• Anonym (Anna)

    Emetofobi

    Jag har så länge jag kan minnas varit orimligt rädd för att kräkas. Jag hade som liten bråck på magmunnen vilket resulterade i att jag kräktes varje kväll under 3 års tid.

    Jag har undvikit många situationer under åren och varit mest rädd att jag själv ska kräkas men också otroligt rädd att behöva se/höra andra göra det. Har en del minnen från att min pappa kräkts när han varit berusad. Inte överdrivet många gånger, men minns iallafall 5 gånger från barndomen.

    Nu är jag inte särskilt rädd att jag ska kräkas längre. Jag vet att jag klarar av det och det är inget att jag går och tänker på. MEN, sen jag fick mitt barn som är 4 år så har jag istället börjat oroa mig att hon ska bli sjuk. Hon började förskolan förra året och varje kväll hon skulle sova så var jag rädd att hon skulle vakna och kräkas eftersom hon nu börjat på förskolan och där går det ju mycket magsjukor.

    Nu har dottern börjat igen efter sommarledigheten på förskolan och jag är återigen hela tiden rädd att hon ska bli sjuk. Det går inte en dag utan att jag tänker på detta.

    Jag vill söka hjälp då detta sänker min livskvalité så mycket. Finns det någon som blivit hjälpt via KBT eller något annat?

Svar på tråden Emetofobi