mson skrev 2021-08-30 17:08:01 följande:
Jo, man att ersätta 1 fungerande förälder + en dåligt fungerande förälder med enbart en fungerande förälder, med i övrigt samma förutsättningar. hur gör det saken bättre för vad man hinner med och orkar i hemmet?.
Nej du missförstår mig, tonåringen vill flytta MED MIG, bort från sin mamma. hon är klarsynt nog att förstå hur stora problem det är med henne, men hon vill inte bo med alla 6 barn, för hon vet att hon kommer få fortsätta ta orimligt ansvar, då hon vet att 6 barn med 1 vuxen kommer innebära massa barnpassning.. för oavsett måste jag ju handla, duscha, lämna barn på dagis/skola o.s.v... och jag är bara en person, och kan omöjligt vara överallt samtidigt.
Om min tonåring hade fått bestämma själv, så hade hon alltså själv velat flytta med mig + 2 av de andra barnen, till en egen lya. och att mamman får ta de andra 3 barnen i en egen lägenhet.
Fast här får du steppa upp. Har själv fem barn och tonåringen tar inget som helst ansvar över sina småsyskon utöver det han själv väljer och vill. Han älskar dock att vara med sina syskon men aldrig att vi skulle lägga något ansvar på honom när det är vi som skaffat våra barn. De är helt och hållet vårt ansvar och det skulle knappast ändra sig om vi blev ensamstående. Det går alldeles utmärkt att få ihop livet själv med många barn utan att de äldre barnen ska agera föräldrar. Du behöver få hjälp med detta. Det skulle du tagit för länge sen för det låter som tonåringen redan fått ta alldeles för mycket ansvar för syskonen och hemmet. Min tonåring skulle bli oerhört ledsen om han blev splittrad från sina syskon.