag ändå fått avlastning på jobbet så jag kom inte tillbaka till samma röra som jag satt i när jag brakade ihop.

    Var snäll mot dig och ta dig lite tid nu, livet är långt. Du hinner jobba tillräckligt ändå.

    På gott och ont så är nästan ingen oumbärlig på jobbet och det är bara du själv som kan stoppa innan du blir helt förstörd och inte kan jobba mer alls, kanske. Var stolt över att du gjorde det nu och inte lät det gå längre. 

    Förlåt dig själv. Hjärta

  • Anonym (Det Lutherska arvet)

    Det är en del av det Lutherska arvet vi bär. Skammen av att vara evigt skyldig andra, samhället och Gud att alltid vara så produktiv och osjälvisk som möjligt. Född med arvssynd där livet går ut på att betala av så mycket man kan av en oändlig skuld som inte ens Bill Gates skulle kunna lösa sig fri ifrån.

    Det här sitter djupt kulturellt rotat i dig från mer än 400 år tillbaks. Du skulle vart katolik istället så du kan be eller betala dig fri från skuld och få förlåtelse.

    Nu hjälper den infon ganska lite, men det är lite trivia i ämnet. 

  • Anonym (Tänk)

    Du ska tänka på dig själv.Det är bara positivt om du orkar mera nu!Gör det du orkar och vill.Strunta i andra,du är viktigast i ditt liv!

  • Anonym (Må bra)
    Linafs skrev 2021-08-20 20:09:34 följande:

    Hej!

    Jag är sjukskriven en kortare period pga utmattningssymptom. Första veckan sov jag i princip konstant. Andra veckan började jag få tillbaka lite energi genom motion. Nu är jag i fasen där jag vill börja utmana mig lite smått socialt igen MEN jag känner en sån otrolig skam/skuld. Får jag ens gå till gymmet? (Det enda som för tillfället får mig att må bra där tankarna får ta en paus). Får jag en sminka mig innan jag ska handla? Tänk om någon ser mig på affären och ifrågasätter varför jag är hemma när jag ser så pigg ut? (Som att jag inte ligger nätterna igenom och gråter). Dessa tankegångar gör att jag för tillfället isolerar mig helt. Jag vågar inte göra något som får mig att må bra för att jag är så rädd att någon ska ifrågasätta mig. Vilket har gjort mig psyke 100 ggr värre. Hur ska man tänka? Hur kan man lätta på rädslan/skulden?


    Du ska tänka på att du ska göra saker som får dig till att må bra!! Som är hälsosamt och ger dig glädje och energi.

    Träning - bra för kropp och själ. Träning rekommenderas när man är sjukskriven. Ut i skogen och ta en promenad/löprunda. Gå till gymmet och träna. Endorfiner !!!

    Sminka dig. Om det får dig till att må bra och ger dig en boost, do it! Glöm inte atg le mot dig själv i spegeln. ! Om du däremot känner att du måste sminka dig för att samhället kräver det när du egentligen inte vill - skit i det!!! Och glöm inte att le mot dig själv i spegeln.

    Om någon ifrågasätter dig - so what? Du vet sanningen ! Och att du bryr dig om vad andra tänker och tycker kanske är en anledning till att du är utbränd? Att du tänker för mycket på hur andra ser och tänker på/om dig. Så släpp det and do YOU!! Du behöver inte förklara dig för någon.
Svar på tråden Skam och skuld pga sjukskrivning