• sarajohans

    Flytta från Stockholm till Karlstad

    Hej!
    Första gången jag skriver här, men vet inte riktigt vem jag ska fråga, som inte är subjektiv i denna fråga. Jag och min fästman har sedan ca 2010 bott i sthlm (båda är från Karlstad) och trivs väldigt bra här. Nu börjar vi planera framtiden, så som barn och köp av ny bostad osv och han är väldigt för att flytta tillbaka till karlstad. Han menar att i Karlstad kommer vi få mycket mer för pengarna samt lugna och stressfria liv. Han har sin familj i karlstad medan min familj bor i sthlm. Jobbmässigt så kan jag i princip få jobb överallt medan han kan få bättre/mer varierande tjänster och högre lön i sthlm än i en liten stad.
    Tyvärr får jag en klump i magen bara av att tänka på en ev flytt till Karlstad och känner att jag inte alls kommer trivas där. Vi har testat bo hos mina svärföräldrar i en vecka denna sommar för att känna efter hur vi trivs här och även om det kommer vara annorlunda att ha sitt eget hem så trivs jag inte alls bra här medan min fästman trivs hur bra som helst. Han förstår inte hur jag INTE kan vilja ha detta lugna, fridfulla och ostressiga liv och förstår inte hur jag kan välja stockholm framför karlstad.
    Känner mig ganska tom och matt. Jag vill inte vara en bromskloss för hans önskemål såklart men vet samtidigt  inte hur jag ska peppa mig själv för att gå med på det. 

    Någon som varit i samma sits? Tips och pepp?

  • Svar på tråden Flytta från Stockholm till Karlstad
  • GGN

    Jag fattar inte vad det är som är så stressigt med Stockholm?

    Jag vet flera vänner och bekanta som skaffat barn på orter som de inte älskat, sen är de fast där. Extra kul blir det om relationen tar slut. Hade jag varit du hade jag inte vågat flytta.

  • sarajohans

    Bostadspriser, stressig trafik och karriärfokuserat. Inget av detta (förutom bostadspriserna, såklart) stör mig särskilt mycket, snarare tvärtom. 

  • GGN
    sarajohans skrev 2021-08-29 12:38:34 följande:

    Bostadspriser, stressig trafik och karriärfokuserat. Inget av detta (förutom bostadspriserna, såklart) stör mig särskilt mycket, snarare tvärtom. 


    Jag växte upp på en liten ort, älskar att köra bil i Stockholm. På landet där jag växte upp blir jag däremot helt vansinnig när jag kör bil.

    Angående jobb så är det veeeeerkligen superstressigt att veta att jag kan ha ett nytt jobb imorgon om jag av någon anledning vill byta. *ironi*
Svar på tråden Flytta från Stockholm till Karlstad