• Sessie82

6 åring samlar skräp i smyg..

Hej !

Vet inte vad jag ska göra...om jag ens ska göra något?

Men våran snart 7 åriga son har ett par år samlat på skräp i smyg. Hittar ibland saker i hans jack/byx fickor som han plockat från tex skolgården eller vid utelek med grannar på gatan.

Kan hitta allt från trasig reflex , vit liten plastpåse , sked, liten glödlampa , ett timontej grässtrå , liten pinne , kolbit, nått plastsnöre...Ja typ sådana skit saker.

Vi har vart på han jätte många ggr om att INTE plocka upp skräp. Man vet aldrig vem som tagit i det. Som tex en tesked han hitta. Gud vet vem som haft den i munnen.

Han verkar inte förstå..

Han är annars en smart kille !

Men skräp...och att smyga med det. Det måste innebära att han vet att det är fel va ?

• Svar på tråden 6 åring samlar skräp i smyg..
  • Drottningen1970
    Sessie82 skrev 2021-08-28 21:55:00 följande:

Ja jo...Ska prata med han imorn. Jag hittade 3 skräp saker i hans jacka. Slängde dom. Men kom på sen att jag borde stoppa tillbax i fickan och istället prata med han om det. Fråga hur han tänker. Om han förstår bad som är skräp och inte.

Han samlar även på stenar och pinnar ????

Ja sexåringar samlar pinnar och stenar.

Man skulle kunna tro att du aldrig träffat ett enda barn förut.

Låt för guds skull barnet vara barn..
  • Ellie
    Sessie82 skrev 2021-08-28 22:23:46 följande:
    Tack. Behöver höra detta. Kom liksom inte ut en handbok samtidigt som barnet där de står vad som är rätt och fel och när man borde va orolig osv.
    Det som satt igång dessa tankar är efter jag läste att barn med ocd kan samla på tex skräp. Vi misstänker redan art han har tips i perioder. Allt från extrem harklingar , tror att de blåser i hans ögon , att dl ska ramla ut , när han va 4 år hade han några månader så han trodde han va kiss nödig 5 ggr I kvarten. Va så illa att han hade ångest och grät på toa fär han tyckte de va så jobbigt. Fick ha han hemma från förskolan ett tag.

Bara läste att tics och och brukar gå hand i hand.
    Det är helt normalt att samla på allt möjligt i den åldern. Min 6-åring har en sten-samling, en pinn-samling, och en samling för "fina saker" (pärlor, ekollon, kastanjer, glittrigt papper, någon liten leksak, nyckelring, reflex....) som hon hittat ute.

Alla barn samlar. Det finns ingen som helst risk att ditt barn skulle bli sjukt av att ta i en gammal sked, även om det dröjer länge tills nästa gång han tvättar händerna. Du behöver inte oroa dig alls.

Det bästa är kanske att ni hittar någon gammal skokartong eller liknande och gör till skattkista? Då kan barnet lägga alla sina saker där, och du kan kolla om det finns saker att kasta (tex batterier) eller diska (som en sked). Hans vilja att samla blir inte mindre för att du skäller.

Den perioden när han var extra kissnödig antar jag att ni kollade så han inte hade urinvägsinfektion?

Skulle han ha neurotypiska besvär på riktigt (som sagt alla barn samlar och har olika idéer för sig), så försvinner inte de problemen av tjat eller skäll. Låt honom vara som han är, och utred om det är mycket ni tycker är märkligt (utöver samlandet som är helt normalt).
  • Hyllemor

Många barn i den åldern samlar på "skräp." Jag har en bok hemma om råd till föräldrar från 1938 som tar upp den här saken, så det har varit allmänt känt länge. Mänskligheten hade inte överlevt om inte barn i 6-9-årsåldern hade samlat på saker. Det är helt enkelt en instinkt, ett nedärvt beteende, som din pojke sysslar med. Om han hade levt på stenåldern så hade han samlat pinnar till brasan, nötter och bär att äta och så vidare. Nu lever vi på 2000-talet och behöver inte samla sådana saker, men att han samlar kan varken han eller ni göra någonting åt. Det är bara så.

