• Anonym (...)

Separation med villa och många barn

Skaffa en lägenhet och flytta själv. Det är ju lättare än att tvinga henne att flytta.

• Anonym (...)
    mson skrev 2021-08-30 12:07:37 följande:
    Hade jag haft tillräckligt med pengar för en extra hyra med alla de kostnader som uppstår så hade jag lätt gjort det. Är ju inte direkt så att hon kan stå för husets kostnader själv.
    Fast den var ju inte tokdyr vad jag förstod och hon kommer att få rätt mycket barnbidrag och bostadsbidrag för så många ungar. Hur ska du själv ha råd med huset om du har råd att köpa ut henne?
  • Anonym (...)
    mson skrev 2021-08-30 14:03:02 följande:

Man får inget bostadsbidrag för en villa som man är delägare i tillsammans med någon annan. Faktum med att försäkringskassan klassar det som att man fortfarande är sambos då, trots att man inte bor ihop. Nä det hade blivit att jag fått stå för avbetalning och driftkostnader för hela huset. Som delägare är jag ju solidariskt betalningsansvarig. Det handlar om minst 10.000 i ökade månadskostnader, så det går ju inte att köra med att det är hennes problem heller. det har jag definitivt inte råd med.

Fast hur har du råd att köpa ut henne om du inte har råd med en egen liten lägenhet? 

Även om hon inte får bostadsbidrag måste hon få rätt mycket i barnbidrag, flerbarnstillägg och underhåll. Det borde täcka boende och matkostnader.

• Anonym (...)
    mson skrev 2021-08-30 16:18:22 följande:
    Huset är värt  mer nu än när vi köpte det. gissar på uppemot 50% ökning i värdet. vi har dessutom helt nyrenoverat kök m.m.. 

Min tanke är att värdera om huset,  ta nytt lån i enbart mitt egna namn och med ett lån motsvarande det nya värdet.   Det som blir över på lånet, används för att betala hennes andel av vinsten...  ingen ekonom så jag är inte expert på exakt hur det ska gå till, men visst borde det gå att göra så ?  

Nej, hon får inte tillräckligt för att bo i huset själv.   Underhåll får hon ju inte om vi tar 3 barn var. då ger vi varandra lika mycket underhåll, det tar ju helt enkelt bara ut varandra..   och barnbidragen/flerbarnstillägget delar vi ju också på då vi har 3 var.  så hon får maximalt 6000 med flerbarnstillägget vilket bara täcker halva boendekostnaden med lån, el, soptömning, v/a, fiber, tv, sotare o.s.v... 
    Jag syftade på mitt förslag att låta barnen bo kvar.
    mson skrev 2021-08-30 17:14:50 följande:
    Om vi pratar riktiga summor.   

Huset kostade ca 1 Miljon, är sannolikligen värd 1,5 idag.   

det blir alltså en vinst på 500.000,  skatt på vinsten blir 30% på 73% av vinsten,   
    alltså lite drygt 110.000.

det blir alltså 195.000 jag ska köpa ut henne för + ev inbetald kontantinsats vid köpet av huset och dylikt. 

Alltså tar jag ett nytt lån på  huset på 1,2  Miljoner  och hon får  de ~200.000  

Borde inte det gå att köpa ut henne på det viset?

Hur tänkte du nu? Hon har ju rätt till halva (nya) värdet av huset?
  • Anonym (...)
    mson skrev 2021-08-30 21:16:19 följande:
    Halva värdet på huset efter det lån vi har idag är avdraget ja..

Fast det var ju avbetalt? Hur skulle du annars kunna ta nytt lån på huset enligt nya värdet?

• Anonym (...)
    mson skrev 2021-08-30 21:31:18 följande:
    Hm. Förhandla om lån och "lösa ut" ena delägaren gör väl folk hela tiden, eller har jag fel?

Vi har ca 750.000 kvar på lånet. Ger oss alltså ett överskott på 750 som vi sedan ska dela på. Alltså får hon ut lite drygt 370 papp som hon sen får skatta för.

Tänkte då finansiera hennes del genom att öka på lånet till typ 1,1 mille eller vad det nu blir.

