Anonym (Äcklad) skrev 2021-08-25 16:25:40 följande:
Ja, hon skäms ju när jag påtalar det och verkar tycka att det är skitjobbigt att prata om. Vill bara undvika ämnet.. Tvekar inte på att hon vill ha bort dem och tagit tabletterna som man ska. Hon säger att hon "försökt allt" och haft det hela livet. Eftersom medicin inte funkar är det är ingenting att bry sig om enligt henne, eftersom det inte är skadligt. Konstigt nog har jag aldrig sett en mask i min röv eller i mitt bajs. Men när vi haft en "springmasksituation" där jag blir påmind om att hon har det så får jag panik och tycker det kliar i arslet men jag har aldrig sett någon. Vi har behandlat båda när vi tagit medicin.
Verkar som vissa har en tarm/kropp som är mycket mer mottaglig för parasiter medan andra har ett starkt immunförsvar.
Måste nog stålsätta mig och göra det. Min tjej är en förståndig människa generellt, men med det här är det som hon är så van att hon inte fattar vilket enormt problem det är för mig.
Be henne fråga någon läkare vad man kan göra åt saken om medicinerna inte hjälper. Jag har i alla fall aldrig hört talas om att man har kronisk springmask som aldrig försvinner, trots att man tar vermox och följer instruktionerna till punkt och pricka.
Springmask är ju väldigt smittsamt så risken är ju stor att även du har eller kommer att få det. Man kan ha springmask utan att se några maskar och det måste inte heller klia. Förhoppningsvis har du det inte.
Hon har väl accepterat att hon inte kommer att bli av med maskarna. Du har då alltså två val - fortsätta leva med henne eller göra slut.