Amcc skrev 2021-11-04 07:04:52 följande:
KUB-test eller ej? Jag är nu i vecka 11 och eftersom jag är under 35 måste detta bekostas själv (2500 kr och 15 mil till ett annat sjukhus pga brist på barnmorskor). Jag tror inte jag kommer göra detta test för skulle kromosomavvikelse 21 inträffa skulle jag ändå älska barnet och ta hand om det på bästa sätt. Kromosomavvikelse 13 och 18 kan däremot ge mer skador på fostret. Detta ser man väl ändå på ultraljudet vid vecka 19? Hur tänker ni kring detta? Har gjort ett ultraljud i vecka 9 där allt såg fint ut. Jag tror att KUB testet skulle ge mig mer spöken i huvudet än om jag avstår.
Lita på din magkänsla. Jag tackade nej till KUB första barnet, oroade mig inte alls efter beslutet. Nu tackar jag ja pga min ålder och att jag vill se bebis igen, hehe. Men ja, mer hjärnspöken och tankar redan innan testet, får se hur det blir efter.
Huruvida de ser sånt vid RUL vet jag inte. Men det är ju mindre kul att göra en abort vid den tidpunkten om man nu väljer det. Då blir det en förlossning. Men å andra sidan finns det ju annat som kan visa sig då som ändå inte syns på KUB. Man kan aldrig vara 100% säker på att barnet är helt friskt även efter RUL. Men man får tänka att de allra flesta barn föds ju friska :)