Vi har också en samlande pojke. Vi har löst det genom flera steg:

- Skräp: cigaretter, gammalt godispapper och burkar som man hittar på marken och så vidare, får man INTE samla på.

- Pinnar: läggs i "pinnhögen" i trädgården. Innan vi hade trädgård så hade vi en papperskorg i hallen i lägenheten för det. Den var lätt att ställa in i ett förråd om vi väntade besök. Är papperskorgen full, så måste han ta bort en pinne för att lägga till en ny.

- Stenar: stenar läggs i ytterfacket till skolväskan - inte i fickorna, eftersom de går sönder när man har 5 kilo sten på sig. Om väskan är för tung, så väljer man ut de finaste stenarna och lägger i skokartongen under sängen. Det här lyckades vi till slut fasa ut helt genom att sätta upp en hylla på väggen och låta honom samla på billiga halvädelstenar. 

- Ekollon, bokollon, nypon och kastanjer har en egen plats i fina askar under sängen. Han tar fram dem ibland och radar upp dem. För att vi inte ska trampa på dem så har vi valt ut fönsterbrädan som en bra plats för "fina" rader av naturmaterial.

Rent allmänt har vi fått "skräpsamlandet" att gå ned rejält genom att uppmuntra annat samlande. Till slut fastnade han för - bortsett från halvädelstenssamlingen - att samla på legogubbar. Vi satte upp en hylla på väggen med "legotejp" på där han ställer de finaste legogubbarna. De står mest där, men han tycker mycket om att prata om och titta på dem. Den samlingen är han som mest stolt över.

Under de senaste halvåret har han velat samla legomodeller som han har byggt. Den nöten är knepigare att knäcka eftersom han har ett väldigt rum. Hittills kör vi en "museidag" då och då, då han får ställa alla legomodeller på matbordet och skriva lappar kring vad de heter och ha en "guidad visning" med oss föräldrar, som på ett museum. Vi börjar tröttna på det, så där måste vi hitta en bättre lösning.

• Sessie82
    Ellie skrev 2021-08-28 23:48:37 följande:

Det är helt normalt att samla på allt möjligt i den åldern. Min 6-åring har en sten-samling, en pinn-samling, och en samling för "fina saker" (pärlor, ekollon, kastanjer, glittrigt papper, någon liten leksak, nyckelring, reflex....) som hon hittat ute.

Alla barn samlar. Det finns ingen som helst risk att ditt barn skulle bli sjukt av att ta i en gammal sked, även om det dröjer länge tills nästa gång han tvättar händerna. Du behöver inte oroa dig alls.

Det bästa är kanske att ni hittar någon gammal skokartong eller liknande och gör till skattkista? Då kan barnet lägga alla sina saker där, och du kan kolla om det finns saker att kasta (tex batterier) eller diska (som en sked). Hans vilja att samla blir inte mindre för att du skäller.

Den perioden när han var extra kissnödig antar jag att ni kollade så han inte hade urinvägsinfektion?

Skulle han ha neurotypiska besvär på riktigt (som sagt alla barn samlar och har olika idéer för sig), så försvinner inte de problemen av tjat eller skäll. Låt honom vara som han är, och utred om det är mycket ni tycker är märkligt (utöver samlandet som är helt normalt).

Självklart va vi och tog prover hos läkaren. De va de första vi gjorde :)

Vi kom fram till att kissandet va en tics oxå. De va den längsta perioden av hans tics. Och vi har kommit fram till vad som triggar och vi ska aldrig mer dit.

Tack så mycket för ditt svar :) Jag behöver höra sånt:)
  • Sessie82
    Hyllemor skrev 2021-08-29 01:55:16 följande:

Många barn i den åldern samlar på "skräp." Jag har en bok hemma om råd till föräldrar från 1938 som tar upp den här saken, så det har varit allmänt känt länge. Mänskligheten hade inte överlevt om inte barn i 6-9-årsåldern hade samlat på saker. Det är helt enkelt en instinkt, ett nedärvt beteende, som din pojke sysslar med. Om han hade levt på stenåldern så hade han samlat pinnar till brasan, nötter och bär att äta och så vidare. Nu lever vi på 2000-talet och behöver inte samla sådana saker, men att han samlar kan varken han eller ni göra någonting åt. Det är bara så.

