• Anonym (Sara)

Snälla säg att den jobbiga valptiden går över

Har en valpis hemma. Är 12 veckor och full rulle. Vi försöker träna varje dag. Aktivera m.m men herregud vilket yrväder. Biter på allt. Fräser runt. Snälla säg att denna period går över. Självklart vet jag att valpar är såhär. Behöver bara lite uppmuntran från någon mer som haft en extremt jobbig valp. Som sedan blivit lugn

• Svar på tråden Snälla säg att den jobbiga valptiden går över
  • Anonym (Matten)

Valptiden är speciell och den går självklart över. Valpar biter i allt, undersöker genom munnen och är nyfikna på sin omvärld. Det är helt normalt och i sin ordning. Ett tecken på en sund valp.

Detta bitandet kommer att lugna ned sig men det kommer värre perioder i hundens liv än så. När hunden är cirka 9 månader gammal börjar tonårsperioden och då kommer ofta utfall och skällande mot andra hundar och liknande.

För både din och hundens skull så tycker jag verkligen att du tar och läser på om hundar med en gång! Detta skulle du gjort innan du skaffade hund men om du på riktigt vill ha en bra relation med din hund så ser du till att skaffa dig kunskap om hundar PRONTO! Gå alla hundkurser, valpträffar och liknande som du kommer över. Träna med din valp, se till att den får jobba med både huvudet och kroppen sedan när den blir äldre, visa din hund vad som är rätt och fel m.m. Det finns en jättebra man som heter Fredrik Steen. Han har både böcker, föreläsningar, YouTube-videos etc som du borde kolla in. Mitt bästa tips till dig.

Vad är det för ras du har?

• Anonym (Matten)

Och en sak till. När du skriver att du aktiverar valpen så vad menar du då? En valp behöver sova och lära sig att ta det lugnt. En valp ska sova den mesta tiden av sitt liv faktiskt. En valp behöver verkligen inte aktiveras särskilt mycket alls. Det låter som att din valp snarare är överstimulerad!

• LFF
    Anonym (Sara) skrev 2021-08-25 07:57:57 följande:

Har en valpis hemma. Är 12 veckor och full rulle. Vi försöker träna varje dag. Aktivera m.m men herregud vilket yrväder. Biter på allt. Fräser runt. Snälla säg att denna period går över. Självklart vet jag att valpar är såhär. Behöver bara lite uppmuntran från någon mer som haft en extremt jobbig valp. Som sedan blivit lugn

Vad menar du med "träna och aktivera" valpen? Övar ni alls på passivitet? Vad är det för ras? 

12 veckor? Ja, då kliar det i tänderna av tandlossningen. Ge kalla morötter, frys in blöta handdukar att ge (eller något annat som går att frysa och ge och som kyler kliande tandkött).
  • Lönnsirap

Som valp-matte gäller det att ge trygghet och inte låta det bli full rulle hela tiden på valpens villkor, utan hjälpa valpen hitta ett lugn.

Det är viktigt att tänka på att valpen har massor av faser och att det ännu inte är en vuxen hund, utan en valp. Dessutom har du som någon redan påpekat en tonår framför dig.

Personligen tänker jag att en valp runt 12 veckor håller på och ytterligare lär sig "läsa" doftintryck och att detta är en tid då valpen är typ som en 6-8 åring (av människotyp).
  • Anonym (Sara)

Jag har läst på massor och har haft hund hela mitt liv. Vi tränar med nosen, tränar kontakt övningar. När valpen vilar får den vila. Ville bara ha lite uppmuntran.

• Anonym (Matten)
    Anonym (Sara) skrev 2021-08-25 09:27:24 följande:

Jag har läst på massor och har haft hund hela mitt liv. Vi tränar med nosen, tränar kontakt övningar. När valpen vilar får den vila. Ville bara ha lite uppmuntran.

Men om du haft hund hela livet så borde du ju veta att det är normalt. Eller menar du att din valp beter sig utöver det normala? På vilket sätt i så fall? Förklara gärna mer. Samt säg vilken ras det handlar om, det kan också spela in.

Om jag vore du så skulle jag jobba ännu mer med att hunden ska sova, att jobba med passivitet och att lugna. Avgränsa kontakt med andra. Många blir galna när de ser valpar och ska fram och hålla på hela tiden med valpen men stoppa dessa människor.
  • LFF
    Anonym (Sara) skrev 2021-08-25 09:27:24 följande:

Då borde du ju veta att en valp behöver minimalt med träning rent generellt. 

Men vad är det för ras? Är det en ny ras för dig och det är därför du tycker att valpen är "extra allt"? Hur länge sen är det du hade valp senast? Kan du ha glömt bort hur jobbig valptiden faktiskt kan vara?

Min hund vilade inte frivilligt som valp. Vi var tvungna att lära honom att varva ner, att inne tar man det lugnt etc. Det var en jack russell terrier. Min erfarenhet är att det gäller de flesta valpar av de flesta (speciellt aktiva) raser. Man gör för mycket eftersom valpen glatt hänger med på allt man kan tänka sig och därmed så glömmer man bort vikten av att ta fram off-knappen. 
  • Dexter dot com

Alla mina valpar oavsett ras har varit som din valp dvs helt normala fram till 8-10 månades ålder då dom lugnat sig något innan "spökåldern" infunnit sig. Med en så ung valp som din är ju A och O att bygga trygghet/tillit, lära den att kunna koppla av, utforska världen i sin egen takt. 
    Om du har så stor erfarenhet av hundar så borde du ju ha varit förberedd på hur valpar är....vad är det du tycker är så jobbigt med just den här valpen?
Svar på tråden Snälla säg att den jobbiga valptiden går över