• Anonym (vilken)

Separation med villa och många barn

mson skrev 2021-08-29 00:53:14 följande:

Har ni några tips på hur jag kan gå till väga?. Vad kan jag säga för att övertyga, motivera eller få henne på andra tankar?. Värt att tillägga är att hon är arbetslös, och därför inte har någon inkomst. Sannolikheten är stor att hon får leva på socialbidrag och bostadsbidrag ett bra tag framöver då hon heller aldrig jobbat i hela sitt liv trots att hon är 34 år gammal.

Hon flyttade direkt från sin pappa till mig och har aldrig haft eget boende varför detta skrämmer henne något enormt. Jag har skött allt vad gäller boendet, hyra m.m. under alla år, varför hon inte har någon koll på detta heller.

Hon har också asperger syndrom vilket gör förändringar och dylikt väldigt svårt. Hon vill gärna ha allt som hon är van vid.

För övrigt är hon extremt obenägen att söka hjälp från tex en psykolog eller kurator. När jag nämner det blir hon rasande.

Vilken fruktansvärd sist ni/hon har försatt henne i. Att vara så osjälvständig och skaffa så många barn låter som att hon har svårigheter långt utöver det vanliga. Att då skaffa så många barn med en person som är så osjälvständig känns nästan lite som ett övergrepp.

Hur har ni tänkt er tillvaron under era år tillsammans och när ni låtit barn efter barn komma till den här, i längden, helt ohållbara situationen? Du har alltså inte varit en partner, utan en boendestödjare? Och trots det skapat en hel drös med ungar som hon inte klarar att ta hand om utan ditt omedelbara stöd. Och nu är du trött på situationen och vill ut. På bekostnad av både henne och barnen.

Det enda raka är väl att du fortsätter att bo kvar i huset, med alla barnen. Att hon är på sin höjd umgängesförälder och får skaffa eget boende med boendestödjare från kommunen. 
  • Anonym (vilken)
    Anonym (N) skrev 2021-08-30 14:33:36 följande:
    Såklart ska det hoppa in nån elak jävel och trycka ner istället för att hjälpa.
    På vilket sätt menar du att någon på det här forumet kan hjälpa till i den här otroligt oansvariga och knepiga situationen som TS och försatt sig i?
  • Anonym (vilken)
    mson skrev 2021-08-30 16:39:36 följande:
    Hur tänkte du nu?, om alla 6 barn bor enbart med mig, så blir det väl  knappast mindre ansvar tonåringen får ta, med en mindre vuxen i huset dvs. dessutom kommer hon inte alls bra med sin mamma. hon vill flytta så fort som möjligt.
    Varför har ni skaffat fler barn än ni orkar ta hand om? Varför tycker du att tonåringen ska ersätta en vuxen i huset bara för att du och mamman väljer att skilja er? 

Om man sätter sex barn till världen så är överenskommelsen att föräldrarna tar hand om alla sex barnen, inte att tonåringen agerar extraförälder åt småsyskonen för att de vuxna tagit på sig mer än de mäktar med.

Kanske ni borde göra en socialtjänstanmälan och få lite stöd för hur ni ska få ihop er tillvaro utan att barnen far alltför illa i det här. 
  • Anonym (vilken)
    mson skrev 2021-09-02 14:58:06 följande:
    Men det är ju för barnens bästa. 6 barn med en förälder, är inte i barnens bästa intresse. Jag kan omöjligt finnas där för allihop i den omfattning som krävs och samtidigt sköta jobb och ett stort hus med allt vad det innebär.

Sambon är inte på en tonårings nivå mentalt, utan kunskapsmässigt. Hon och min dotter på 14 förstår ungefär samma saker om vuxenlivet. Men hon resonerar inte som en 14 åring i övrigt. Visserligen kan hon vara naiv i vissa lägen, men det innebär inte att hon inte kan lära sig hur det är att ta ansvar. Med boendestöd kan hon lära sig hur hon ska lägga upp dagarna så det fungerar för alla.
    Hur menar du nu? På vilket sätt är det för barnens bästa att ingen av er vuxna klarar av att ta hand om barnen och ta ansvar för den situation ni försatt er i? Varför i hela friden har ni skaffat så många barn om ingen av er kan ta hand om dem? Hur har det ens gått till?

Om mamman är så inkapabel så måste du vara mer kapabel så att du täcker även för hennes tillkortakommanden gentemot barnens behov. Och du är ju högst delaktig i att den här situationen har uppstått iom att du sett till att alla dessa barn skulle komma till världen. Har varken du eller mamman nån förmåga till konsekvenstänk och impulskontroll?
  • Anonym (vilken)
    mson skrev 2021-09-02 16:07:10 följande:
    Du vet mycket väl att det inte BARA är därför. Med 3 barn var har varje förälder mer tid över för barnen. Det blir lugnare och bättre för alla. Hur ska jag ens kunna handla med alla småbarn i affärer? Det blir kaos i vardagen och det mår definitivt inte barnen bra av.

Vill även poängtera att dörrarna alltid står öppna för barnen att komma och gå mellan föräldrarna när de helst vill.. mitt ex och jag kan agera barnvakter åt varandra när det behövs osv, för att underlätta för varandra om vi tex ska på dejt etc.
    Du vill inte svara mig, men jag frågar igen: varför har du skaffat sex barn som du inte ens klarar av att ta hand om? 
  • Anonym (vilken)
    mson skrev 2021-09-02 16:35:45 följande:
    Denna tråd handlar inte om varför...  det var väl i så fall mer lämpligt för den gamla tråden.  detta handlade mer om det praktiska, med hus, boende o.s.v.. i den andra tråden har jag beskrivit det, och orkar inte göra det igen. 
    Om du inte ens klara av det enkla praktiska som att handla mat för att du har sex barn så ör det väl högst relevant. Alt landar ju i att du vill bli av med hälften av ungarna du har satt till världen och att du anser att varken du eller mamman klarar av att ta hand om allihop.

Jag tycker att det är väldigt relevant varför ni skaffat så många barn torts att ni verkar så otroligt inkapabla att ta hand om dem. 
Svar på tråden Separation med villa och många barn