• mson

Separation med villa och många barn

Jemp skrev 2021-08-30 20:41:23 följande:

Skatten ska ju inte gå till dig?

Hm, nej det har du nog rätt i. Skatt på hennes del av vinsten eftersom de betalas ut kontant och inte för min egen del , då "vinsten" går in i det nya lånet?

Med vinsten hon får har hon potentiellt sätt möjlighet att köpa en bostadsrätt för. (Ja priserna är så låga här där vi bor så det bör räcka)..
  • mson
    Jemp skrev 2021-08-30 20:44:38 följande:

Med 4 Pers som inte har nån som tar hand om dem låter det som orosanmälan är på sin plats. Man kan orosanmäla även för vuxna.

Däremot låter det väldigt konstigt att lämna 3 barn med henne när hon inte ens klarar sig själv?

Med lite boendestöd i en liten lägenhet och enbart 3 barn tror jag inte det borde vara några problem. Hon är ju kapabel att se till barnens behov. Det är mer hushållsarbete och "vuxna saker" hon har problem med. Men det tänker jag att boendestöd borde kunna hjälpa henne med, så länge de kommer regelbundet och hjälper henne.
  • mson
    Anonym (...) skrev 2021-08-30 21:12:07 följande:

Jag syftade på mitt förslag att låta barnen bo kvar.Hur tänkte du nu? Hon har ju rätt till halva (nya) värdet av huset?

Halva värdet på huset efter det lån vi har idag är avdraget ja..
  • mson
    Anonym (...) skrev 2021-08-30 21:24:29 följande:

Fast det var ju avbetalt? Hur skulle du annars kunna ta nytt lån på huset enligt nya värdet?

Hm. Förhandla om lån och "lösa ut" ena delägaren gör väl folk hela tiden, eller har jag fel?

Vi har ca 750.000 kvar på lånet. Ger oss alltså ett överskott på 750 som vi sedan ska dela på. Alltså får hon ut lite drygt 370 papp som hon sen får skatta för.

Tänkte då finansiera hennes del genom att öka på lånet till typ 1,1 mille eller vad det nu blir.

Håller inte det tankesättet?
  • mson
    Anonym (Blä) skrev 2021-08-30 21:29:51 följande:

Så du tänkte ta den stora självgående tonåringen och två av de andra och lämna övriga tre hos en mamma som du beskriver som intellektuellt funktionsnedsatt. Låter ju som fantastiskt föräldraskap. Jag läste din förra tråd och tror mindre och mindre på dina beskrivningar av din fru och dig. Om det verkligen är så illa som du säger så steppar du upp och vänder du dig till socialtjänsten och får hjälp. Och givetvis ser du till att få huvudansvaret för alla sex barnen, inte tre av dem. Fruktansvärt att ens tänka tanken att dela upp en syskonskara på det viset (såvida det inte är något som allihop själva efterfrågar).

Jag vet inte hur ni tolkat den förra tråden, men hon klarar av att ta hand om barnens behov så som byta blöjor, leka med dem, trösta dem, prata med dem, glädjas med dem, hämta och lämna på dagis o allt däremellan.

Enda hon möjligtvis har svårt med är göra läxor med dem. Men för det erbjuder skolan läxhjälp..

Det hon däremot har svårt med är kontakt med myndigheter, ansöka om bidrag och ringa samtal till företag och organisationer, söka jobb, sköta ekonomin i helhet, (Hon kan betala räkningar, har försökt lära henne och tror hon greppar det, men hon glömmer lätt bort och lägger åt sidan då det är så jobbigt och hon får ångest av det. Hon klarar dock inte av att göra en budget, uträkningar och "planera ekonomin".

Hon har också svårt att organisera det dagliga hushållsarbetet, men det handlar inte om att hon inte faktiskt "kan" det, utan att hon har svårigheter att planera arbetet och på så vis hinna med det.

Hon har faktiskt varit och handlat några gånger de senaste veckorna och verkar klara det ganska bra. Hon är kapabel till betydligt mer än jag insett, men hon behöver stor hjälp med att strukturera och organisera sina sysslor, och det är där boendestöd kommer in.

