Inlägg från: Anonym (Åke Jimmyson) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Åke Jimmyson)

Arbetar alla som kommer och går tidigt?

En del kommer tidigt till jobbet, redan klockan 7 för att gå senast 15:45

Visst finns det dem som arbetar, men man ser ibland en del annat.
    Det är dushca på jobbet, äta frukost, läsa tidningen, för att sedan gå till sin arbetsplats 07:50 innan folk kommmer vid 8 för att sedan sätta sig och fika igen när dom kommer.
    SEdan är det träna på lunchen vilken oftast innebär lunch + träning 1,5 h försvinner redan där.
    Det är egentligen rätt lätt att göra så lite som möjligt under en arbetsdag.

Många tror att det inte syns.

• Svar på tråden Arbetar alla som kommer och går tidigt?
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (öööö) skrev 2021-08-28 12:40:21 följande:
    Jaha? Är du missnöjd -prata med din chef!
    Nej jag är inte missnöjd det är bara ett iaktagande.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (Ja) skrev 2021-08-28 13:50:10 följande:

Jag kommer till jobbet runt 7, och drar igång direkt. Sen går jag hem 15.30 med gott samvete (samma rutin nu när jag jobbar hemifrån).

En fråga till ts; är det bara dom som kommer tidigt som tränar på lunchen, eller hur menar du?

Nä det var ett exempel på hur man kan göra en massa annat istället för att arbeta.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (a) skrev 2021-08-28 13:52:13 följande:

Hur vet du att det är "duscha, äta frukost, läsa tidningen"? Är du själv där lika tidigt? I så fall har du ju svar på din fråga i trådstarten.

Yes det ser man ju när man är där tidigt eller kommer lite tidigare.
    Sen har man bra kollegor som faktiskt arbetar när dom kommer efter en snabb kaffe så sprids det ganska snabbt vilka som bara är där och hänger på mornarna, inte förvånansvärt att det även oftast är samma människor som tar 1 timmes fika på eftermiddagen.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (?) skrev 2021-08-28 14:19:14 följande:
    Har ni inte krav på er att prestera något som följs upp? Hos oss ska man redovisa sina 40h/vecka, det skulle inte gå att göra som du beskriver. När och var vi jobbar är däremot helt ointressant.
    Jo men kliver du in circus 7 går 16 så är det 8 timmar.
    Så länge saker blir levererade och man inte går back så är det ingen som klagar om det inte kontrolleras exakt var folk gör.
    Men ja det har tagits upp att det är 8h arbetstid.

Jobbar man hemimfrån så kan dom inte rikigt kontrollera vad man gör så länge man rullar musen så är man online.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Tow2Mater skrev 2021-08-28 14:33:51 följande:
    Det finns saker man kan plugga in i datorn som rullar musen åt en, så det är ingen säker indikation på att de ens sitter vid datorn. (Har själv en fast den används för annat syfte). Har de inget viktigt jobb som behöver göras kan man ju undra varför de ens finns där.
    Självklart behövs dom annars skulle de inte vara där, men alla arbetar inte lika mycket en del arbetar mer eller mindre än andra.
    En del gör inte mer än vad de ska andra gör bara vad man vill att man ska göra och måste sättas i arbete igen.
    Och en del gör så absolut lite som möjligt.
    Och då menar jag inte om frihet under ansvar där man kan göra vad man vill bara det blir levererat.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (1337) skrev 2021-08-28 14:41:25 följande:

Våra datorer är loggade. Det vi presterar syns exakt, tar man en timmes fika så har vår lista av vad vi behöver prestera och utföra fyllts på. Loggar in och ut och om vi tar 1,5 h på lunchen syns det som minustid och måste jobbas in. Är jag sjuk en dag så gör ingen annan mitt jobb när jag är sjuk utan när jag kommer dagen efter får jag göra gårdagens uppgifter + dagens och ta igen för min egen sjukfrånvaro så att säga. Dessutom förs det statistik på hur snabb man är så snabbhet + mängden avklarat.

Men det är viktigt att ta hand om sig själv också - tycker dina latmaskekollegor gör helt rätt. Latmaskar bränner inte ut sig. Man ska hålla och orka ett helt arbetsliv, ingen tackar en för att man presterar på min nivå Fika och att ta det lugnt är precis lika viktigt som att prestera, speciellt för hälsan.

Ahh stämpelklocksmodellen den har jag också haft och teamleader som glodde på skärmen med öppen mun på kön där folk var inloggade, inget annat.
    Till slut började många ifrågasätta vad hon gjorde och hon "slutade" efter några år.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (Vi har det så.) skrev 2021-08-28 14:51:44 följande:

Vi börjar 06 45 och det finns inget att göra då. Vi läser tidningar leker med mobilen och flamsar samt dricker mycket kaffe. Många har flexat in vid 06 för att duscha. Vi har otroligt fräscht så det kan jag förstå. Chefen kommer vid 8 så då har vi börjat minuterna innan. Vi ser ju när hon kommer. Sedan 8.30 äter en grupp frukost 30 minuter och nästa halva kl 09. Lunchen börjar 11.30 i praktiken men 12 egentligen. Kl 13.15 är det samling och det som stör mig är väl att träningstokarna äter då. 14.30 jobbar vi igen till 15.30 då vi fikar och går sen hem.

