Separation med villa och många barn
Skatten ska ju inte gå till dig?
Med vinsten hon får har hon potentiellt sätt möjlighet att köpa en bostadsrätt för. (Ja priserna är så låga här där vi bor så det bör räcka)..
Skatten ska ju inte gå till dig?
Med 4 Pers som inte har nån som tar hand om dem låter det som orosanmälan är på sin plats. Man kan orosanmäla även för vuxna.
Däremot låter det väldigt konstigt att lämna 3 barn med henne när hon inte ens klarar sig själv?
Jag syftade på mitt förslag att låta barnen bo kvar.Hur tänkte du nu? Hon har ju rätt till halva (nya) värdet av huset?
Fast det var ju avbetalt? Hur skulle du annars kunna ta nytt lån på huset enligt nya värdet?
Så du tänkte ta den stora självgående tonåringen och två av de andra och lämna övriga tre hos en mamma som du beskriver som intellektuellt funktionsnedsatt. Låter ju som fantastiskt föräldraskap. Jag läste din förra tråd och tror mindre och mindre på dina beskrivningar av din fru och dig. Om det verkligen är så illa som du säger så steppar du upp och vänder du dig till socialtjänsten och får hjälp. Och givetvis ser du till att få huvudansvaret för alla sex barnen, inte tre av dem. Fruktansvärt att ens tänka tanken att dela upp en syskonskara på det viset (såvida det inte är något som allihop själva efterfrågar).
Huset ska ju ingå i bodelningen. Hur kan du belåna det då? Det är ju lånet på huset som avgör hur stor del som blir era andelar.
Så när boendestödet är igång så släpper du taget? Du ser inga problem med att era barn får helt olika förutsättningar och kommer att förlora sin syskonkontakt? Själv hade jag aldrig velat dela upp mina barn på det viset. Och jag hade dessutom längtat mig tokig efter de barn som jag aldrig fick bo med. På dig låter det lite som ?barn som barn??skit samma vilka tre. Är du säker på att deras mamma känner samma sak? Jag kan bara hoppas att hon egentligen är den vettiga av er två.
Ni är överens om att separera men hon vill inte flytta Vad vill hon då?
Det är hennes problem. Se till att agera istället för att sitta här med armarna i kors och prata om vad DU ska göra åt hennes situation. Dags för lite action?!
Boka mäklare för värdering av huset, 2 st så att du får två oberoende värderingar
Boka tid för egen del hos en familjejurist så att du får de juridiska förutsättningarna klart för dig, och hjälp med bodelningen.
Boka tid för gemensamma samtal hos Soc, familjerådgivningen och familjerätten. Vägrar hon gå så går du själv.
Börja leta efter ett boende till dig och barnen. Att dela på syskonen låter helt vansinnigt. Sikta på att de bor hos dig till större delen av tiden, om mamman klarar av att steppa upp så kan ni successivt utöka tiden hos henne.