Det är ju precis sånt de är till för. Sen får jag såklart för barnens skull ställa upp med att hjälpa henne att söka och få en lägenhet, flytta hennes saker och få igång det grundläggande där hemma innan boendestöd kan ta över hjälpen med det dagliga.
  • mson
    Anonym (...) skrev 2021-08-30 21:57:42 följande:

Huset ska ju ingå i bodelningen. Hur kan du belåna det då? Det är ju lånet på huset som avgör hur stor del som blir era andelar.

Bodelning görs ju på husets värde enligt värderingen. Rent tekniskt blir det som att vi säljer huset och delar på vinsten och jag sen tar ett nytt lån på lite under husets nya värde., och använder överskottet att betala hennes del av vinsten...
  • mson
    Anonym (Blä) skrev 2021-08-30 22:09:38 följande:

Så när boendestödet är igång så släpper du taget? Du ser inga problem med att era barn får helt olika förutsättningar och kommer att förlora sin syskonkontakt? Själv hade jag aldrig velat dela upp mina barn på det viset. Och jag hade dessutom längtat mig tokig efter de barn som jag aldrig fick bo med. På dig låter det lite som ?barn som barn??skit samma vilka tre. Är du säker på att deras mamma känner samma sak? Jag kan bara hoppas att hon egentligen är den vettiga av er två.

De förlorar inte syskonkontakten.   de stora barnen (3 av dem) kan tex efter skolan cykla hem till den andra föräldern och äta middag och umgås någon gång då och då o.s.v.  de mindre barnen besöker jag själv från och till.. vi skulle ju försöka lösa det som vänner allra helst.
  • mson
    Anonym (Fin) skrev 2021-08-30 23:51:56 följande:

Ni är överens om att separera men hon vill inte flytta Vad vill hon då?

Hon vill dejta folk, tills hon hittar någon som hon kan flytta in hos direkt.. hon lever lite i en fantasivärld och tror att allt är så enkelt. att någon bara hux flux ska ta hand om henne och 3 av barnen och försörja henne ekonomiskt på köpet.  stackars den mannen i så fall, som mest troligt kommer hamna i ett medberoende likt jag själv varit i.
  • mson
    Anonym (...) skrev 2021-08-30 23:39:58 följande:
    Är hon med på detta? Var det inte så att hon inte ville flytta till en egen lägenhet överhuvudtaget?
    Det är väl lite det som är mitt dilemma. måste hitta något sätt att motivera/övertala/ få henne att inse att detta är den bästa lösningen.  h

on kan omöjligt sitta och vänta på "den rätta" som hux flux ska ta hand om henne och 3 av barnen i sitt eget hus, och dessutom försörja henne ekonomiskt..   då  lär vi bli sittandes i samma situation i åratal.
  • mson
    Anonym (Z) skrev 2021-09-01 05:26:20 följande:

Det är hennes problem. Se till att agera istället för att sitta här med armarna i kors och prata om vad DU ska göra åt hennes situation. Dags för lite action?!

Boka mäklare för värdering av huset, 2 st så att du får två oberoende värderingar

Boka tid för egen del hos en familjejurist så att du får de juridiska förutsättningarna klart för dig, och hjälp med bodelningen.

Boka tid för gemensamma samtal hos Soc, familjerådgivningen och familjerätten. Vägrar hon gå så går du själv.

Börja leta efter ett boende till dig och barnen. Att dela på syskonen låter helt vansinnigt. Sikta på att de bor hos dig till större delen av tiden, om mamman klarar av att steppa upp så kan ni successivt utöka tiden hos henne.

Mäklare är redan bokad, två stycken. Den ena kommer på torsdag och den andra nästa måndag. Så fort jag fått huset värderat ska jag ta ett möte med banken för att gå igenom vilka alternativ som finns att antingen ta över lånet helt / köpa ut henne och stå på lånet själv eller sälja det och vad jag då kan köpa för nytt (något slags lånelöfte).

Jag är dock tyvärr övertygad om att jag inte får stå på huset själv eller något annat hus heller för den delen om jag skulle ha 6 hemmaboende barn. Banken räknar av 3500 för varje barn i sina uträkningar.. med 3 barn däremot hade det varit görbart... Så det är då mitt dilemma.
Svar på tråden Separation med villa och många barn