Håller inte det tankesättet?
    Huset ska ju ingå i bodelningen. Hur kan du belåna det då? Det är ju lånet på huset som avgör hur stor del som blir era andelar.
  • Anonym (...)
    mson skrev 2021-08-30 22:06:06 följande:
    Bodelning görs ju på husets värde enligt värderingen. Rent tekniskt blir det som att vi säljer huset och delar på vinsten och jag sen tar ett nytt lån på lite under husets nya värde., och använder överskottet att betala hennes del av vinsten...
    Är hon med på detta? Var det inte så att hon inte ville flytta till en egen lägenhet överhuvudtaget?
  • Anonym (...)
    mson skrev 2021-08-31 08:55:54 följande:
    Det är väl lite det som är mitt dilemma. måste hitta något sätt att motivera/övertala/ få henne att inse att detta är den bästa lösningen.  h

on kan omöjligt sitta och vänta på "den rätta" som hux flux ska ta hand om henne och 3 av barnen i sitt eget hus, och dessutom försörja henne ekonomiskt..   då  lär vi bli sittandes i samma situation i åratal.
    Det är därför din enda chans till separation är att skaffa lägenhet själv och flytta eller tvinga igenom en bodelning där huset säljs.
  • Anonym (...)
    Anonym (Z) skrev 2021-09-01 18:57:03 följande:
    Mycket bra TS. Då får du se vad banken säger, glöm inte att om alla barn bor hos dig så får du fullt barnbidrag och underhåll. Det är mycket pengar bara det.

Boka nu upp möte med familjejurist, Soc och familjerätten.
    Lustigt att man använder barnen som möjlighet att komma ur förhållandet. När jag föreslog att hon skulle bo kvar med barnen räckte ju inte pengarna..
  • Anonym (...)
    Anonym (Mman) skrev 2021-09-01 20:02:41 följande:
    Anonym (...) skrev 2021-09-01 19:08:33 följande:

Lustigt att man använder barnen som möjlighet att komma ur förhållandet. När jag föreslog att hon skulle bo kvar med barnen räckte ju inte pengarna..

Har jag missat något inlägg eller är du inte länkunnig?

Klart pengarna inte räckte för henne...

De kan räcka för honom.
    Ja enligt någon här ovan skulle det bli över 21000 bara med barnbidrag och underhåll. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Z) skrev 2021-09-02 02:42:11 följande:
    Har du missat att kvinnan saknar inkomst, hur ska hon kunna lösa ut honom ur huset hade du tänkt? Dessutom skriver TS att hon inte klarar att ha alla barnen vv.

Det bästa är antagligen att de säljer huset. TS behöver oavsett hur de gör träffa banken och få sina ekonomiska möjligheter klarlagda, vare sig han nu ska lösa ut sambon eller köpa något nytt eget.
    Nej det har jag inte. Det var just därför jag föreslog det som en lösning för ts för att kunna separera. Alltså att han flyttar istället och låter henne bo kvar ett tag med barnen med hjälp av boendestöd. Hon mår ju inte så bra och det är bättre för barnen med så lite förändring som möjligt. 
  • Anonym (...)
    Anonym (H) skrev 2021-09-02 12:01:32 följande:
    Han har inte råd att behålla huset och och egen lägenhet, det står längre upp i tråden.
    Eftersom hon vägrar flytta så är enda alternativet att de säljer huset.
  • Anonym (...)
    mson skrev 2021-09-02 12:53:50 följande:
    Hon är inte puckad. Hon är på en tonårings nivå gissningsvis. Förstår inte vuxensaker men förstår samvand
    Anonym (Oj) skrev 2021-09-02 12:46:55 följande:

Får jag ts fråga dig: hur kom det sig ni skaffade sex barn? Helt ärligt. Tyckte du att hon var kapabel till att sköta allt? Hem hus barn mm. Om det stämmer hon är så hjälplös som här står.

Jag bedömer inte att hon är så hjälplös som hon ger sken av. Hon förstår samband mellan handling och konsekvens. Hon är fullt fungerande i relation till barnen m.m. hon behöver dock hjälp att hitta struktur i livet med sina åtaganden, samt motivation att vilja lära sig vuxenlivet samt en hel del social träning. Hade hon bara tagit emot hjälp från tex boendestöd hade hon nog kunnat fungera med 3 barn i en liten lägenhet
    Jag syftade på att du skrev att hon inte mådde så bra psykiskt. Att du var rädd att hon skulle ta livet av sig. Hon klagar ju redan på att du vill kasta ut henne. Hon lär ju inte flytta om du inte tvingar igenom en bodelning.
  • Anonym (...)

Är det helt omöjligt att ni försöker ett tag till? Med hjälp av familjeterapi? Det blir ju svårt att ta er ur det här med tanke på omständigheterna.

Svar på tråden Separation med villa och många barn