Leksaker kan övergå i hobby. Jag har exempelvis en kompis som är 40+ som bygger lego fortfarande. Däremot kanske man kan säga stopp till sitt barn, om det plötsligt uppstår en jag-måste-ha-grej, när man vet att de inte kommer att leka med det hela.
Min 7-åring har exempelvis inte lekt med bilar på minst 4 år. Däremot vill han ha en dragspelsbuss (leksak) och har velat ha en sådan sedan han var 3 år gammal. Idag såg han en sådan där leksaksbuss på Åhléns (som skulle lägga ner och därför hade 30-50% rabatt) och sade att han har önskat sig en sådan jättelänge och bara måste ha den. Jag vet att han vill ha en dragspelsbuss, men just den här var stor. Jag vet också att han absolut inte kommer att leka med den, så jag frågade helt sonika var den ska stå i hans rum. Det visste han inte. Jag frågade om jag fick sätta upp en hylla till den på väggen. Det fick jag inte. Han själv hävdade att en hylla inte behövs eftersom han kommer att leka med den "hela tiden." Jag VET att han aldrig kommer att leka med den.
Hans pappa konstaterade att ja, du kommer att leka med bussen vid några enstaka tillfällen och sedan kommer den att samla damm. (vi vet av erfarenhet att det är så.) Vår son hävdade bestämt att det inte kommer att bli så. Vi konstaterade krasst att han fick 500 kronor av sin morfar i födelsedagspresent, och med rabatten mycket väl skulle kunna lägga 175 kronor, om han verkligen vill ha bussen. Vår son konstaterade att 175 kronor var alldeles för mycket pengar och valde att inte köpa den (om vi inte betalade.)
Trots det fortsatte han att tjata om dragspelsbussen och har gjort så under hela dagen. Han har tjatat om dragspelsbussar sedan innan han fyllde tre år (då hade han nog verkligen lekt med en, men då hade vi inte råd att köpa en dragspelsbuss. Han hade dock andra bussar.) Jag är helt övertygad om att han (eller vi) kommer att köpa en fin modell av en dragspelsbuss så småningom, men det är minsann inte lönt att köpa en plastleksak från Åhléns som bara ska stå på en hylla och samla damm, bara för att han tycker att det är coolt med bussar.
Alltså: man är aldrig för gammal för leksaker. Däremot kan man vara för gammal för en viss typ av leksaker, om man inte leker med dessa längre. I de flesta fall finns det något alternativ eller någonting att uppgradera till, som en modell eller liknande - i annat fall, låt ditt barn köpa saken för egna pengar. Det brukar sluta med att det inte är roligt när större delen av de egna pengarna går till någonting som man egentligen inte behöver. Min mamma gjorde så. Det funkade för mig, men jag köpte också leksaker som jag verkligen tyckte var fina, även när jag var 14 och fick för mig att köpa en gosedjurssäl i naturlig storlek. Min mamma förstod aldrig varför jag lade pengar på den över huvud taget. Jag själv hade den som ryggstöd när jag läste en bok och tyckte att den var döcool.