• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Hejsan91hejsan
    Pinnglass skrev 2021-11-02 20:48:02 följande:

Jag ska iväg på mitt andra samtal hos barnmorskan nästa vecka antar att det nu är nåt slags hälsosamtal? På första inskrivningsmötet gick jag ensam, men har ni tagit med er partner på detta? Om två veckor har vi kub och då ska han med, och senare när det är ultraljud mm känns självklart. Men hur gör man med dessa tidiga möten?

Jag har min sambo med på allt :)) tänker att de är viktigt för han med att känna sig involverad :))
  • Amcc

KUB-test eller ej? Jag är nu i vecka 11 och eftersom jag är under 35 måste detta bekostas själv (2500 kr och 15 mil till ett annat sjukhus pga brist på barnmorskor). Jag tror inte jag kommer göra detta test för skulle kromosomavvikelse 21 inträffa skulle jag ändå älska barnet och ta hand om det på bästa sätt. Kromosomavvikelse 13 och 18 kan däremot ge mer skador på fostret. Detta ser man väl ändå på ultraljudet vid vecka 19? Hur tänker ni kring detta? Har gjort ett ultraljud i vecka 9 där allt såg fint ut. Jag tror att KUB testet skulle ge mig mer spöken i huvudet än om jag avstår.

• Anonym (Äntligen)
    Amcc skrev 2021-11-04 07:04:52 följande:

KUB-test eller ej? Jag är nu i vecka 11 och eftersom jag är under 35 måste detta bekostas själv (2500 kr och 15 mil till ett annat sjukhus pga brist på barnmorskor). Jag tror inte jag kommer göra detta test för skulle kromosomavvikelse 21 inträffa skulle jag ändå älska barnet och ta hand om det på bästa sätt. Kromosomavvikelse 13 och 18 kan däremot ge mer skador på fostret. Detta ser man väl ändå på ultraljudet vid vecka 19? Hur tänker ni kring detta? Har gjort ett ultraljud i vecka 9 där allt såg fint ut. Jag tror att KUB testet skulle ge mig mer spöken i huvudet än om jag avstår.

Själv skulle jag inte kunna avstå från ett ultraljud runt v 13 pga tidigare händelser men det va också extremt ovanligt det som hände oss sist, 1/300 000 ungefär. Vet inte om 13 och 19 alltid syns på ultraljud men du kan ju rådfråga din bm? Sannolikheten är ju förmodligen låg och med kub så är det ju bara en sannolikhet man får reda på ändå.

Om du tror att du kommer må bättre av att avstå tycker jag du ska göra det och inte gå efter vad andra mår bäst av <3
  • Anonym (Bebis2)
    Amcc skrev 2021-11-04 07:04:52 följande:

Lita på din magkänsla. Jag tackade nej till KUB första barnet, oroade mig inte alls efter beslutet. Nu tackar jag ja pga min ålder och att jag vill se bebis igen, hehe. Men ja, mer hjärnspöken och tankar redan innan testet, får se hur det blir efter.

Huruvida de ser sånt vid RUL vet jag inte. Men det är ju mindre kul att göra en abort vid den tidpunkten om man nu väljer det. Då blir det en förlossning. Men å andra sidan finns det ju annat som kan visa sig då som ändå inte syns på KUB. Man kan aldrig vara 100% säker på att barnet är helt friskt även efter RUL. Men man får tänka att de allra flesta barn föds ju friska :)
  • Anonym (Tjejen&hon)

Följ din magkänsla!

Jag gjorde sen abort i april i år. Allt såg fint ut. Kub fick vi 1:20000. På rul fick vi bekräftat vattenskalle.

Man kan aldrig vara säker på vad som händer.

Fick obduktion efter 2 månader vilket visade att vårt barn hade dandy walker syndrom.

Är gravid igen och gjorde kub i fredag. Vi fick 1;20000 igen men valde ändå att gå vidare med nipt. Troligtvis går vi svar om 2 veckor. Allt är extra jobbigt denna graviditet men hoppet finns där.?

• Anonym (Äntligen)
    Anonym (Tjejen&hon) skrev 2021-11-04 08:51:16 följande:

Följ din magkänsla!

Jag gjorde sen abort i april i år. Allt såg fint ut. Kub fick vi 1:20000. På rul fick vi bekräftat vattenskalle.

Man kan aldrig vara säker på vad som händer.

Fick obduktion efter 2 månader vilket visade att vårt barn hade dandy walker syndrom.

Är gravid igen och gjorde kub i fredag. Vi fick 1;20000 igen men valde ändå att gå vidare med nipt. Troligtvis går vi svar om 2 veckor. Allt är extra jobbigt denna graviditet men hoppet finns där.?

Jag beklagar <3

Är Dandy walker syndrom ett kromosomfel? 

Fick själv göra ett sent avbrytande i mars pga en ovanlig och allvarlig missbildning, men det gav inte utslag på mkp (kub gick inte att genomföra pga att det inte gick att se underkroppen på ultraljudet) utan va först efter obduktionen de kunde avgöra vad det berodde på. Så hade jag gjort nipt nu hade jag ändå inte blivit lugnare av det :( 

• Hejsan91hejsan

Så nervös ska göra nipt imorgon och va vid det ultraljudet man upptäckte att fostret var dött i våras :( samma läkare, samma rum?. Hoppas hoppas verkligen de går bra men så jobbigt :/

• Anonym (Äntligen)
    Hejsan91hejsan skrev 2021-11-04 13:15:45 följande:

Så nervös ska göra nipt imorgon och va vid det ultraljudet man upptäckte att fostret var dött i våras :( samma läkare, samma rum?. Hoppas hoppas verkligen de går bra men så jobbigt :/

Beklagar :( Det är hemskt när man får dåliga nyheter. Va du själv då? I vintras fick jag inte ha med mig någon när jag gjorde kub. Tyckte det va en pest att sitta i väntrummet denna gången och vänta. Skönt att jag fick ha med mig min partner nu iaf. Förra gången fick han följa med på nåder efter vi fått första dåliga beskedet när jag va själv men han fick alltid vänta utanför entren och komma in först efter jag blivit uppropad.

Att sitta i det där väntrummet blir aldrig samma sak igen. Håller tummar och tår för att ni får glada besked <3

• Hejsan91hejsan
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-11-04 14:55:12 följande:

Beklagar :( Det är hemskt när man får dåliga nyheter. Va du själv då? I vintras fick jag inte ha med mig någon när jag gjorde kub. Tyckte det va en pest att sitta i väntrummet denna gången och vänta. Skönt att jag fick ha med mig min partner nu iaf. Förra gången fick han följa med på nåder efter vi fått första dåliga beskedet när jag va själv men han fick alltid vänta utanför entren och komma in först efter jag blivit uppropad.

Att sitta i det där väntrummet blir aldrig samma sak igen. Håller tummar och tår för att ni får glada besked <3

Ja va själv sist med min sambo över FaceTime. Blev en väldigt konstig och jobbig upplevelse. Skönt att han iaf får vara med imorgon. Usch stackare :/ inte kul att behöva ta emot jobbiga besked helt själv :/. Gick det bra denna gång :)?

Ja hoppas verkligen det går bra imorgon vet inte hur jag skulle orka gå vidare annars ? men hoppas på det bästa :))!
  • Anonym (Mamma)

Jag också haft en missfall gjorde tidig ultraljud denna gång är rädd för mf igen. Nan någon med nub teori gissa könet? För skojskull ????