Jag jobbade halvtid ett tag och slutade 10.30 men märkte snart att jag gör mer än när jag jobbar heltid.

Nu går jag hela dagar igen men 3 i veckan. Jag tror lätt vi kvalar in till Sveriges slappaste arbetsplats. Som tur är så trivs vi jättebra med varandra och de flesta umgås på fritiden med några andra. Själv har jag maken där så vi är mamma och pappa åt personalgruppen.

Skön beskrivning, lite timmars arbete på en dag, då det är solidariskt så är det ju bara köra på.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Tow2Mater skrev 2021-08-28 19:45:43 följande:
    Nja, inte alls självklart. Jag har jobbat med lökar som i princip är/var där för att det är en person som kunden betalar för, och därmed är lönsam för företaget. Att vi andra i princip gör hela jobbet ser inte kunden, och cheferna bryr sig inte direkt för företaget får mer inkomster ju fler personer och timmar vi kan debitera kunden att betala för.
    Ja det har du faktiskt rätt i, ofta betalar man för ett "team" 
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (Herregisses) skrev 2021-08-29 08:07:23 följande:

Är detta ett skämt?! Finns det så släppa arbetsplatser där folk bara lyfter lön och knappt jobbar?!? Gu jag har allt missat detta liv! Vad jobbar ni alla med eg?

Själv börjar jag olika varje dag. Förskola. INGEN CHANS TILL ATT SLAPPA kan jag lova. Har ca 5 min som är lugn från det att min avdelningsdörr öppnar på morgonen. Sen börjar barnen komma. Fullt ös fram till 11.45 ca då småttisarna ska sova. Vilan kan man ta ett djupt andetag och varna ner lite. 30 min rast efter som verkligen inte har utrymme för mer då kollegor ska avlösas för rast. Barnen börjar vakna, gos, mys o lek. Blöjbyten, mellis, påklädning av ytterkläder och ut. Pustar ut i bilen på väg hem. Definitivt inget slapparjobb! Välkommen till min bransch!

Jag beundrar er som orkar, någon måste ju ta hand om våra barn på förskolan {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (?) skrev 2021-08-29 14:45:43 följande:
    Ok, det är väl olika vad man arbetar med antar jag. Här kan vi följa exakt vad som levereras och hur mycket tid som gått åt till det. Vi har 40h vecka men det som är intressant är vilka pengar man drar in till bolaget. Att spendera tid på annat men ta upp det som arbetstid skulle synas direkt i våra system.
    Hur ser ni om man går iväg på muggen eller sitter i fikarummet en 45 minuter eller gör något helt annat på datorn en kortare stund så länge det står korrekt arbetstid och allt man ska leverera  är levererat?
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (Pellerin) skrev 2021-08-29 16:25:05 följande:
    Hos oss regleras det i avtalet om flextid. Man har full rätt att flexa ut under vissa tider av arbetsdagen utan att söka ledigt i förväg.

Det handlar ju inte om hur man själv ser på det, utan om vad som faktiskt är avtalat.

Att sitta på toa 45 min utan att flexa ut förlorar jag bara själv på. Då syns det i projektrapporten att jag inte hunnit klart i tid - alltså att jag jobbar dåligt. Då blir det sämre löneutveckling. Så det slår bara tillbaka mot mig själv.
    Ok här syns det inte om man fikar en timme extra då vi inte har någon stämpelklocka.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Linnie skrev 2021-08-29 21:39:31 följande:

Bara läst ts!

Verkar som att tjänstemän och kontorsjobbare på vissa ställen kan lata sej rejält om det går till som du beskriver?
    Verkar lyx att bara ha flextid.
    Men områdeschef, avdelningschef etc. måste väl ändå hålla koll på allas prestationer även om de får jobba mer fritt? Att arbetet blir gjort inom rimlig tid?

Jag jobbar inom vård och där är det arbete hela tiden på bestämda tider. Kollegorna skulle ju undra om mina patienter inte fick hjälp för att jag är och duschar.. Vore nog skäl för en rejäl varning!

Så här ett år senar så kan i konstatera att inget har förändrats, dom har varit på en del som dyker in en kvar senare att dom inte gör sina tider, frågar hur ofta å länge dom sitter vid skrivbordet.

Medans en del andra som arbetar md samma sak kan komma och gå som dom vill.

Rätt komisk när man är där 8 och personen som kommer in 8:15-8:30 går 16:45 eller tar samma buss hem som mig.

En som alltid kommer vid 8:15 går ofta med 16:45 -17 aldrig sett han sitta senare.

och han sitter 2 platsr från chefen...dom känner varandra sedan länge och är man inte med i den här ryggdunkarklubben så verkar det vara andra regler som gäller.
    Då är dom på folk om allt , kan säga att någon klev in 3 minuter över 8 gå förbi deras skrivbord för att se om dom sitter ned vid datorn och inte är där vi brukar utför praktiskta uppgifter (vi har även admin och det kan man göra i en kontorsdel).

Eller om personen helt enkelt bara tar ett andetag.
    Det är en person som talar om för chefen när folk kommer och går för att fjäska en person som kommit långt främst pga kön.

Men så har det allid varit på alla företag jag arbett på det finns skrivna regler men det finns dom som kan göra som dom vill och man ser genom fingrarna.

Svar på tråden Arbetar alla som kommer och går tidigt?