• mson

Separation med villa och många barn

Jag och min sambo har sedan två veckor tillbaka gjort slut. Vi har 6 hemmaboende barn mellan 1-14 år.

Vi är båda överens om att gå skilda vägar och jag sover i egen säng på övervåningen för närvarande.

Vi har en relativt stor villa som vi båda står som delägare på.

Vi hade tänkt ha 3 barn var hemmaboende, och att vi någon gång ibland skiftar dem.

Hon vill dock inte flytta till egen lägenhet då hon påstår att hon inte kommer klara sig själv i en lägenhet.

Hon blir arg när det ens kommer på tal och säger att jag "försöker kasta ut henne". Oavsett vilka argument jag kommer med. Argument jag kör med är bland annat att det är en lång process och att vi måste åtminstone börja planera för det, ta in en mäklare osv, och att det inte betyder att hon ska flytta imorgon.

Hon säger att hon inte vill flytta förrän hon blivit ihop med någon ny som hon kan flytta in hos, då hon inte vill bo ensam.

Det är en ohållbar situation då vi fungerar mycket dåligt med varandra och barnen blir lidande och kommer i kläm.

Vad jag kunnat läsa mig till, så kan man som delägare enbart genom att gå till tingsrätten, tvinga fram en försäljning av fastigheten och då på en exekutiv auktion (eller något i den stilen) vilket dessutom inte brukar ge lika mycket i försäljningspris.

Det allra bästa är ju dock om vi kom överens om detta och trots allt fortsätter att vara vänner för barnens skull. Därför är tingsrätten något jag enbart vill använda i absoluta nödfall.

Har ni några tips på hur jag kan gå till väga?. Vad kan jag säga för att övertyga, motivera eller få henne på andra tankar?. Värt att tillägga är att hon är arbetslös, och därför inte har någon inkomst. Sannolikheten är stor att hon får leva på socialbidrag och bostadsbidrag ett bra tag framöver då hon heller aldrig jobbat i hela sitt liv trots att hon är 34 år gammal.

Hon flyttade direkt från sin pappa till mig och har aldrig haft eget boende varför detta skrämmer henne något enormt. Jag har skött allt vad gäller boendet, hyra m.m. under alla år, varför hon inte har någon koll på detta heller.

Hon har också asperger syndrom vilket gör förändringar och dylikt väldigt svårt. Hon vill gärna ha allt som hon är van vid.

För övrigt är hon extremt obenägen att söka hjälp från tex en psykolog eller kurator. När jag nämner det blir hon rasande.

• Svar på tråden Separation med villa och många barn
  • mson
    Anonym (H) skrev 2021-08-29 11:19:28 följande:

Är inte det här en repris? Vad har ändrats från förra tråden?

Gamla tråden var väldigt lång, och sen är det ju en helt annan frågeställning än den ursprungligen handlade om. Detta är mer en ren praktisk fråga gällande boendet osv.. kändes som det behövdes en ny tråd.
  • mson
    Anonym (pppp) skrev 2021-08-29 14:38:02 följande:

Du har ju fått hundratals svar i den andra tråden, räcker inte den. Ingen kan komma med något nytt eftersom inget är nytt i er situation! 

Ni ska väl ändå inte dela upp barnen på det sättet - du dömer i så fall tre av barnen till undermåligt boende om de bor hos mamman (eftersom du tydligt i tidigare tråd berättat om allt hon inte klarar av)

Ta hjälp av jurist med husfrågan, sen tar du även hjälp av densamma med att dela upp allt, samt vårdnadstvist runt barnens boende osv - du, men främst barnen - behöver professionellt stöd i detta! 

Det stora problemet idag är att hon inte hanterar 6 barn och ett stort hus med alla sysslor som krävs. Barn i sig har hon inga större bekymmer med i sig. Min tanke är att med en mindre lägenhet med minimalt underhåll, enbart 3 barn och sen på det regelbundet boendestöd som hjälper henne planera vardagen så tror jag det fungerar. Alternativet, att jag ska ta ensam vårdnad om alla barnen lär ju inte bli lätt, plus det att hon hade troligtvis tagit livet av sig eller nåt.
  • mson
    Anonym (...) skrev 2021-08-29 10:34:50 följande:

Skaffa en lägenhet och flytta själv. Det är ju lättare än att tvinga henne att flytta.

Hade jag haft tillräckligt med pengar för en extra hyra med alla de kostnader som uppstår så hade jag lätt gjort det. Är ju inte direkt så att hon kan stå för husets kostnader själv.
  • mson

Man får inget bostadsbidrag för en villa som man är delägare i tillsammans med någon annan. Faktum med att försäkringskassan klassar det som att man fortfarande är sambos då, trots att man inte bor ihop. Nä det hade blivit att jag fått stå för avbetalning och driftkostnader för hela huset. Som delägare är jag ju solidariskt betalningsansvarig. Det handlar om minst 10.000 i ökade månadskostnader, så det går ju inte att köra med att det är hennes problem heller. det har jag definitivt inte råd med.

