Linnie skrev 2021-08-29 21:39:31 följande:
Bara läst ts!
Verkar som att tjänstemän och kontorsjobbare på vissa ställen kan lata sej rejält om det går till som du beskriver?
Verkar lyx att bara ha flextid.
Men områdeschef, avdelningschef etc. måste väl ändå hålla koll på allas prestationer även om de får jobba mer fritt? Att arbetet blir gjort inom rimlig tid?
Jag jobbar inom vård och där är det arbete hela tiden på bestämda tider. Kollegorna skulle ju undra om mina patienter inte fick hjälp för att jag är och duschar..
Vore nog skäl för en rejäl varning!
Så här ett år senar så kan i konstatera att inget har förändrats, dom har varit på en del som dyker in en kvar senare att dom inte gör sina tider, frågar hur ofta å länge dom sitter vid skrivbordet.
Medans en del andra som arbetar md samma sak kan komma och gå som dom vill.
Rätt komisk när man är där 8 och personen som kommer in 8:15-8:30 går 16:45 eller tar samma buss hem som mig.
En som alltid kommer vid 8:15 går ofta med 16:45 -17 aldrig sett han sitta senare.
och han sitter 2 platsr från chefen...dom känner varandra sedan länge och är man inte med i den här ryggdunkarklubben så verkar det vara andra regler som gäller.
Då är dom på folk om allt , kan säga att någon klev in 3 minuter över 8 gå förbi deras skrivbord för att se om dom sitter ned vid datorn och inte är där vi brukar utför praktiskta uppgifter (vi har även admin och det kan man göra i en kontorsdel).
Eller om personen helt enkelt bara tar ett andetag.
Det är en person som talar om för chefen när folk kommer och går för att fjäska en person som kommit långt främst pga kön.
Men så har det allid varit på alla företag jag arbett på det finns skrivna regler men det finns dom som kan göra som dom vill och man ser genom fingrarna.