• mson

Separation med villa och många barn

Jag och min sambo har sedan två veckor tillbaka gjort slut. Vi har 6 hemmaboende barn mellan 1-14 år.

Vi är båda överens om att gå skilda vägar och jag sover i egen säng på övervåningen för närvarande.

Vi har en relativt stor villa som vi båda står som delägare på.

Vi hade tänkt ha 3 barn var hemmaboende, och att vi någon gång ibland skiftar dem.

Hon vill dock inte flytta till egen lägenhet då hon påstår att hon inte kommer klara sig själv i en lägenhet.

Hon blir arg när det ens kommer på tal och säger att jag "försöker kasta ut henne". Oavsett vilka argument jag kommer med. Argument jag kör med är bland annat att det är en lång process och att vi måste åtminstone börja planera för det, ta in en mäklare osv, och att det inte betyder att hon ska flytta imorgon.

Hon säger att hon inte vill flytta förrän hon blivit ihop med någon ny som hon kan flytta in hos, då hon inte vill bo ensam.

Det är en ohållbar situation då vi fungerar mycket dåligt med varandra och barnen blir lidande och kommer i kläm.

Vad jag kunnat läsa mig till, så kan man som delägare enbart genom att gå till tingsrätten, tvinga fram en försäljning av fastigheten och då på en exekutiv auktion (eller något i den stilen) vilket dessutom inte brukar ge lika mycket i försäljningspris.

Det allra bästa är ju dock om vi kom överens om detta och trots allt fortsätter att vara vänner för barnens skull. Därför är tingsrätten något jag enbart vill använda i absoluta nödfall.

Har ni några tips på hur jag kan gå till väga?. Vad kan jag säga för att övertyga, motivera eller få henne på andra tankar?. Värt att tillägga är att hon är arbetslös, och därför inte har någon inkomst. Sannolikheten är stor att hon får leva på socialbidrag och bostadsbidrag ett bra tag framöver då hon heller aldrig jobbat i hela sitt liv trots att hon är 34 år gammal.

Hon flyttade direkt från sin pappa till mig och har aldrig haft eget boende varför detta skrämmer henne något enormt. Jag har skött allt vad gäller boendet, hyra m.m. under alla år, varför hon inte har någon koll på detta heller.

Hon har också asperger syndrom vilket gör förändringar och dylikt väldigt svårt. Hon vill gärna ha allt som hon är van vid.

För övrigt är hon extremt obenägen att söka hjälp från tex en psykolog eller kurator. När jag nämner det blir hon rasande.

• Svar på tråden Separation med villa och många barn
  • Anonym (fasa ut)

Skynda långsamt. Låt det ta lite tid. Bo borta 1 dag i veckan. Sen 2 dagar i veckan men inte efter varandra. Sen 2 dagar efter varandra, sen 3, 4.

Hon har fastnat i att vara barn och ha andra som tar hand om henne. Jag var likadan, fast inte hela vägen till 34 och man och barn. Det var faktiskt min man som fick mig att stå på egna ben, men det tog ett par år. Du står nog inte ut ett par år men du kanske kan fasa ut situationen och in henne i vuxenlivet på ett halvår eller så? Sluta långsamt och försiktigt att sköta hennes liv åt henne och uppmuntra henne till att sköta sitt liv själv. Men sätt ett slutdatum, och tala också om för henne vad det är du gör och när du inte längre kommer göra det. Då får hon tid på sig att växa och bli sin egen.

• Tow2Mater

Tånker något gruppboende for dem med apsbergers där hon kan få hjälp med att bli mer självständig.... Men då får väl du ta alla barnen....

• Anonym (Svår situation)

Om jag förstår dig rätt vill du ha tips om hur du ska göra för att kunna separera, har jag uppfattat era förutsättningar korrekt?

* du och din sambo har sex barn ( är de alla gemensamma?)

