• Anonym (Meghan)

Separation med villa och många barn

mson skrev 2021-08-30 11:57:30 följande:
    Det stora problemet idag är att hon inte hanterar 6 barn och ett stort hus med alla sysslor som krävs. Barn i sig har hon inga större bekymmer med i sig. Min tanke är att med en mindre lägenhet med minimalt underhåll, enbart 3 barn och sen på det regelbundet boendestöd som hjälper henne planera vardagen så tror jag det fungerar. Alternativet, att jag ska ta ensam vårdnad om alla barnen lär ju inte bli lätt, plus det att hon hade troligtvis tagit livet av sig eller nåt.
    Det är din tanke, ja. Men familjerätten kommer nog inte se det så. 

Om hon har aspergers och saknar försörjning och möjlighet till försörjning ser de nog hellre att du får ensam vårdnad. Sedan får deras mamma träffa dem regelbundet, men att dela upp barn i en och samma familj på det sättet är inte att rekommendera. Barnen ska inte behöva splittras bara för att ni skiljer er. 
  • Anonym (Meghan)
    Anonym (N) skrev 2021-08-30 14:33:36 följande:
    Såklart ska det hoppa in nån elak jävel och trycka ner istället för att hjälpa.
    En del skulle säga att det är han som är elak som skaffar sex barn med en kvinna som inte kan ta hand om sig själv eller barnen eller ens sitt eget hem. Vem gör så mot sina egna barn? 
  • Anonym (Meghan)
    mson skrev 2021-09-01 13:05:22 följande:
    Det går ju för tusan inte vara ihop med någon som man inte har känslor för och som går en på nerverna i all evighet. Redan bott med henne utan känslor tillräckligt länge.

40 mg citalopram medicinerar man för att ens orka med ångesten det ger mig. Knappast bra för barnen.
    Jag är faktiskt benägen att hålla med (Elak). Du kanske inte kan lämna henne med sex barn som är omyndiga. När alla dessa barn du har skapat har flyttat ut ser livet annorlunda ut. 

Dina känslor och ditt mående kommer trots allt i andra hand. Barnens mamma verkar inte må så bra, hon heller. Det är en knepig sits ni har satt er i. 
  • Anonym (Meghan)
    mson skrev 2021-09-01 11:36:29 följande:
    Mäklare är redan bokad, två stycken. Den ena kommer på torsdag och den andra nästa måndag. Så fort jag fått huset värderat ska jag ta ett möte med banken för att gå igenom vilka alternativ som finns att antingen ta över lånet helt / köpa ut henne och stå på lånet själv eller sälja det och vad jag då kan köpa för nytt (något slags lånelöfte).

Jag är dock tyvärr övertygad om att jag inte får stå på huset själv eller något annat hus heller för den delen om jag skulle ha 6 hemmaboende barn. Banken räknar av 3500 för varje barn i sina uträkningar.. med 3 barn däremot hade det varit görbart... Så det är då mitt dilemma.
    Så du är villig att offra tre av dina barn för att kunna köpa ut henne? Allt detta skulle du ha tänkt på innan du skaffade de tre sista barnen. Man ska alltid tänka på att man kan bli helt ensam med samtliga barn man har om olyckan skulle vara framme. Därför ska man inte ha fler barn än man kan försörja ensam. 
    Jemp skrev 2021-09-01 11:43:28 följande:
    Ja det är ju ett dilemma att ta med banken. För sex barn har du ju redan. De får väl dela rum.

Kostnads/schablonmässigt bör det gå på ett ut? Har du ensamt boende om sex barn får du ju underhåll av mamman/fk på ca halva summan du nämner.
    Hur mycket underhåll får man av en person som inte har något jobb? Det blir lägsta möjliga. 
  • Anonym (Meghan)
    mson skrev 2021-09-02 12:53:50 följande:
    Hon är inte puckad. Hon är på en tonårings nivå gissningsvis. Förstår inte vuxensaker men förstår samvand
    Anonym (Oj) skrev 2021-09-02 12:46:55 följande:

Får jag ts fråga dig: hur kom det sig ni skaffade sex barn? Helt ärligt. Tyckte du att hon var kapabel till att sköta allt? Hem hus barn mm. Om det stämmer hon är så hjälplös som här står.

