• Anonym (pppp)

Separation med villa och många barn

Du har ju fått hundratals svar i den andra tråden, räcker inte den. Ingen kan komma med något nytt eftersom inget är nytt i er situation! 

Ni ska väl ändå inte dela upp barnen på det sättet - du dömer i så fall tre av barnen till undermåligt boende om de bor hos mamman (eftersom du tydligt i tidigare tråd berättat om allt hon inte klarar av)

Ta hjälp av jurist med husfrågan, sen tar du även hjälp av densamma med att dela upp allt, samt vårdnadstvist runt barnens boende osv - du, men främst barnen - behöver professionellt stöd i detta! 

• Anonym (pppp)
    mson skrev 2021-08-30 11:57:30 följande:
    Det stora problemet idag är att hon inte hanterar 6 barn och ett stort hus med alla sysslor som krävs. Barn i sig har hon inga större bekymmer med i sig. Min tanke är att med en mindre lägenhet med minimalt underhåll, enbart 3 barn och sen på det regelbundet boendestöd som hjälper henne planera vardagen så tror jag det fungerar. Alternativet, att jag ska ta ensam vårdnad om alla barnen lär ju inte bli lätt, plus det att hon hade troligtvis tagit livet av sig eller nåt.
    Så inget nytt alltså. 

Ja det är en extremt komplex situation men det enda raka någon kan säga är att DU måste vara den vuxne i detta och prioritera barnen! Ta all hjälp utifrån du kan, soc, advokater, kanske avlastningsfamilj periodvis runt barnen osv.  

Vad gäller mamman är hon en vuxen person och HON behöver ta hjälp för sig själv. Vägrar hon lyssna på dig så kan du inte göra mer än att försöka rädda barnen och dig. Så länge hon inte är omyndigförklarad är det så att hon måste välja att ta emot den hjälp som finns. 
    Men ring soc idag och berätta allt sen sist ni hade kontakt med dem. Mamman kan givetvis träffa barnen osv, men allt du skrivit i den först tråden visar  att hon inte är riktigt kapabel att ha ansvar för dem i tex en vecka i sträck. Du kan anställa en nanny kanske. 
  • Anonym (pppp)
    mson skrev 2021-09-03 10:40:08 följande:
    Jag förväntar mig att folk ska prata om hur man kan lösa situationen på bästa sätt för alla inblandade.
    "förväntar mig" - jasså du,du tror att den här sidan automatiskt bara ska lösa dina problem? Svårt ju när du vägrar att ens kommentera på riktigt vettiga förslag, och bara drar din litania igen och igen.
    Vi FÖRSTÅR att det är en otroligt svårt sits, men DU sJÄLV är den enda som kan skapa något bra av detta när ni väl är ute på andra sidan. Du MÅSTE ta hjälp av advokat, socialtjänst osv, för det behövs. Även om hon har många brister och diagnoser så verkar du själv inte helt tipp topp, eller hur jag ska uttrycka det. Ni behöver ALLA hjälp i den här familjen, oavsett hur allt slutar. HUR KAN DU INTE FÖRSTÅ DET? 

Det BÄSTA för alla inblandade vore att alla bara mådde bra och att fungerade men den lösningen existerar givetvis inte. Då får man ta den näst bästa lösningen. I den ingår att PRIORITERA BARNEN!  
    I dina inlägg skriver du egentligen ganska lite om barnen så jag tror ärligt talat att varken du eller hon är så bra på att ta hand om dem. Därför MÅSTE du kontakta utomstående instanser för att reda i allt detta. Tror du att era barn kommer tacka dig i vuxen ålder för att du (som den vettigare föräldern) inte gjorde mer i deras barndom? Tror du att de yngre kommer sen och tackar dig för att de fick leva i ett helvete med en mamma som knappt kan ta hand om sig själv och som dejtade man på man eftersom hon inte klarade av att behålla någon i längden?   osv. 

Du har det givetvis jättetungt för egen del just nu men det är ändå enbart DU som på något vis är kapabel att skapa något bättre av detta, men du klarar det inte själv. Det skulle ingen göra. Att du inte vill blanda in andra är barockt.
Svar på tråden Separation med villa och många barn