Sessie82 skrev 2021-08-28 22:23:46 följande:
Tack. Behöver höra detta. Kom liksom inte ut en handbok samtidigt som barnet där de står vad som är rätt och fel och när man borde va orolig osv.
Det som satt igång dessa tankar är efter jag läste att barn med ocd kan samla på tex skräp. Vi misstänker redan art han har tips i perioder. Allt från extrem harklingar , tror att de blåser i hans ögon , att dl ska ramla ut , när han va 4 år hade han några månader så han trodde han va kiss nödig 5 ggr I kvarten. Va så illa att han hade ångest och grät på toa fär han tyckte de va så jobbigt. Fick ha han hemma från förskolan ett tag.
Bara läste att tics och och brukar gå hand i hand.
Det är helt normalt att samla på allt möjligt i den åldern. Min 6-åring har en sten-samling, en pinn-samling, och en samling för "fina saker" (pärlor, ekollon, kastanjer, glittrigt papper, någon liten leksak, nyckelring, reflex....) som hon hittat ute.
Alla barn samlar. Det finns ingen som helst risk att ditt barn skulle bli sjukt av att ta i en gammal sked, även om det dröjer länge tills nästa gång han tvättar händerna. Du behöver inte oroa dig alls.
Det bästa är kanske att ni hittar någon gammal skokartong eller liknande och gör till skattkista? Då kan barnet lägga alla sina saker där, och du kan kolla om det finns saker att kasta (tex batterier) eller diska (som en sked). Hans vilja att samla blir inte mindre för att du skäller.
Den perioden när han var extra kissnödig antar jag att ni kollade så han inte hade urinvägsinfektion?
Skulle han ha neurotypiska besvär på riktigt (som sagt alla barn samlar och har olika idéer för sig), så försvinner inte de problemen av tjat eller skäll. Låt honom vara som han är, och utred om det är mycket ni tycker är märkligt (utöver samlandet som är helt normalt).