Vi har också en samlande pojke. Vi har löst det genom flera steg:

- Skräp: cigaretter, gammalt godispapper och burkar som man hittar på marken och så vidare, får man INTE samla på.

- Pinnar: läggs i "pinnhögen" i trädgården. Innan vi hade trädgård så hade vi en papperskorg i hallen i lägenheten för det. Den var lätt att ställa in i ett förråd om vi väntade besök. Är papperskorgen full, så måste han ta bort en pinne för att lägga till en ny.

- Stenar: stenar läggs i ytterfacket till skolväskan - inte i fickorna, eftersom de går sönder när man har 5 kilo sten på sig. Om väskan är för tung, så väljer man ut de finaste stenarna och lägger i skokartongen under sängen. Det här lyckades vi till slut fasa ut helt genom att sätta upp en hylla på väggen och låta honom samla på billiga halvädelstenar. 

- Ekollon, bokollon, nypon och kastanjer har en egen plats i fina askar under sängen. Han tar fram dem ibland och radar upp dem. För att vi inte ska trampa på dem så har vi valt ut fönsterbrädan som en bra plats för "fina" rader av naturmaterial.

Rent allmänt har vi fått "skräpsamlandet" att gå ned rejält genom att uppmuntra annat samlande. Till slut fastnade han för - bortsett från halvädelstenssamlingen - att samla på legogubbar. Vi satte upp en hylla på väggen med "legotejp" på där han ställer de finaste legogubbarna. De står mest där, men han tycker mycket om att prata om och titta på dem. Den samlingen är han som mest stolt över.

Under de senaste halvåret har han velat samla legomodeller som han har byggt. Den nöten är knepigare att knäcka eftersom han har ett väldigt rum. Hittills kör vi en "museidag" då och då, då han får ställa alla legomodeller på matbordet och skriva lappar kring vad de heter och ha en "guidad visning" med oss föräldrar, som på ett museum. Vi börjar tröttna på det, så där måste vi hitta en bättre lösning.

Tack så jättemycket för ditt svar ! De bästa ja kunde läsa så här på morgonkvisten :)
  • Jemp
    Sessie82 skrev 2021-08-28 21:25:05 följande:

Hej !

Vet inte vad jag ska göra...om jag ens ska göra något?

Men våran snart 7 åriga son har ett par år samlat på skräp i smyg. Hittar ibland saker i hans jack/byx fickor som han plockat från tex skolgården eller vid utelek med grannar på gatan.

Kan hitta allt från trasig reflex , vit liten plastpåse , sked, liten glödlampa , ett timontej grässtrå , liten pinne , kolbit, nått plastsnöre...Ja typ sådana skit saker.

Vi har vart på han jätte många ggr om att INTE plocka upp skräp. Man vet aldrig vem som tagit i det. Som tex en tesked han hitta. Gud vet vem som haft den i munnen.

Han verkar inte förstå..

Han är annars en smart kille !

Men skräp...och att smyga med det. Det måste innebära att han vet att det är fel va ?

De diskuterar säkerligen skräp i naturen på förskolan/skolan. Ta med lämpliga handskar och en påse och gå ut och samla gemensamt.

Håller med om att det inte är konstigt alls.
  • Räkan77

Har du pratat med någon professionell kring vilket förhållningssätt som du kan ha kring ditt barn? Du låter lite osäker (vilket är fullt naturligt) och att då lyssna på olika poddar varje dag kan bli kontraproduktivt. Många som har poddar är inte experter men uttalar sig väldigt bestämt och kategoriskt kring massor av områden och man kan lätt få uppfattningen att de har rätt.

Min upplevelse är att professionella har ett betydligt mer avslappnat förhållningssätt till barn olikheter, men är bra på att identifiera sånt som avviker och som barnet kan behöva hjälp med. Så mitt tips är att få en samtalstid för föräldrastöd.