• mson
    Anonym (...) skrev 2021-08-30 15:15:09 följande:

Fast hur har du råd att köpa ut henne om du inte har råd med en egen liten lägenhet? 

Även om hon inte får bostadsbidrag måste hon få rätt mycket i barnbidrag, flerbarnstillägg och underhåll. Det borde täcka boende och matkostnader.

Huset är värt  mer nu än när vi köpte det. gissar på uppemot 50% ökning i värdet. vi har dessutom helt nyrenoverat kök m.m.. 

Min tanke är att värdera om huset,  ta nytt lån i enbart mitt egna namn och med ett lån motsvarande det nya värdet.   Det som blir över på lånet, används för att betala hennes andel av vinsten...  ingen ekonom så jag är inte expert på exakt hur det ska gå till, men visst borde det gå att göra så ?  

Nej, hon får inte tillräckligt för att bo i huset själv.   Underhåll får hon ju inte om vi tar 3 barn var. då ger vi varandra lika mycket underhåll, det tar ju helt enkelt bara ut varandra..   och barnbidragen/flerbarnstillägget delar vi ju också på då vi har 3 var.  så hon får maximalt 6000 med flerbarnstillägget vilket bara täcker halva boendekostnaden med lån, el, soptömning, v/a, fiber, tv, sotare o.s.v... 
  • mson
    Fiona M skrev 2021-08-30 15:06:34 följande:

Vilka barn ska du offra att bo med exet?

Du skrev i din andra tråd att er unga tonåring redan tar större ansvar än mamman, tycker du det är schysst att lägga mer på barnen!

Dags att steppa upp nu.

Du får ta alla barnen, hon får umgänge, och boendet får du lösa.

Hur tänkte du nu?, om alla 6 barn bor enbart med mig, så blir det väl  knappast mindre ansvar tonåringen får ta, med en mindre vuxen i huset dvs. dessutom kommer hon inte alls bra med sin mamma. hon vill flytta så fort som möjligt.
  • mson
    Fiona M skrev 2021-08-30 16:45:17 följande:
    Eh? Du vill väl att barnen får det BÄTTRE? När du nu (efter så många år?) är medveten om hur dåligt ditt ex fungerar gör du väl nåt åt det, eller hur?

Vad menar du förresten, ?flytta?? Vardå? Hon ser inte dig som en trygghet heller? Då har du verkligen misslyckats som förälder.

Igen, vilka barn tänker du offra så de ska må som tonåringen?
    Jo, man att ersätta 1 fungerande förälder + en dåligt fungerande förälder med enbart en fungerande förälder, med i övrigt samma förutsättningar. hur gör det saken bättre för vad man hinner med och orkar i hemmet?.  

Nej du missförstår mig, tonåringen vill flytta MED MIG, bort från sin mamma. hon är klarsynt nog att förstå hur stora problem det är med henne, men hon vill inte bo med alla 6 barn, för hon vet att hon kommer få fortsätta ta orimligt ansvar, då hon vet att 6 barn med 1 vuxen kommer innebära massa barnpassning.. för oavsett måste jag ju handla, duscha, lämna barn på dagis/skola o.s.v... och jag är bara en person, och kan omöjligt vara överallt samtidigt. 

Om min tonåring hade fått bestämma själv, så hade hon alltså själv velat flytta med mig + 2 av de andra barnen, till en egen lya. och att mamman får ta de andra 3 barnen i en egen lägenhet. 
  • mson
    Anonym (X) skrev 2021-08-30 16:26:49 följande:
    Hur tänker du?

Säg att ni köpte huset för 2 miljoner, nu är det värt 3.

Du ska höja lånet en miljon och ge henne 1,5 miljoner?
    Om vi pratar riktiga summor.   

Huset kostade ca 1 Miljon, är sannolikligen värd 1,5 idag.   

det blir alltså en vinst på 500.000,  skatt på vinsten blir 30% på 73% av vinsten,   
    alltså lite drygt 110.000.

det blir alltså 195.000 jag ska köpa ut henne för + ev inbetald kontantinsats vid köpet av huset och dylikt. 

Alltså tar jag ett nytt lån på  huset på 1,2  Miljoner  och hon får  de ~200.000  

Borde inte det gå att köpa ut henne på det viset?
  • mson
    mson skrev 2021-08-30 17:14:50 följande:
    Om vi pratar riktiga summor.   

Huset kostade ca 1 Miljon, är sannolikligen värd 1,5 idag.   

det blir alltså en vinst på 500.000,  skatt på vinsten blir 30% på 73% av vinsten,   
    alltså lite drygt 110.000.

det blir alltså 195.000 jag ska köpa ut henne för + ev inbetald kontantinsats vid köpet av huset och dylikt. 

Alltså tar jag ett nytt lån på  huset på 1,2  Miljoner  och hon får  de ~200.000  

Borde inte det gå att köpa ut henne på det viset?
    Observera att det var en väldigt kladdig uträkning, hoppas du är med på vad jag menar åtminstone..   ~200.000   plus hälften av inköpspriset som idag inte täcks av lån (kontantinsats o dylikt)
Svar på tråden Separation med villa och många barn