* din sambo har aldrig jobbat och har ingen utbildning utöver gymnasiet

* ni äger gemensamt ett hus - hur mycket blir kvar efter försäljning och lösande av lån?

Sedan funderar du över om ni kan dela upp barnens boende, om jag förstår dig rätt menar du tre barn var och sen mixar ni ibland? Är det rätt uppfattat?

Om ja, är det för att undvika att någon av er ska betala underhåll? Eller beror det på att syskonen (?) inte drar jämnt.

Har någon av er (helst bägge) föräldrar i närheten som kan hjälpa till både praktiskt och finansiellt?

???

Rent spontant tycker jag att ni behåller huset så att barnen har ett tryggt boende kombinerat med en liten lgh som ni föräldrar använder växelvis. Nu blir det alternativet kanske inte möjligt pga att din sambo har svårt att försörja sig (och sin del av barnens kostnader).

Varför inte kontakta socialförvaltningen för rådgivning.

• Anonym (...)

Skaffa en lägenhet och flytta själv. Det är ju lättare än att tvinga henne att flytta.

• Anonym (Em)

Har ni funderat på att behålla huset och bo där varannan vecka? Hyr en liten etta där man kan övernatta så turas ni om. Låter kämpigt att få ihop det med sex barn.

• Anonym (H)

Är inte det här en repris? Vad har ändrats från förra tråden?

• Anonym (pppp)

Du har ju fått hundratals svar i den andra tråden, räcker inte den. Ingen kan komma med något nytt eftersom inget är nytt i er situation! 

Ni ska väl ändå inte dela upp barnen på det sättet - du dömer i så fall tre av barnen till undermåligt boende om de bor hos mamman (eftersom du tydligt i tidigare tråd berättat om allt hon inte klarar av)

Ta hjälp av jurist med husfrågan, sen tar du även hjälp av densamma med att dela upp allt, samt vårdnadstvist runt barnens boende osv - du, men främst barnen - behöver professionellt stöd i detta! 

• mson
    Anonym (H) skrev 2021-08-29 11:19:28 följande:

Är inte det här en repris? Vad har ändrats från förra tråden?

Gamla tråden var väldigt lång, och sen är det ju en helt annan frågeställning än den ursprungligen handlade om. Detta är mer en ren praktisk fråga gällande boendet osv.. kändes som det behövdes en ny tråd.
  • mson
    Anonym (pppp) skrev 2021-08-29 14:38:02 följande:

Du har ju fått hundratals svar i den andra tråden, räcker inte den. Ingen kan komma med något nytt eftersom inget är nytt i er situation! 

Ni ska väl ändå inte dela upp barnen på det sättet - du dömer i så fall tre av barnen till undermåligt boende om de bor hos mamman (eftersom du tydligt i tidigare tråd berättat om allt hon inte klarar av)

Ta hjälp av jurist med husfrågan, sen tar du även hjälp av densamma med att dela upp allt, samt vårdnadstvist runt barnens boende osv - du, men främst barnen - behöver professionellt stöd i detta! 

Det stora problemet idag är att hon inte hanterar 6 barn och ett stort hus med alla sysslor som krävs. Barn i sig har hon inga större bekymmer med i sig. Min tanke är att med en mindre lägenhet med minimalt underhåll, enbart 3 barn och sen på det regelbundet boendestöd som hjälper henne planera vardagen så tror jag det fungerar. Alternativet, att jag ska ta ensam vårdnad om alla barnen lär ju inte bli lätt, plus det att hon hade troligtvis tagit livet av sig eller nåt.
  • mson
    Anonym (...) skrev 2021-08-29 10:34:50 följande:

Skaffa en lägenhet och flytta själv. Det är ju lättare än att tvinga henne att flytta.

Hade jag haft tillräckligt med pengar för en extra hyra med alla de kostnader som uppstår så hade jag lätt gjort det. Är ju inte direkt så att hon kan stå för husets kostnader själv.
Svar på tråden Separation med villa och många barn