• Anonym (Z)

Separation med villa och många barn

mson skrev 2021-08-30 11:57:30 följande:

Det stora problemet idag är att hon inte hanterar 6 barn och ett stort hus med alla sysslor som krävs. Barn i sig har hon inga större bekymmer med i sig. Min tanke är att med en mindre lägenhet med minimalt underhåll, enbart 3 barn och sen på det regelbundet boendestöd som hjälper henne planera vardagen så tror jag det fungerar. Alternativet, att jag ska ta ensam vårdnad om alla barnen lär ju inte bli lätt, plus det att hon hade troligtvis tagit livet av sig eller nåt.

Du får ju se till driva det här framåt för ditt ex lär ju inte göra det. Vilket ju för övrigt framgick tydligt i din förra tråd.

Boka gemensamma samtal hos Soc, familjerätten och familjerådgivningen (ni kanske redan har kontakter?).

Jag tycker även att du ska boka tid för egen del hos en familjejurist. Du behöver skydda din ekonomi, sluta låta dig utnyttjas. Ta också kontakt med en mäklare så att du får huset värderat, har ingen av er råd att lösa ut den andra så ska det ju säljas.

Exets ekonomi är hennes ansvar. Ni är inte gifta så du har inte något försörjningsansvar för henne. Det är mycket möjligt att alla barnen landar hos dig men du får ju ta det när du skaffat barn med en person som inte tar något eget ansvar.
  • Anonym (Z)
    mson skrev 2021-08-30 20:52:47 följande:

Hm, nej det har du nog rätt i. Skatt på hennes del av vinsten eftersom de betalas ut kontant och inte för min egen del , då "vinsten" går in i det nya lånet?

Med vinsten hon får har hon potentiellt sätt möjlighet att köpa en bostadsrätt för. (Ja priserna är så låga här där vi bor så det bör räcka)..

Du kan surfa in på www.skilsmässa.se Där finns det mallar för uträkning.
  • Anonym (Z)
    mson skrev 2021-08-31 08:55:54 följande:

Det är väl lite det som är mitt dilemma. måste hitta något sätt att motivera/övertala/ få henne att inse att detta är den bästa lösningen.  h

on kan omöjligt sitta och vänta på "den rätta" som hux flux ska ta hand om henne och 3 av barnen i sitt eget hus, och dessutom försörja henne ekonomiskt..   då  lär vi bli sittandes i samma situation i åratal.

Det är hennes problem. Se till att agera istället för att sitta här med armarna i kors och prata om vad DU ska göra åt hennes situation. Dags för lite action?!

Boka mäklare för värdering av huset, 2 st så att du får två oberoende värderingar

Boka tid för egen del hos en familjejurist så att du får de juridiska förutsättningarna klart för dig, och hjälp med bodelningen.

Boka tid för gemensamma samtal hos Soc, familjerådgivningen och familjerätten. Vägrar hon gå så går du själv.

Börja leta efter ett boende till dig och barnen. Att dela på syskonen låter helt vansinnigt. Sikta på att de bor hos dig till större delen av tiden, om mamman klarar av att steppa upp så kan ni successivt utöka tiden hos henne.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Meghan) skrev 2021-09-01 13:53:31 följande:

Så du är villig att offra tre av dina barn för att kunna köpa ut henne? Allt detta skulle du ha tänkt på innan du skaffade de tre sista barnen. Man ska alltid tänka på att man kan bli helt ensam med samtliga barn man har om olyckan skulle vara framme. Därför ska man inte ha fler barn än man kan försörja ensam. Hur mycket underhåll får man av en person som inte har något jobb? Det blir lägsta möjliga. 

Underhåll betalas ut från försäkringskassan till pappan om alla barnen bor hos honom, sen får mamman betala till försäkringskassan.
  • Anonym (Z)
    mson skrev 2021-09-01 11:36:29 följande:

Mäklare är redan bokad, två stycken. Den ena kommer på torsdag och den andra nästa måndag. Så fort jag fått huset värderat ska jag ta ett möte med banken för att gå igenom vilka alternativ som finns att antingen ta över lånet helt / köpa ut henne och stå på lånet själv eller sälja det och vad jag då kan köpa för nytt (något slags lånelöfte).

Jag är dock tyvärr övertygad om att jag inte får stå på huset själv eller något annat hus heller för den delen om jag skulle ha 6 hemmaboende barn. Banken räknar av 3500 för varje barn i sina uträkningar.. med 3 barn däremot hade det varit görbart... Så det är då mitt dilemma.

Mycket bra TS. Då får du se vad banken säger, glöm inte att om alla barn bor hos dig så får du fullt barnbidrag och underhåll. Det är mycket pengar bara det.

Boka nu upp möte med familjejurist, Soc och familjerätten.
  • Anonym (Z)
    Anonym (...) skrev 2021-09-01 19:08:33 följande:

Lustigt att man använder barnen som möjlighet att komma ur förhållandet. När jag föreslog att hon skulle bo kvar med barnen räckte ju inte pengarna..

Har du missat att kvinnan saknar inkomst, hur ska hon kunna lösa ut honom ur huset hade du tänkt? Dessutom skriver TS att hon inte klarar att ha alla barnen vv.

Det bästa är antagligen att de säljer huset. TS behöver oavsett hur de gör träffa banken och få sina ekonomiska möjligheter klarlagda, vare sig han nu ska lösa ut sambon eller köpa något nytt eget.
  • Anonym (Z)
    mson skrev 2021-09-02 16:40:23 följande:

Tänk om de vore så väl :/  enda gången i mitt liv som jag önskar jag hade varit ett troll.  Sen kanske jag är väldigt dålig på att förklara, beskriva o.s.v...  kanske uppfattar ni detta helt annorlunda än jag gör..  Min farsa är utbildas socionom och jobbade på socialen tidigare.. han själv tycker det låter som en ypperlig idé att dela upp barnen, och hon känner både mig och min sambo..    

Kanske delar jag fel bild till er... jag börjar undra pga era ständigt negativa reaktioner.

Jag tycker att du fått en hel del bra och konkreta råd utan elakheter.

Om du ser på din situation utifrån, vad är en förväntad reaktion på att en person skaffar 6 barn med någon som helt saknar förmåga att ta normalt föräldraansvar?
  • Anonym (Z)
    mson skrev 2021-09-03 10:40:08 följande:

Jag förväntar mig att folk ska prata om hur man kan lösa situationen på bästa sätt för alla inblandade, inte att man ska få massa beskyllningar och elakheter mot sig.. situationen är ju som den är, alldeles oavsett hur pass mycket man tycker att det inte borde blivit så.  Ja jag har tidvis varit naiv, och feg, och inte vågat säga nej, och varit extremt medberoende utan att inse det osv osv.  men det tillhör historien.

Men du har ju fått bra svar och konkreta råd?
Svar på tråden Separation med villa och många barn