Anonym (Gå till läkare) skrev 2021-08-26 10:06:52 följande:
Hade jag varit du hade jag sökt vårdcentral för att få något utskrivet. Har själv haft problem med sömnen hela mitt liv (somnar lätt men vaknar efter några timmar och ligger sedan vaken hela natten). Då jag var gravid första gången fick jag lergigan utskrivet vilket visade sig fungera utmärkt! Äter dem än idag, 3,5 år senare, de är inte vanebildande.
Min sambo har ätit sedix, naturläkemedel gjort på passionsblomma och upplevt god effekt.
Finns ett flertal olika typer av läkemedel för sömn.
Ditt problem låter som att det är tillfälligt, du sover annars bra? Många receptbelagda insomningstabletter är vanebildande och förskrivs med rätta försiktigt. Som alternativ finns som tidigare nämnt olika antihistaminer som för vissa ger god effekt, såsom atarax och lergigan.
Boka tid hos din vårdcentral och diskutera med läkare vilket preparat som kan vara lämpligt för dig! Störd nattsömn sliter otroligt på en och om du redan har ångest pga stökigheter i livet förvärras det förstås av att du sover sämre. Det blir en ond cirkel!
Hoppas du får ordning på sömnen!
Tack för svar! Lergigan har jag testat men jag kollapsar på det. Förstår inte hur jag kan vara så känslig men jag klarar ej av den medicinen. Blir som en zombie. Även atarax. Det är sånt vårdcentralen skriver ut. Förr haft kontakt med carema Hjärnhälsan. Fick då starkare grejer som fungerade men jag vill ej söka mig dit igen. Känner inte att jag mår så pass dåligt JUST NU. Men. Det kan komma att bli kanske. Skulle verkligen vilja ha stilnokt. Behöver nog kontakta vårdcentral igen och få dessa.
Naturläkemedel fungerar tyvärr ej på mig. Men åter igen tack för tips och att du delar med dig.
Jag gick till jobbet idag. Inga missar idag. Jag sminkade upp mig och skådespelade mig igenom hela dagen.
Nu hemma igen med ångest och tankar.