• Anonym (Mman)

Separation med villa och många barn

mson skrev 2021-08-30 16:39:36 följande:

Hur tänkte du nu?, om alla 6 barn bor enbart med mig, så blir det väl  knappast mindre ansvar tonåringen får ta, med en mindre vuxen i huset dvs. dessutom kommer hon inte alls bra med sin mamma. hon vill flytta så fort som möjligt.

Ni ska självklart inte dela på barnen så tonåringen har dig som vuxen att luta sig mot istället för ingen alls om hon bor hos sin mamma.

Du är vuxen i detta, kavla upp ärmarna och visa det. Man får fan slå knut på sig själv för att barnen ska ha det bra.

Mitt tips är att du har ensam vårdnad och hon får träffa barnen halvtid eller mindre om hon väljer det. Men splittra inte på barnen, det kommer att vara varandras trygghet i denna soppa...
  • Anonym (Mman)
    mson skrev 2021-08-31 08:50:58 följande:

De förlorar inte syskonkontakten.   de stora barnen (3 av dem) kan tex efter skolan cykla hem till den andra föräldern och äta middag och umgås någon gång då och då o.s.v.  de mindre barnen besöker jag själv från och till.. vi skulle ju försöka lösa det som vänner allra helst.

Nej, nej nej, livet är inte glass och bananer och dina barn kommer att påverkas negativt av detta!!
  • Anonym (Mman)
    Anonym (Z) skrev 2021-09-01 05:26:20 följande:

Det är hennes problem. Se till att agera istället för att sitta här med armarna i kors och prata om vad DU ska göra åt hennes situation. Dags för lite action?!

Boka mäklare för värdering av huset, 2 st så att du får två oberoende värderingar

Boka tid för egen del hos en familjejurist så att du får de juridiska förutsättningarna klart för dig, och hjälp med bodelningen.

Boka tid för gemensamma samtal hos Soc, familjerådgivningen och familjerätten. Vägrar hon gå så går du själv.

Börja leta efter ett boende till dig och barnen. Att dela på syskonen låter helt vansinnigt. Sikta på att de bor hos dig till större delen av tiden, om mamman klarar av att steppa upp så kan ni successivt utöka tiden hos henne.

Detta...????

mson, ta verkligen det inlägget till dig. Rodda i detta för barnens skull, ha på fötter innan ni påbörjar separationen.

När det är som svårast och tuffast, tänk på barnen och gör det för deras skull. För deras framtid.

Jag ska vara brutalt ärlig, delar ni barnen kommer de barnen som bor mest hos henne med stor sannolikhet att få hennes förutsättningar i livet.

Det kommer du att ångra.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (...) skrev 2021-09-01 19:08:33 följande:

Lustigt att man använder barnen som möjlighet att komma ur förhållandet. När jag föreslog att hon skulle bo kvar med barnen räckte ju inte pengarna..

Anonym (...) skrev 2021-09-01 19:08:33 följande:

Lustigt att man använder barnen som möjlighet att komma ur förhållandet. När jag föreslog att hon skulle bo kvar med barnen räckte ju inte pengarna..

Har jag missat något inlägg eller är du inte länkunnig?

Klart pengarna inte räckte för henne...

De kan räcka för honom.
  • Anonym (Mman)
    Anonym (A) skrev 2021-09-02 09:30:06 följande:

Kan inget annat än hålla med. Det är du som har valt att skaffa inte mindre än 6 barn med en kvinna som dessutom är ett stort barn själv!

Nu är det ditt ansvar som vuxen och förälder att se till att situationen löser sig till det bästa för barnen, även om det slutar med att du får ta allihop själv.

Du valde ju att skaffa dem, trots allt...

Barn ska inte ta ansvar för sina föräldrar.

Anonym (A) skrev 2021-09-02 09:30:06 följande:

Kan inget annat än hålla med. Det är du som har valt att skaffa inte mindre än 6 barn med en kvinna som dessutom är ett stort barn själv!