• Sessie82
    Räkan77 skrev 2021-08-29 07:36:02 följande:

Har du pratat med någon professionell kring vilket förhållningssätt som du kan ha kring ditt barn? Du låter lite osäker (vilket är fullt naturligt) och att då lyssna på olika poddar varje dag kan bli kontraproduktivt. Många som har poddar är inte experter men uttalar sig väldigt bestämt och kategoriskt kring massor av områden och man kan lätt få uppfattningen att de har rätt.

Min upplevelse är att professionella har ett betydligt mer avslappnat förhållningssätt till barn olikheter, men är bra på att identifiera sånt som avviker och som barnet kan behöva hjälp med. Så mitt tips är att få en samtalstid för föräldrastöd.

Jag lyssnar bara på poddar med utbildade barnpsykolog, barnläkare och annat utbildad folk med barn :)

Det jobbiga med mig. Är att jag glömmer allt jag lyssnar på. Hatar det. Kan lyssna hela dagarna. Men en bråkdel går in i mitt huvud.

Osäker är jag absolut. Eller egentligen inte. Är nog rätt säker på min fostran. Men min man är extremt osäker. Och det kan lätt smittas av på mig. Han är på han om diverse saker. Det är för han som han knappt fick ha pinnsamling. Medans jag tycker det är en självklarhet.

Jag vill göra allt rätt :(
  • Magical
    Sessie82 skrev 2021-08-28 21:55:00 följande:
    Ja jo...Ska prata med han imorn. Jag hittade 3 skräp saker i hans jacka. Slängde dom. Men kom på sen att jag borde stoppa tillbax i fickan och istället prata med han om det. Fråga hur han tänker. Om han förstår bad som är skräp och inte.

Han samlar även på stenar och pinnar ????
    När jag var barn samlade jag på stenar, pinnar, snäckor, gamla glasspinnar, fågelfjädrar - ja en massa saker. Jag sorterade och systematiserade, la det i olika lådor osv. Mina föräldrar lät mig hållas. Jag är väl en sorterande person helt enkelt. 

Jag kan som vuxen tänka tillbaka på mitt samlande och fundera på varför det var så viktigt för mig. Jag minns att jag tyckte att det var jättekul, faktiskt! Det var en av alla lekar jag gillade. Som utbildad pedagog tänker jag att det säkert var ett sätt för mig att förstå världen, att fatta hur saker hänger ihop. Jag lekte mycket med sakerna också: byggde hus av stenarna (innan jag sorterade dem i storleksordning), glasspinnarna blev staket till mina små plasthästar och kossor. Snäckor som jag hittade ute i naturen sorterade jag efter färg. (Jag samlade på mycket mer men jag tror det här räcker som exempel. Idag som vuxen samlar jag i princip inte på nåt)

Om nu inte din som alls gör så här utan just bara plocka upp och gömmer, så är det förstås inte helt sunt. Förklara att han visst kan spara på vissa saker men då får han ha det någonstans (inte i fickorna, en tex i en låda), och att han så klart inte ska plocka upp använda tuggummin osv. Påvisa exempel på sånt han kan få ta (som stenar).
    Är det just skräp han vill ta upp så får ni förklara att det ska slängas i soptunnan. Jag funderar på om de i skolan har pratat mycket om att man inet ska slänga skräp i naturen, gärna plocka upp om de ser skräp, sopsortera, hjälpa klimatet osv. Kan det vara sådant som gjort att han "måste" ta upp skräp? Han kanske mår bra av att hjälpa till, men han vet inte hur han sedan ska ta hand om det han stoppat fickan? Han kanske behöver hjälp med detta. Det kanske kan vara ett kul projekt för honom - sopsortera och hjälpa till? 
  • Magical

Du kan hälsa din osäkra man att barn måste få samla/leka osv. Det är absolut inget fel/farligt/dumt att samla på pinnar. Läs på om lekens betydelse för barn så kanske ni kan plocka upp inte bra tankar. 

Svar på tråden 6 åring samlar skräp i smyg..