Skuldsanering
Ni som fått skuldsanering. Hur stor skuld hade ni? Var ni på kronan först?
Hur mycket har ni över för hyra mat hygien etc.?
Ni som fått skuldsanering. Hur stor skuld hade ni? Var ni på kronan först?
Hur mycket har ni över för hyra mat hygien etc.?
Jo men precis. Men kronofogden kan ju vilja att man skaffar billigare internet till exempel och då måste man ju teckna nytt.
Men hur mycket lever man för? Alltså minus hyra och el?
Får man lov ha telefon abonnemang och internet ?
Nej det gör de inte. De bryr sig inte om vad du har för abonnemang.
Du hade ju inte ens skuldsanering? Jag har det sedan tre år så jag vet hur det fungerar kanske är olika från olika kommuner, mitt internet var jag tvungen att ändra åtminstone.
Jag har inledande och det skiljer inte. Du får en summa uträknad som du ska leva på med schablonsummor för olika utgifter. Hur du fördelar de pengarna sedan är helt upp till dig. KF har inga åsikter på vad du har för abonnemang etc. De går inte ens in på sådana saker när de utreder.
Jodå jag känner till det. Mig bad dom iallafall att kolla upp om jag kunde hitta billigare internet då jag hade en, ja vad ska man kalla det, supervariant av det. Likväl ska jag nu flytta till hus och då krävs en omprövning till exempel, men det vet du kanske?
Då var det ett tips för att hjälpa dig, det är inget krav. Boendekostnader påverkar betalplanen ja, det är en helt annan sak.
Vart kommer alla dessa skulder ifrån?
Är det blancolån hela skiten, alltså typ köp på El-Giganten, semestrar eller vad? Känns ju rätt konstigt att dra på sig 800 lax i ren konsumtion utan att fundera på om det bär åt skogen.
Hur fasiken har så många av er hamnat så snett? Har man så dålig impulskontroll så ska man då fan ha en förvaltare som tar hand om ens ekonomi.
För min del, min kumpan i vårt handelsbolag blåste mig och vi fick företagsskulderna på oss. Hur han blåste mig vill jag inte gå in på pga sekretess.