• Anonym (TS)

Nyttig frukost.

Nu ska jag ta tag i min vikt. Igen...

Jag har testat diverse online PT och kostscheman med äcklig mat. Nu tänkte jag pröva på egen hand men behöver tips på nyttig frukost som är lätt att ta med till jobbet och som går att förbereda dagen innan.

Kom med tips!

• Svar på tråden Nyttig frukost.
  • Anonym (KPl)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-22 20:33:18 följande:

Nu ska jag ta tag i min vikt. Igen...

Jag har testat diverse online PT och kostscheman med äcklig mat. Nu tänkte jag pröva på egen hand men behöver tips på nyttig frukost som är lätt att ta med till jobbet och som går att förbereda dagen innan.

Kom med tips!

Gå ner i vikt "igen"....

Gör det ordentligt och ändra livsstil permanent. Annars kan det lika gärna vara.
  • Anonym (E)
    Anonym (KPl) skrev 2021-08-22 20:39:12 följande:
    Gå ner i vikt "igen"....

Gör det ordentligt och ändra livsstil permanent. Annars kan det lika gärna vara.
    Så vad säger att TS inte tänker göra det nu när hen söker råd om mat som faktiskt är god men nyttig? Jättekonstigt att komma in med en negativ attityd.
  • Anonym (KPl)
    Anonym (E) skrev 2021-08-22 20:52:11 följande:

Så vad säger att TS inte tänker göra det nu när hen söker råd om mat som faktiskt är god men nyttig?.

För att rådet rörande frukost är så ofullständigt. Som att fråga en mekaniker om han kan pumpa däcken när hela bilen behöver åtgärdas.
  • Anonym (Naturlich)

Det du ska göra är att äta det du tycker om men i rätt mängd, du ska orka hålla ut.

Kvarg är strävt och klibbigt, förutom Skånemejeri ts kvarger, supergoda! Och bra kcal mängd.

Ananaskeso är min favorit, finns andra men de växer bara i munnen.

Sedan käkar jag skinka kalkon i skivor, tills jag blir mätt.

Äpple, blåbär, banan slinker också ner.

Och till huvudmål skippar jag kolhydraterna käkar, kött, fisk, fågel med ärtor och annat som hämtas från växthuset.

Gjorde en supersmarrig kantarellsoppa om man gillar gå ute i naturen.

Började i tisdags på 88,1 och igår vägde jag 85,5...

Så jag hänger gärna med om du får lite roliga förslag...

• Anonym (E)
    Anonym (KPl) skrev 2021-08-22 21:01:33 följande:
    För att rådet rörande frukost är så ofullständigt. Som att fråga en mekaniker om han kan pumpa däcken när hela bilen behöver åtgärdas.
    Man ska börja någonstans. Ska man förändra sin ätande helt är det idiotiskt att försöka ändra allt på en gång. Vanlig orsak till att folk misslyckas.
  • hammarhajen

Grovt fullkornsbröd med bara lite smör, skinka/kalkon och grönsaker på. Gör en dubbel smörgås så håller det bra. Ett äpple till.

• Anonym (TS)

Tack för tips!

Huvudrätterna har jag ganska bra koll på vad som är nyttigt och bra. Men det är just frukost som jag haft svårt att hitta något som är lätt att ta med till jobbet. De flesta kostscheman jag haft har varit havregrynsgröt med färska bär, jordnötssmör etc som tar tid och med massa ingredienser man ska ha med till jobbet eller amerikanska pannkakor eller liknande.

Men fick flera tips nu!

Tack!

• Spucks

Det är ju svårt att veta vad du tycker är gott. Jag brukar äte fullkornsbröd med "vegetable spread" (hittade inget svensk ord för det), ost och grönsaker.
    Till kvällen, och det passar ju även till frukost, blir det oftas müsli - jag krossar en banan (för att det ska bli sött), lägger till yoghurt, linfrön och sedan några bär eller frukt, ibland nötter. Och kakao ... inte den som är blandad med socker som har till varm choklad, utan enbart kakao. Om jag äter det till frukost blir det även havregryn som kommer i. 
    Det går snabbt att göra och det behövs inte många saker till det.

• Anonym (Milla)

Jag brukar äta en lätt frukost bestående av frukt och bär från frysdisken blandat med filmjölk. Jag förbereder kvällen innan så hinner bären tina i kylskåpet under natten. Det gäller att man har en tät burk bara, så att det inte läcker ut i väskan.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Milla) skrev 2021-08-23 19:16:02 följande:
    Jag brukar äta en lätt frukost bestående av frukt och bär från frysdisken blandat med filmjölk. Jag förbereder kvällen innan så hinner bären tina i kylskåpet under natten. Det gäller att man har en tät burk bara, så att det inte läcker ut i väskan.
    Låter gott.
  • Anonym (Vaktmästaren)

Jag ruttnade för ett par år sen att stå o greja med en massa skit kvällen innan, typ fixa mackor eller koka ägg.....

Nu har jag en påse havregryn och en kanel som står i ett skåp på jobbet, behöver bara ta med 1l mjölk på måndagen så är frukosten fixad för hela veckan.

Billigt, nyttigt, mättande, smidigt o dessutom gott.

Svar på tråden Nyttig frukost.