Jag bedömer inte att hon är så hjälplös som hon ger sken av. Hon förstår samband mellan handling och konsekvens. Hon är fullt fungerande i relation till barnen m.m. hon behöver dock hjälp att hitta struktur i livet med sina åtaganden, samt motivation att vilja lära sig vuxenlivet samt en hel del social träning. Hade hon bara tagit emot hjälp från tex boendestöd hade hon nog kunnat fungera med 3 barn i en liten lägenhet
    Du verkar fixerad vid detta att hon kan ta hand om tre barn själv och du ska ha tre barn. Man kan inte bara dela på en familj och lämna tre barn till en person som "inte förstår vuxensaker". Det är helt sjukt, det du planerar att göra. 

Du menar att hon är på en tonårings nivå. Då är hon ju förståndshandikappad ovanpå allt annat. Nää du, jag tycker du har ett visst ansvar för henne också. Jag vet att inte många håller med mig i detta, men du har som fullt fungerande vuxen man valt att sätta sex barn till världen med en handikappad person. Detta måste du ta till dig och inse. Du har haft ett större mandat i detta eftersom hon inte kan tänkas förstå vidden av att vara förälder till sex barn. 
  • Anonym (Meghan)
    mson skrev 2021-09-02 15:48:25 följande:
    Om man märker att ens barn mår psykiskt dåligt är det min skyldighet som förälder att lyssna och ta hänsyn till hennes känslor och problembeskrivning. Hon vill ha lugn och ro och mår dåligt av allt barnskrik och min sambos passivitet. Det gör knappast livet enklare för henne heller om jag skulle bli helt själv med dem allihop
    Men ett barn av sex kan inte diktera hur familjen ska delas upp...om hon mår dåligt av barnskrik får hon lära sig stå ut. Hon är ett av sex barn. Det är inte hennes fel, det är ju du och barnens mamma som har valt att skapa den här situationen. 

Du låter minst lika inkapabel som ditt ex. Helt uppåt väggarna.
  • Anonym (Meghan)
    Fiona M skrev 2021-09-02 15:50:21 följande:
    Så i 15 år har du trott det; hon har lurat dig, alternativt du har aldrig lärt känna henne så du märkt det?
    Eller så är det här en efterkonstruktion för att rättfärdiga ditt tänk att dela barnen med en som inte är kapabel att ge den omsorg en vuxen ska kunna.
    Jag börjar tro att det är något fel på dem båda två. 

Jag kan bara säga att jag tycker oerhört synd om barnen i den här familjen. 
  • Anonym (Meghan)
    mson skrev 2021-09-02 16:07:10 följande:
    Du vet mycket väl att det inte BARA är därför. Med 3 barn var har varje förälder mer tid över för barnen. Det blir lugnare och bättre för alla. Hur ska jag ens kunna handla med alla småbarn i affärer? Det blir kaos i vardagen och det mår definitivt inte barnen bra av.

Vill även poängtera att dörrarna alltid står öppna för barnen att komma och gå mellan föräldrarna när de helst vill.. mitt ex och jag kan agera barnvakter åt varandra när det behövs osv, för att underlätta för varandra om vi tex ska på dejt etc.
    På dejt? Är det verkligen det första du tänker på? 
    Det är klart man kan handla med sex barn, hur tror du alla andra som har sex barn gör? 

Så småbarnen ska vara hos mamman, för de är helt enkelt för jobbiga för dig och din 14-åriga mini-fru? Hon som sköter allt hemma? 
  • Anonym (Meghan)
    mson skrev 2021-09-03 10:40:08 följande:
    Jag förväntar mig att folk ska prata om hur man kan lösa situationen på bästa sätt för alla inblandade, inte att man ska få massa beskyllningar och elakheter mot sig.. situationen är ju som den är, alldeles oavsett hur pass mycket man tycker att det inte borde blivit så.  Ja jag har tidvis varit naiv, och feg, och inte vågat säga nej, och varit extremt medberoende utan att inse det osv osv.  men det tillhör historien.
    Precis som många andra som ställer frågor på Familjeliv verkar du ha en klar bild av vad du vill - du vill att ditt ex ska bo i en liten lägenhet med de tre yngsta barnen och du ska bo någon annanstans med de tre stora barnen. Alla inlägg som föreslår något annat har du inget intresse av. 

Du vill att de bitar som du själv har bidragit med ska sopas under mattan och nu handlar det bara om att ditt ex ska få stöd från utomstående så att hon kan ta hand om de tre yngsta och att du ska kunna köpa ut henne och köpa något nytt, eget. 

Det är så jag tolkar det hela. 

Om det är vad du vill göra så får du väl kontakta myndigheterna så att du kan få hjälp till ditt ex och dela upp barnen. Nej, förresten, du vill ju inte kontakta myndigheterna heller. 

Lycka till! 
Svar på tråden Separation med villa och många barn