Nu är det ditt ansvar som vuxen och förälder att se till att situationen löser sig till det bästa för barnen, även om det slutar med att du får ta allihop själv.

Du valde ju att skaffa dem, trots allt...

Barn ska inte ta ansvar för sina föräldrar.

Helt rätt!!
  • Anonym (Mman)
    mson skrev 2021-09-02 12:53:50 följande:

Hon är inte puckad. Hon är på en tonårings nivå gissningsvis. Förstår inte vuxensaker men förstår samvandJag bedömer inte att hon är så hjälplös som hon ger sken av. Hon förstår samband mellan handling och konsekvens. Hon är fullt fungerande i relation till barnen m.m. hon behöver dock hjälp att hitta struktur i livet med sina åtaganden, samt motivation att vilja lära sig vuxenlivet samt en hel del social träning. Hade hon bara tagit emot hjälp från tex boendestöd hade hon nog kunnat fungera med 3 barn i en liten lägenhet

Såhär, jag ska vara rak. Jag har jobbat med barn och jobbar idag med myndighetsutövning....hade jag känt er eller personligen känt till er sits så hade jag gjort en orosanmälan avseende barnen till socialtjänsten.

Du verkar inte heller vara kapabel till att tänka klart, du verkar inte riktigt greppa essensen i detta. Barnen!

Blir illa berörd av att den som ska vara vuxen, läs: du, inte kan fatta vuxna beslut....
    mson skrev 2021-09-02 12:53:50 följande:

Hon är inte puckad. Hon är på en tonårings nivå gissningsvis. Förstår inte vuxensaker men förstår samvandJag bedömer inte att hon är så hjälplös som hon ger sken av. Hon förstår samband mellan handling och konsekvens. Hon är fullt fungerande i relation till barnen m.m. hon behöver dock hjälp att hitta struktur i livet med sina åtaganden, samt motivation att vilja lära sig vuxenlivet samt en hel del social träning. Hade hon bara tagit emot hjälp från tex boendestöd hade hon nog kunnat fungera med 3 barn i en liten lägenhet

Såhär, jag ska vara rak. Jag har jobbat med barn och jobbar idag med myndighetsutövning....hade jag känt er eller personligen känt till er sits så hade jag gjort en orosanmälan avseende barnen till socialtjänsten.

Du verkar inte heller vara kapabel till att tänka klart, du verkar inte riktigt greppa essensen i detta. Barnen!

Blir illa berörd av att den som ska vara vuxen, läs: du, inte kan fatta vuxna beslut....
  • Anonym (Mman)
    mson skrev 2021-09-02 14:58:06 följande:

Men det är ju för barnens bästa. 6 barn med en förälder, är inte i barnens bästa intresse. Jag kan omöjligt finnas där för allihop i den omfattning som krävs och samtidigt sköta jobb och ett stort hus med allt vad det innebär.

Sambon är inte på en tonårings nivå mentalt, utan kunskapsmässigt. Hon och min dotter på 14 förstår ungefär samma saker om vuxenlivet. Men hon resonerar inte som en 14 åring i övrigt. Visserligen kan hon vara naiv i vissa lägen, men det innebär inte att hon inte kan lära sig hur det är att ta ansvar. Med boendestöd kan hon lära sig hur hon ska lägga upp dagarna så det fungerar för alla.

Fast är hon på en tonårings nivå i någon aspekt i livet ska hon inte ha barnen mer än nödvändigt. Det om något måste du väl ändå förstå?

Precis som alla andra föräldrar som separat så får du trolla med knäna och eftersom du valt att skaffa sex barn med en kvinna med en kunskapsnivå likställt den med en tonåring gör att du måste trolla med knäna ännu mer!!

Jag har ett barn, jag var tvungen att byta jobb, bil, flytta och ändra levnadsvanor och då har jag ETT barn.

