• Anonym (Hålla vikten)

Diet som sängliggande?

Jag är sängliggande pga sjukdom och kommer troligtvis vara det i resten av mitt liv. Min basala ämnesomsättning blir ca 1200 kcal/ dag. Vad ska jag äta för att förbli frisk men inte gå upp i vikt? Kommer jag att behöva måltidsersättningar?

• Svar på tråden Diet som sängliggande?
  • Anonym (Hm)

Är det så illa borde du redan ha kontakt med sjukvården och få råd där men misstänker det här är en ätstörningstråd.

• Anonym (allergiker deluxe)

Vitfisk, magert kött och rotsaker samt grönsaker med mycket färg är en bra utgångspunkt.

Bär eller tomater till mellanmål.

Något ägg och lite mjölkprodukter ibland om du tål det.

Ta bort vitt mjöl och andra processade kolhydrater till vardags, det får bli till fest.
    Välj fullkornsvarianter och små mängder när du äter spannmål.

Men du borde söka hjälp av dietist och du behöver förmodligen regelbundet tillskott av åtminstone D-vitamin.

Jag var tvungen att äta så begränsat i ett halvår pga annat problem och det enda jag fick brist på (enligt dietistens beräkning och rent faktiskt i labproverna) var D-vitamin för jag hade svårt att få i mig mjölkprodukter och sola.

• Anonym (A)
    Anonym (Hm) skrev 2021-08-20 19:46:00 följande:
    Är det så illa borde du redan ha kontakt med sjukvården och få råd där men misstänker det här är en ätstörningstråd.
    Håller med
  • Anonym (Hålla vikten)

Ville helst inte skriva detta men jag är sängliggande pga. svår trötthet och balansrubbningar pga. MS. Jag har kontakt med urolog, arbetsterapeut och kurator men träffar bara läkare en ggr. per år. Läkaren träffar jag 1 ggr/ år efter magnetröntgen, annars är det en sköterska som ger dropp var 6:e månad. Jag ska kontakta dietist men undrade om någon visste. Tråkigt att bli beskylld för att hitta på. Tack du som svarade ärligt.

• Anonym (My)
    Anonym (Hålla vikten) skrev 2021-08-20 20:12:29 följande:
    Ville helst inte skriva detta men jag är sängliggande pga. svår trötthet och balansrubbningar pga. MS. Jag har kontakt med urolog, arbetsterapeut och kurator men träffar bara läkare en ggr. per år. Läkaren träffar jag 1 ggr/ år efter magnetröntgen, annars är det en sköterska som ger dropp var 6:e månad. Jag ska kontakta dietist men undrade om någon visste. Tråkigt att bli beskylld för att hitta på. Tack du som svarade ärligt.

Hur har du det med aptiten? Jag tänker att det svåra kanske inte är att hålla vikten nere utan att hålla den uppe. Men oavsett vilket är nog en dietist en god idé.
  • Anonym (Hålla vikten)
    Anonym (My) skrev 2021-08-21 08:47:20 följande:

Hur har du det med aptiten? Jag tänker att det svåra kanske inte är att hålla vikten nere utan att hålla den uppe. Men oavsett vilket är nog en dietist en god idé.
    Jag åt som vanligt under 1,5 år och ökade 10 kg. Nu har jag gått ner till min normalvikt men kan äta extremt lite pga. min aktivitetsnivå. Jag vill inte gå ner mer men oroar mig över att kunna få i mig allt jag behöver på ett så lågt energiintag. En bra dag går jag ca 500 m med rullator och det lilla ger mig Max 0,5 kiwi. Jag vet att jag måste till dietist men pga. hälsan är det svårt att ta sig dit. Under viktnedgången har jag mest ätit grönsaker till frukost och lunch och ca en halv portion vanlig mat till middag.
  • StudierKemi

Kokt hirsgröt gör mirakel. Det krävs att koka så lite hirs men man blir mätt som en gris. Samma med bönor. Dessa försurar inte kroppen heller som havre, vete, socker och kött.

Bönor måste blötläggas över natten innan det blir möjligt att koka dem. Kom ihåg att ta mycket grönsaker.

Resistent stärkelse: kolhydrater som inte kan tas upp, www.mabra.com/vikt/at-ratt-kolhydrater--och-ga-ner-i-vikt/6467782

• Anonym (Morsan)

Jag har en dietist i familjen. När patienten inte kan ta sig till vården gör hen hembesök. Många av patienterna är multisjuka och har svårt för förflyttning. Jag vet inte om det bara är i den regionen hen jobbar som det funkar så, men rimligtvis borde det vara så överallt.

• Anonym (Hålla vikten)
    Anonym (Morsan) skrev 2021-08-21 10:08:22 följande:

Jag har en dietist i familjen. När patienten inte kan ta sig till vården gör hen hembesök. Många av patienterna är multisjuka och har svårt för förflyttning. Jag vet inte om det bara är i den regionen hen jobbar som det funkar så, men rimligtvis borde det vara så överallt.

Det hade varit fantastiskt. Har försökt hitta någon för rådfrågning på telefon men det var bara automatsvar för tidsbokning. Ska kolla vidare. Tack så mycket.
  • EpicF
    Anonym (Hålla vikten) skrev 2021-08-21 10:18:08 följande:

Det hade varit fantastiskt. Har försökt hitta någon för rådfrågning på telefon men det var bara automatsvar för tidsbokning. Ska kolla vidare. Tack så mycket.

Men avdelningen/kliniken du är kopplat till på sjukhuset borde kunna ordna med dietist och din läkare borde kunna skriva remiss.
  • Anonym (Hålla vikten)
    EpicF skrev 2021-08-21 10:24:07 följande:
    Men avdelningen/kliniken du är kopplat till på sjukhuset borde kunna ordna med dietist och din läkare borde kunna skriva remiss.
    Ska kolla med dem. Tack. Allt detta finns säkert. Jag har bara varit så här dålig i ett år så jag har bara tagit de viktigaste bitarna tex urologen. 
Svar på tråden Diet som sängliggande?