De barn som lämnas åt henne kommer största sannolikhet att i framtiden hamna efter i skolan, socialt etc etc och att du inte ser det är skrämmande!
  • Anonym (Mman)
    mson skrev 2021-09-02 15:14:15 följande:

Skriver det även här... Jag tror inte hon är "mentalt" som en tonåring även om jag förut trodde det. Utan snarare kunskapsmässigt, vad gäller vuxenlivet m.m. hon har svårt att ta in saker, inlärningssvårigheter. Men jag har pga mitt långvariga medberoende inte direkt gjort det lättare för henne ska jag villigt erkänna. Det har varit väldigt bekvämt för henne att låta mig göra det hon inte själv vet hur man gör eller vågar.

Jag är övertygad om att hon har kapaciteten att lära sig och växa som människa. med ansvar växer man, är ett känt uttryck. Det som talar för att hon bäst tar hand om de små barnen är att hon har mycket erfarenhet av det eftersom vi haft små barn under väldigt lång tid och den biten klarar hon galant. så det är lägligt att hon börjar där, men att jag finns såklart som en backup om något skulle strula inledningsvis. Det i kombination med boendestöd som hjälper henne med hur hon ska lägga upp sina dagar gällande hushållssysslor för att det ska bli optimalt, hade alldeles säkert fungerat...

Någon frågade hur hon skulle handla.. jag svarade tidigare i tråden att hon faktiskt varit och handlat ett antal gånger på senaste tid. Hon har väl tyckt det varit bekvämt att låta mig göra det innan. Ända sedan vi gjorde slut har hon börjat visa tecken på att hon faktiskt blir mer självständig för varje dag. Om ni tror att jag tänker överge 3 av barnen så tror ni fel. Jag kommer besöka dem så ofta jag kan, och umgås med dem precis som en vanlig umgängesförälder.

Sen kommer vi ju till den biten med min 14 åriga dotter. Hon vill inget hellre än att vi ska delas upp. En 14 årings åsikter väger extra tungt normalt sätt i sådana här fall. Jag kan inte bara bortse från hennes känslor.

Ska en 14 åring som med största sannolikhet inte heller mår så bra fatta beslutet kring hur familjen ska delas?

Vad får hon mer bestämma åt familjen?

Matsedel, vilken bil som ska köpa, vilka förskolor syskonen ska gå på?

Du är den vuxna, inte 14 åringen.
  • Anonym (Mman)

Men är denna tråden ens på riktigt? Börjar misstänka att vi bara matar trollet här....

• Anonym (Mman)
    mson skrev 2021-09-02 16:40:23 följande:

Tänk om de vore så väl :/  enda gången i mitt liv som jag önskar jag hade varit ett troll.  Sen kanske jag är väldigt dålig på att förklara, beskriva o.s.v...  kanske uppfattar ni detta helt annorlunda än jag gör..  Min farsa är utbildas socionom och jobbade på socialen tidigare.. han själv tycker det låter som en ypperlig idé att dela upp barnen, och hon känner både mig och min sambo..    

Kanske delar jag fel bild till er... jag börjar undra pga era ständigt negativa reaktioner.

Jag tror att du förmedlar helt rätt bild, våra negativa reaktioner beror på de valen du verkar till att välja mellan och inte förstår vad vi andra säger, inte på hur du förmedlar det.
  • Anonym (Mman)
    mson skrev 2021-09-02 16:53:44 följande:

;

Men innan jag vill ta kontakt med soc, så vill jag åtminstone bygga upp en bra plan för fortsättningen, och försöka bygga konsensus med mitt ex, så vi är överens, det är inte särskilt bra om vi besöker dem och är världens ovänner och inte överens om något, det gör inte saken lättare.

Fast du har ju ingen bra plan och ser bara hinder och problem i de lösningar och tips som presenteras, du har ju redan bestämt dig så jag ser inte poängen med tråden!

Vad vill du ha av oss, någon som håller med dig?

Just att sortera tankar så du kan komma fram till en bra plan är ju en av socialtjänstens uppgifter.
Svar på tråden Separation med villa och många barn